sex hikaye

Pécsi Filmünnep 2.

Csúcshangulat

2005. szeptember 30. - Berta János
Pécsi Filmünnep 2.
Az isten háta mögötti Bajnokok közel sincsenek a boldogsághoz, a közönséget is megosztották. Báron György, Kovács András Bálint és Sas Tamás a filmipar és a filmművészet kapcsolatának kérdéseiben alakított ki különvéleményt, Száva Enikő Zátonyon című dokuja viszont mindenkit megérintett. Cseh feketehumor, ipar kontra művészet, megható dokumentumfilm. Folytatódott az I. Pécsi Nemzetközi Filmünnep.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Egy tipikus közép-kelet európai film vetítésével kezdődött a csütörtöki program Pécsett. Marek Najbrt Bajnokok c. versenyfilmje a korai időpont ellenére is szinte félig megtöltötte az Uránia Mozit. A 2004-es film egy határ menti, kietlen és omladozófélben lévő faluban játszódik, ahol az isten háta mögött élő emberek keserédes mindennapjai elevenednek meg másfél órában a vásznon. A vezérfonal a hoki, és a 2004-es jégkorong világbajnokság. Ez az egyetlen dolog, amely képes valamelyest lekötni a hat ember figyelmét, pontosabban inkább szabályozni mindennapjaikat.

Politoxikomán hokimédium bundesliga hajjal
Bohouš (Jan Budař) a Bajnokokban
A néhol szürrealisztikus beütésű, morbid humorral átszőtt film szereplői megpróbálnak kitörni a saját maguk által meghatározott közösségből, és valamilyen módon menekülni a lepusztult, elhagyott szovjet laktanyának tűnő faluból. Mindannyian labilis, pszichikailag sérült emberek, és már az első 15 perc után sejteni lehet, hogy keveseknek adatik meg a film végére a lehető legszűkebben értelmezett „boldogság”. Alapvetően a csehszlovák hagyományokat követő feketehumorra, már-már morbid poénokra épül a film, s bár egyesek szerint a karakterek (Bohous, a bundesliga hajjal rendelkező politoxikomán hokimédium, a hiteleket söröskupakokkal számontartó kocsmáros, Josef, az ő elvágyódó és terhességével kezdeni mit sem tudó felesége, Zdena, a fasisztoid megnyilvánulásokkal bíró Pavel) „sematikussága” és „esetlegessége, kiborító jellege” nagyon zavaró, mégis a „vannak értékei” és a „nagyszerű volt, köszönöm az élményt” kategóriák között mozognak a vélemények.

Délután 5-kor a Művészetek Házában kisebb tömeget vonzott az a kerekasztal-beszélgetés, amely a film mint művészet és a film mint ipar tematikájára épült. Báron György, Kovács András Bálint és Sas Tamás három teljesen különböző szempontból közelített a kérdéshez, amelynek következménye a vélemények ütközése és a problémák áttárgyalása lett, bár végső megoldás – természetesen – nem született.

Báron György egy kisebb filmtörténeti előadás után az európai és az amerikai filmgyártási tendenciát hasonlította össze, majd pedig a művészeti mecenatúrával és az iparszerű védelemmel kapcsolatban megjegyezte, hogy kisipari és nagyipari mértékben lehet a filmgyártásról beszélni. A filmgyártást ipari védelemmel (szórakoztató film) és mecénásokkal lehet támogatni (művészfilm), és hogy a „mai technikának köszönhetően már kisebb műhelyekben is lehet művészetet folytatni”, utalva ezzel a most alakuló fiatal filmes műhelyekre. A magyar helyzet kapcsán mindkét filmtípus veszteségességéről szólt, illetve arról, hogy a cél szerinte egy egészséges egyensúly kellene, hogy legyen mecenatúra és iparvédelem között.

Ipar vagy művészet, mecénás vagy ipari védelem
Báron György, Kovács András Bálint és Sas Tamás

Kovács András Bálint a kérdést a szórakoztatófilm-ipar és a művészfilm-ipar kettős rendszerével közelítette meg. Véleménye szerint a mindkét csoportba tartozó filmeknek megvan a felvevő rétege, és így a „különféle ízlésű rétegeknek is megvan a maga filmipara”. Szerinte Magyarországon nem szabad a gyártás szintjén különbséget tenni művészfilm és tömegfilm között, mert egy ilyen kis országban magát „a filmipart kell támogatni”. Sas Tamás pedig a vita utolsó felszólalójaként annak a véleményének adott hangot, mely szerint rendben van, hogy iparról beszélünk mindkét filmtípus esetében, de egy igazi művészi alkotás nem lehet versenyképes, „nem lehet egy műalkotást versenyeztetni”.

Az este során folytatódott a hazai fiatal filmműhelyek bemutatkozása is a Dante Kávézóban. Előbb a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Intézet hallgatóinak kisfilmjeit láthattuk, amelyek néhol inkább emlékeztettek a VJ-kultúrából kölcsönzött technikai megoldásokra, vagy éppen a film, illetve a filmkép rétegeinek az egymásba olvadását kísérelték meg ábrázolni, majd pedig a Dunaveritas Mesterkurzus egyik vizsgafilmjét vetítették (Száva Enikő: Zátonyon). A megható dokumentumfilm egy mozgássérült, hajléktalan férfi története, akinek nincs más vágya, csak hogy találkozni tudjon régen látott fiával. A film végén elsősorban nem a rendező, hanem az operatőr (Bálint Artúr) érzékenységéről esett a legtöbb szó, mondván, hogy azon ritka tehetségek egyike, akik „nem csak szemmel, hanem aggyal is forgatnak”. A felvételek alatt „hárommétereseket szökellve” próbálta meg lekövetni nem csupán a főszereplő mozgását, hanem annak lelkében lejátszódó folyamatokat is. A maroknyi nézősereg a film után az „inkább ezt, mint a nagyfilmeket” elismeréssel kelt fel a székből.

A fesztivál hangulata is a csúcsokat döntögeti: a mozik teltházas vetítéseket tartanak, és az estére szinte orkánszerű esővel dacolva „filmünnepes” esőkabátban szaladgáló alakok lepték el a várost, rendületlenül járva moziról mozira, filmről beszélgetésre, onnan pedig természetszerűleg tovább a tömött fesztiválsátorba.



Címkék

beszámoló , fieszta



nka emblema 2012