sex hikaye

Szabadság, Szerelem

Lángoló Molotov koktél

2006. március 27. - Libor Anita
Szabadság, Szerelem
Fegyverropogás és bombarobbanás verte fel a Józsefváros vasárnapi csendjét: a Szabadság, szerelem akciójeleneteit rögzítette Vic Armstrong irányításával az erre a feladatra specializálódott action unit.

A magyar-angol koprodukcióban készülő Szabadság, szerelem forgatása március 5-e óta tart. Az 1956-os forradalom eseményeit az orosz-magyar vízilabda meccs és egy szerelmespár történetén keresztül feldolgozó film bővelkedik a látványos jelenetekben. Az első napokban a Hajós Alfréd uszodában az 1956. október 19.-i moszkvai szovjet-magyar „barátságos” mérkőzés jeleneteit elevenítették fel. A medencés felvételek a vízilabdacsapatról, a melbourne-i olimpia elődöntőjéről és döntőjéről szóltak. A két főszereplő, Fenyő Iván és Csányi Sándor mellett a vízilabda válogatott jónéhány tagját is viszontláthatjuk majd a filmben, akik közül sokan a szovjet csapat tagjait alakítják. A forradalmi tanács megalakulásáról szóló jeleneteket a Műegyetemen rögzítették: az aulában több száz jelmezes statisztát, homokzsákokat, fegyvereket és Molotov-koktélokat halmoztak fel a készítők. A Margit-hídon időnként teljes útlezárással járó forgatás során háromszázötven statiszta idézte fel az ötven évvel ezelőtti eseményeket.

Akcióban a second unit

A producer továbbra sem nyilatkozik
a film készítési költségeiről
A munkálatok harmadik hetében egy józsefvárosi utcában forgat a stáb egy része még vasárnap is, mert, mint azt Mersva Alexandra, a produkció sajtósa elmondta, számos olyan helyszínen dolgoznak, ahova csak hétvégén tudnak bejutni. A forgatás kilenc hete alatt két unit dolgozik és külön részleg dolgozik a digitális trükkökön.

Az első, úgynevezett main unit a film drámáját készíti, Goda Krisztina rendező és Vecsernyés János operatőr irányításával vasárnap a Műegyetemen rögzítenek jeleneteket. Az ún. CGI unit a digitális munkát igénylő jeleneteken dolgozik, mint például a Parlament előtti, vagy a Bem téri tömeg, bizonyos épületek szétlövése, valamint az orosz kivonulásokhoz is szükséges a tankokat duplikálni. (A film trükkjeiért a magyar DigiPictures felel.)

Andy Vajna, a film producere a filmhunak elmondta, hogy a filmben legalább négy-öt nagy akciójelenet van, amelyeket profi módon kellett felvenni, hogy a forradalom hiteles illúzióját keltsék. A producer ezért szükségesnek látta, hogy külön részleg foglalkozzon ezekkel a felvételekkel.

Az action unit Vic Armstrong rendező vezetésével készíti a legnagyobb akciójeleneteket. Armstrong a közelmúltban olyan filmekben dolgozott, mint a Mission Impossible III, a Világok harca, vagy a Terminátor 2, és ő irányítja a Szabadság, szerelem május első hetében rögzítendő tömegjeleneteit is Kossuth téren. Armstrong 1956-os pesti utcai harcok felidézéséhez nyújtja szaktudását és tapasztalatát, feladata nem a színészek instruálása, hanem a robbanások, utcai harcok megkoreografálása, valamint az ehhez szükséges technika irányítása. (A producer továbbra sem nyilatkozik a film készítési költségeiről, és úgy fogalmazott: „A nézőnek egy kilencszáz forintos mozijegybe kerül”. Az MMKA 1956-os pályázatán a produkció 150 milliós támogatásban részesült.)

A józsefvárosi forgatáson egy korabeli T-34-es tank, számos fegyver, rengeteg Molotov-koktél és több tucat jelmezes statiszta látványa fogadja a bámészkodókat. A nyolcadik kerület egyik romos utcájában ugyanis különösebb átalakítás nélkül fel lehet venni az ostromlott főváros képeit. „Ez itt a forradalmi bázis, ahol a felkelők a sebesülteket próbálják menekíteni, de egy orosz katonacsapat felfedezi őket. Éppen most zajlanak a tűzharcok.” – foglalta össze Andy Vajna az éppen forgatott jeleneteket. Egy lebontásra ítélt ház képezi ezt a bázist, amelyet a napokban bontottak volna le, ám ezúttal kamerák kereszttüzében és látványosan zajlott le az akció.

Vic Armostrong, a Szabadság, szerelem second unit direktora

A bázist az előző nap folyamán ugyanis berobbantotta a pirotechnikai stáb, ezért vasárnap délután már csak a korabeli plakátok és az autentikus Molotov koktélok emlékeztettek az előző nap kalandjaira. Szintén szombaton vették fel a színészi jeleneteket is ezen a helyszínen, amelynek során a főszereplő Vikit alakító Dobó Kata is fegyvert fogott a kezébe, hogy megvédje a forradalmárokat.

Felvétel van

A Gulyás Buda által vezetett kameracsapat öt kamera, köztük egy kézben tartott, steadycam munkáját hangolja össze: magyar filmgyártásban ritka az ilyen összetett felvételi módszer és technika. (A párhuzamosan dolgozó main unit is több kamerát használ.) A másfél napot igénybevevő forgatás eredménye mindössze egy-két percig lesz látható a kész filmben.

A felkelőket a folyamatos lövöldözés és robbantgatás miatt kaszkadőrök keltik életre. Az utca kövén két halott harcos is hever, ám közelebbről megszemlélve kiderül, hogy valójában két, szövetkabáttal letakart szalmabáb, amelyek az egyik kamerának nyújtanak menedéket.

A forgatás zökkenőmentesen zajlik, főleg a zárás és a takarás okoz gondot, hiszen sem a kerület egyébként türelmes lakói, sem az áthaladó autók nem integrálhatóak a történetbe. Az utca végén álló új építésű házat egy korabeli lángoló autó füstje takar ki, ám a fel-fel támadó szél miatt jócskán rá kell erősíteni a füstgépeknek, ha jó munkát akarnak végezni. Vic Armstrong magyar asszisztense minden alkalommal figyelmezteti a stábot a nyugalom megzavarására alkalmas hanghatásokra, majd a jelenet végeztével mindig hangos „Mindenki jól van?” kiáltással érdeklődik. Az angol direktor miatt a forgatás két nyelven zajlik, az asszisztens minden parancsszót elismétel angolul is.

Lángoló Molotov koktél

Az orosz-magyar fegyverpárbajt követően egy tank kanyarodik az utcába és hatalmas dörrenéssel belő a bázis ablakán. A magyarok nevében a jelmezbe öltözött Piroch Gábor hajít a tank elé egy Molotov-koktélt, amely a benzinnel fellocsolt járdatörmeléknek köszönhetően azonnal hatalmas lángra kap. „A Molotov-koktél volt a forradalmárok legerősebb fegyvere, egyáltalán nem számítottak rá az oroszok.” – mondta a kaszkadőrszakértő a filmhunak. Emellett számos más feladat is vár rá a Szabadság, szerelem forgatása során. „Az 1956-os eseményeket dokumentum – játékfilm jellegűen rekonstruáljuk: a Parlament előtti tömeget, a Rádió ostromát. De van egy olyan jelenet is, amelyben egy orosz páncélautó megtámadja a forradalmárok kocsiját, amelyen a főszereplőink utaznak.” Piroch Gábor annyit elárult még az elkövetkező jelenetekről, hogy az egyik szereplő lángba borul, akit Dobó Kata, a filmbeli Viki olt majd el.

A felkelőket a folyamatos lövöldözés és robbantgatás miatt kaszkadőrök keltik életre

Az átállást követően a bázis ablakainak a kirobbanását veszik fel távolabbi beállításokból, és még egy termetes daru is előkerül. Az ablak kirobbanását értelemszerűen csak egyszer tudják rögzíteni, ezért alaposan előkészítik a robbantást, a bámészkodókat is hátrébb terelik. Az ablakon kirobbanó törmelék látványa igencsak lenyűgözőre sikeredett, ám a tátott szájjal bámészkodókat az égből visszahulló szürke pernye messzire kergeti.

A Szabadság, szerelem még hat hétig forog olyan helyszíneken, mint a Magyar Rádió környéke, vagy a Kossuth tér. Az utolsó héten kapnak helyet a pótforgatások is – a márciusi havazás jelentősen felborította a gyártási tervet, úgyhogy szükség lesz ezekre a biztonsági tartalék napokra is. A forgatással párhuzamosan Gárdos Éva vágó már dolgozik az anyagon, mert a bemutató időpontja nem csúszhat: október 23-án vetítik majd először a filmet.



Címkék

werk , riport


(2) 
Hozzászólások
2-1  /  2
2006. március 30. csütörtök, 12:12#2| filmhus
Vagyis Goda
 
Előzmény: filmhus #1
 
2006. március 28. kedd, 15:10#1| filmhus
Végre valaki profin áll valamihez. Amikor először hallottam, hogy Deák Kriszta rendezi a filmet, egyből azt kérdeztem, hogy "az akciójeleneteket is?". De most ezzel megnyugodtam, mindenki azt a részt viszi majd, amihez ért. Ezért fog a film működni.

nka emblema 2012