sex hikaye

Szász János: Ópium

A meztelen Gonosz

2006. május 12. - Valuska László
1-1  /  2
Szász János: Ópium
Szász legújabb filmjének középpontjában egy orvos és egy őrült nő szerelme áll, akik egy elmegyógyintézetben találkoznak 1913-ban. Az Ópium Csáth Géza, a függőségeiről híres író különböző szövegei alapján készül, akárcsak a rendező utolsó nagyjátékfilmje, a nyolc évvel ezelőtt forgatott Wittman-fiúk.
 
 
 
 

Komárom mellett a Monostori erődben nyoma sincs a filmforgatásnak. Szász János és csapata itt rendezte be legújabb, Ópium című filmjének díszleteit, amely Csáth Géza, a függőségeiről híres író különböző szövegei alapján készül, akárcsak a rendező utolsó nagyjátékfilmje, a nyolc évvel ezelőtt forgatott Wittman-fiúk. A forgatókönyvet Szekér András és Szász János írta közösen, amely a film a Hunnia Filmstúdió és az EuroArts koprodukciójában készül el Sándor Pál és Hámori András producerkedésével. Az Ópium-ot a H2O Motion Pictures hozza a magyar mozikba.

Szász legújabb filmjének középpontjában egy orvos és egy őrült nő szerelme áll, akik egy elmegyógyintézetben találkoznak 1913-ban. A félelmetes hangulatot árasztó rendelőt az erőd belsejében építették fel. Az orvosi rendelő félhomályában egy iszonyatos gépezet jelenik meg, amelybe a női főszereplő, Kirsti Stubo dublőrjét igyekeznek beállítani. A szerkezet vertikálisan és horizontálisan is forog, ebben vizsgálja meg az őrült nőt az orvosi stáb. Szegény kaszkadőrlány rövidebb-hosszabb megszakításokkal három órát áll a szerkezetben, mire mindent felvesznek.

Egy orvos és egy őrült nő szerelme
Ulrich Thomsen és Kirsti Stubo

A felvételek előtti próbák során még átalakulnak az előre eltervezett beállítások, mivel Szász és operatőre, Máthé Tibor folyamatosan instruálják a színészeket, akiknek legfőbb feladata ebben a jelenetben a figyelés. A film nemzetközi hírű sztárja Ulrich Thomsen (Születésnap, Dogma) jól figyel: csendesen, magában. Nem nagyon beszélgetnek vele, amit nem csodálok, mert olyan szenvtelennek látszik, mint a dogma filmekben, csak itt nem rázza senki a kamerát körülötte.

A díszletben a doktornak öltözött Szöllősy Géza képzőművész vezet körbe, aki a film special art designere, amiről annyit árult el, hogy „mi találtuk ki a Taxidermiá-ban, állítólag van ilyen”. Legfontosabb feladata, hogy a látvány hitelességét elősegítse ötleteivel, díszleteivel. Az ő nevéhez fűződik minden brutális, ijesztő és félelmetes kellék kialakítása ebben a filmben, így ő tervezte meg azt a szerkezetet, amelyben a szegény lányt pörgetik, a falakon lévő női testeket vagy a női maszkokat, illetve a speciális hideg-meleg fürdetésre használatos akváriumot. Kísérőnk hosszan ecseteli, miben különbözik az általa megalkotott elektromos agyvizsgáló egy kivégzésre használt villamosszéktől, elárulom, nem sokban.
 
A forgatás láthatóan rendben zajlik, folyamatosan dolgozik a stáb. Nagyobb ordibálás és káromkodás akkor lesz, amikor a forgó szerkezet elromlik, és ilyen többször van. Néha egy-két csavart húznak meg, néha hegesztenek, miközben minden egyes alkalommal, amikor beindul a gép, valami borzasztó füstöt is elkezdenek fújni, mint egy tinidiszkóban, ahol mindenki a málnás füstre esküszik.

Szász János, rendező - „Vágja ki az agyamat”

Szász János
Szász János is elégedett a hét hetesre tervezett forgatás eddigi öt hetével, bár elmondása szerint a film önmagát rendezi azóta, hogy az első héten végre elkapta a ritmust. A rövid szünetet kihasználtuk, hogy a szúnyogos lugasba invitáljuk néhány kérdésre.

filmhu: Miért döntöttél megint Csáth Géza mellett?

SZJ: Szerettünk volna egy narratív kamarafilmet készíteni, ami két emberről szól. Ráadásul ez egy olcsó film. Úgy alakult, hogy legyen az Egy elmebeteg nő naplójából és Csáth Géza sudnyai fürdőnaplójából egy történet: 1913-ban egy elmeklinikán egy tébolyult nő, akiben benne lakozik a Gonosz és szenvedélyesen ír, találkozik egy doktorral, aki nem tud írni, szeretni. Ebből egy szerelmi történet kerekedett, amelyben a nő mindig azt mondja az orvosának, hogy „vágja ki az agyamat”. De mit jelent ez? Az orvos, Brenner egy rideg ember, aki csak saját magát képes megfigyelni, történetet nem tud írni, csak a morfiumadagokat számlálja. A nő ezzel szemben csupa érzés és szenvedély. Brenner rájön, hogy lehet figyelni egy másik emberre. Megérti, hogy mit jelent az, amit a nő kér, és valahogy megpróbál segíteni neki, és megteszi, átsegíti a nőt félelmein, hogy nyugodtan élhessen. folytatás

Szekér András – forgatókönyvíró – A mákony és vonzásköre

A forgatókönyv megírása annyi elméleti kérdést felvet, hogy alig bírom türtőztetni magam: kérdeznék, érvelnék, elemeznék, hiszen dr.Brenner József, alias Csáth Géza a kettős szerep kialakításával különböző szövegeket írt, némelyik közelebb áll a valósághoz vagy a tudományhoz, némelyik szépirodalomhoz, lépek oda bátran a fűben heverő forgatókönyvíróhoz, Szekér Andráshoz.

filmhu: Miért Ópium a film címe, illetve milyen irodalmi szövegek alapján írtátok a forgatókönyvet?

SZA: A munkacíme Egy elmebeteg nő naplója volt, de eredetileg két mű alapján készült: az Egy elmebeteg nő naplója, ami egy orvosi értekezés, nem is irodalmi szándékkal született, a másik Csáth Géza naplója, ami félig irodalmi késztetéssel, félig önvallomásként íródott. Gyakorlatilag rögtön elvállaltam a felkérést, amikor négy évvel ezelőtt találkoztam Szász Jánossal, és megkérdezte, van-e kedvem írni ebből egy forgatókönyvet. Nehéz azt mondani, hogy ezek kapcsán, apropóján készült a forgatókönyv, de nyilván benne van a Csáth-életmű, illetve az a holdudvar, amit az író köré képzelünk. A cím nagyon jó. Tudjuk Csáthról, hogy ópiát élvező volt, de a magyar nyelvben az ópium többet is jelent. Benne van a mákony és vonzásköre. folytatás

A férfi egy rideg ember, a nő csupa érzés és szenvedély.
Kirsti Stubo és Ulrich Thomsen

Sándor Pál, producer - Szásznak ez a film borzasztóan jól áll

Amíg bent a hidegben forgatnak, kint a napsütésben magával ragadó nyugalom van. Sminkelnek, beszélgetnek, felvételt ellenőriznek. A neves rendező és producer, Sándor Pál a stábtagokkal diskurál, de láthatóan ma nincs semmi különösebb feladat vagy probléma, amit meg kell oldani- valószínűleg ennek az állapotnak a megteremtése egyébként a legnagyobb munka. Viselkedéséből, fellépéséből sugárzik, hogy ő nem a nagykutya-szerű amerikai producertípus. Ő láthatóan gondját viseli a filmnek, ügyel rá, figyeli, félti, óvja. Sándor Pál, filmes gondviselőnek tettük fel kérdéseinket.

filmhu: A produkció keletkezéstörténetére lennék kíváncsi.

SP: Szász János kollégám, barátom, hat évig nem csinált filmet, borzasztóan el volt keseredve és bejött a Hunniába. Ezek a filmrendezők mindig bejönnek keseregni (nevet). Kérte, hogy segítsek létrehozni a Tavasz ébredése című dolgozatát, amit elolvastam, és nem igazán tetszett. Elmondtam ezt neki és egy idő után látta rajtam, hogy nem vagyok hadra fogható, ekkor adta ide azt a forgatókönyvet, amit most forgat. Elolvastam, és mondtam neki, ezt kell neki csinálnia. Elkezdtünk dolgozni a könyvön hárman, majd szép lassan kialakult az a forma, ami nagyon meggyőző volt, már csak össze kellett kalapálni a pénzt rá. folytatás

Hámori András, producer – Ez egy love story

A büfékocsi mellett egy kis laptopon elégedetten nézik a producerek az elkészült werkfilmet, körülöttük orvosok és ápolók töltik rövid szünetüket. Hámori András, a Sorstalanság producere és megmentője csendben felügyeli a munkálatokat, semmi különös információt nem sikerül róla kideríteni, szeretnek vele dolgozni, mert mindenkivel kedves. Ezt mi is látjuk, úgy tűnik, mintha az erőd egyik eltévedt látogatója lenne, aki gyermeki kíváncsisággal figyeli a forgatást. 

HA: Szász Jani azok közé az egy kézen megszámlálható rendezők közé tartozik, akikkel már évek óta szeretnék dolgozni. Amikor elküldte ezt a forgatókönyvet, úgy éreztem éppen, kis szünetet szeretnék tartani a Sorstalanság után a magyarországi munkákat illetően, de olyan jó volt könyv, hogy neki ugrottam. folytatás

Kirsti Stubo, színésznő (Gizella) - Meg kell érteni a benne lakozó Gonoszt

Kirsti Stubo
Miközben dublőrét folyamatosan pörgetik, forgatják, a fiatal norvég színésznő valami magyaros kaját eszik a büfékocsiban, kedvesen mosolyog mindenkire, majd amikor jelenetbe hívják, rögtön megy. A történet szerint most szedték le a szerkezetről az őrült Gizellát, így az összeesés után végre dr. Brenner karjaiba eshet. A jelenetet nehezíti, hogy a rendező szeretné, ha egy vonalba esne a két színész feje, ezért legalább tízszer aléltan esik össze Kirsti. Az addig szigorúan és hidegen néző Ulrich Thomsen egy idő után nem bírja, és nevetni kezd a színésznő összeesési kísérletein, pedig szegény mindent megpróbál: esik nagyot, kicsit, ájultan, hirtelen. Most szúnyogokat pöckölgetünk beszélgetés közben, ami mégis csak kedélyesebb.

filmhu: Honnan Szász Jánossal ez a jó kapcsolat?

KS: Szeretek Szász Jánossal dolgozni. Mi először a Norvég Nemzeti Színházban találkoztunk két évvel ezelőtt, amikor Brecht Kaukázusi krétakör című darabját rendezte. Komoly, de egyben szórakoztató volt az a munka, ezért is vagyok most itt. Jól éreztem magam. folytatás

László Zsolt, színész (Moravcsik doktor) - A szado-mazo vonal

Moravcsik, azaz László Zsolt hihetetlen keményen néz, miközben a stáb beáll, fickós bajusza alatt csak néha mosolyodik el. Egy idő után már láthatóan terhes a folyamatos ácsorgás a színészeknek, ezért Börcsök Enikővel guggolásban folytatják a nevetgélést. A felvétel szóra a rágózás lassul, majd abbamarad.

filmhu: Milyen külföldi színészekkel együtt dolgozni?

LZS: Sajnálom, hogy nem tudunk könnyebben kommunikálni, mert Ulrichot láttam a Születésnap című filmben, ami számomra egy meghatározó filmélmény volt. Egész különös érzés most vele egy légtérben tartózkodnom. Kirsti munkához való viszonyát minden kollégámnak példaként állítanám, egyszerűen csodálatos. Nagyon érdekes két ember, sajnálom, hogy csak a felszínen poénkodhatunk. folytatás



Címkék

werk , riport


1-1  /  2

nka emblema 2012