sex hikaye

Szimler Bálint: Egy karaktert megmutatni

Interjú az Itt vagyok rendezőjével

2010. május 4. - Klág Dávid
1-1  /  2
Szimler Bálint: Egy karaktert megmutatni

Nem is emlékszem, mikor durrant utoljára ekkorát kisfilm, mint az Itt vagyok, Szimler Bálint filmje. Csak nagyon jó élmények kapcsolódnak hozzá: amikor megnyerte a Filmszemlét, és az egész stáb felment meghajolni, lábbal dobolt a közönség, majd négyszer egymás után megtöltötte a Toldi mozi nagytermét, most meg Cannes-ba megy. Szimler Bálinttal dumálgattunk mindenféléről, milyen lett volna a film eredetileg, és lesz-e még valaha olyan, mi az a generációs film egyáltalán, no meg Cannes-ról, a felvételiről és persze Vida Viktorról.


filmhu: Az Itt vagyok sikere után felmerült, hogy játékfilmet készítetek ugyanezzel a stábbal, ugyanebben a témában. Elkezdtétek már forgatni?

Szimler Bálint: Van ez a Cannes-dolog, ami eléggé belezavar a képbe. Mi már régóta tudtuk és már akkor elkezdtünk ezen gondolkozni, hogy a nagyjátékfilmmel mi lesz. Nagyon szeretném megcsinálni, van rá valamennyi pénzünk is, ráadásul az összes díjat beletettük a játékfilmes költségvetésbe. Viszont Cannes-nál, ahogy hallom, az a helyzet, hogy nem akarják kétszer ugyanazt látni. Én korábban azt gondoltam, hogy ezt a filmet még ki lehet kerekíteni, egy egész nagyjátékfilmmé bővíteni. Viszont amiről szól, az alaphangulat meg még sok minden, nem fog változni. Akkor még azt gondoltuk, hogy a rövidfilmet nem fogjuk annyira mutogatni. Benevezzük a Filmszemlére, lesz, ami lesz, aztán eltesszük, megjelenünk a nagyfilmmel és azt visszük mindenfelé. Csak hát nincs az a hülye, aki kihagyná Cannes-t! Utána viszont mindig az első nagyjátékfilm a fontos, kíváncsiak rá mire vagy képes egészestés filmnél. Ezt a lehetőséget nem lehet ellőni ugyanarra a filmre, amivel odakerültél. Az egész stáb nagyon lelkes, hogy leforgassuk a nagyjátékfilm változatot, én is nagyon lelkes vagyok, de még nem tudom hogyan lesz pontosan.

szimler_8_500
Nincs az a hülye, aki kihagyná Cannes-t! Fotó: Valuska Gábor

filmhu: Mikor jött az ötlet a játékfilmhez? Amikor az Itt vagyok-ot forgattad? Vagy amikor már befutott?

Szimler Bálint: Összevágtam az anyagot úgy, ahogy le volt írva a forgatókönyvben. Kijött 52 perc, amit megnéztünk Rév Marci operatőrrel és Muhi Andris producerrel. Megbeszéltük, hogy ebből vagy csinálunk egy játékfilmet vagy sokkal rövidebbre vágjuk. Aztán nem vágtam sokkal rövidebbre, és bennem maradt a folytatás lehetősége. A vizsgán volt egy megbeszélés, többen mondták – a normálisabb arcok -, hogy ők is el tudják képzelni nagyjátékfilmként. Gondolkoztam rajta, hogyan lehetne kibővíteni, és eszembe jutott egy ötlet. De ez meg a másik dolog, hogy Viktorral ilyen formában nem fogunk együtt dolgozni többet, pedig benne sokkal több van, mint ami a filmben átjött. Próbáltam a figuráját redukálni, mert féltem, hogy teljesen szerteágazó lesz a film sztorija, mondanivalója. Sokat tudna még mondani, gondolni.

ittvagyok_szimlerfilm_6
Szimler Bálint a kisjátékfilmes Arany Orsóval

filmhu: Megmaradna az Itt vagyok vizualitása, a fekete-fehér, főleg állóképek?

Szimler Bálint: A meglévő anyagokat felhasználnánk. Ez megint egy ilyen furcsa helyzet, mert ilyet még senki sem hallott. Mi az, hogy a meglévőt? Lement, látta mindenki, aztán azt felhasználva csinálsz egy játékfilmet. Újrakezdeni már nem akarnám. Bennem ez így mozog, ez művészi ambíció, nem forgalmazói. A történetről annyit tudok mondani, hogy a feszültség, ami elvileg van az Itt vagyok-ban... egyszer a film során történni fog valami. Ami koncepció volt a rövidfilmben, hogy semmi sem történik meg, amire számítanánk, a nagyfilmben éppen ellenkezőleg, megtörténik, amire nem számítunk.

filmhu: Magyarországi forgalmazók nem kerestek meg az Itt vagyok miatt?

Szimler Bálint: Forgalmazók nem. Csak producerek. De ők sem a film jövője, hanem más nagyjátékfilm miatt.

ittvagyok_szimlerfilm_5_500
Semmi sem történik meg, amire számítanánk (Fotó: Rév Marcell)

filmhu: Már több helyen is elmondtad, hogy az Itt vagyok-nál nem volt teljes forgatókönyv, hanem csak vázlatok, jelenettervek. A kész film mennyire tükrözi azt, ahogyan elképzelted?

Szimler Bálint: A kiindulópont Viktor volt. Egy dolog mozgott a fejemben, hogy amit kitalálok, Viktorhoz mennyire passzol. A jelenetek ugyanakkor hozzám sokkal közelebb állnak, mint Viktorhoz. A benne szereplő emberek, a hangulatok nekem fontosabbak. Azok nem Viktorról szólnak, csak ő van benne ezekben a helyzetekben. A jelenetek meg voltak írva, volt elejük és végük, megvolt, hogy mi a dráma, mi a konfliktus. Most újra megnéztem a forgatókönyvet, annyi a különbség a könyv és a film között, hogy a mellékszereplőknek sokkal jobban ki volt dolgozva a drámája. Mindnek volt valami baja, sokkal több, mint ami végül a filmben lett. Berger Dalma jelenetében például eredetileg az volt, hogy Dalma egy részeges csaj, nagymenő énekes, jól elvan, látszik, hogy teljesen ki van békülve magával. Aztán szépen lassan kiderül, hogy vannak bajok az ő életében is, amikről el is kezd mesélni. Van ez a pillanat, amikor Viktor kihajol az ablakon, Dalma pedig rászól. Ez lett volna az első jele annak, hogy nem ennyire laza csaj. De a vágásnál végül máshogy használtuk ezt az ablakos dolgot. Ugyanez volt Murányi Szilvinél is az elején. Ő egy modell csaj lett volna, aki nagyon hamar felnőtté válik, kokainozik, minden baja van. Aztán kiderül, hogy kislány még, az anyukája nem engedi el sehova, és Viktornak is az ablakon át kell távoznia. Eredetileg azt akartam, hogy minden mellékszereplőnek meglegyen a saját problémája, viszont túl sok volt és Viktor eltűnt egy kicsit köztük. Volt, ami a vágásnál került ki, volt ami helyszínen, volt ami próbánál. Lehet, hogy a nagyjátékfilmbe ezek pont belefértek volna.


ittvagyok_szimlerfilm_4_500
A kiindulópont Viktor volt (Fotó: Rév Marcell)

Ezek nem feltétlenül azt jelentik, hogy rossz lenne, vagy nem sikerült a forgatókönyv, ennél szerintem összetettebb. Az osztályfőnökömnek Enyedi Ildikónak, van egy kedvenc kérdése, amit rendszeresen hallunk egy film megnézése után: „Milyen döntéseket hozott a rendező?” Ezek ebben az esetben döntések voltak a részemről. Ha jól sül el akkor jó, ha nem, akkor érdemes visszagondolni, hogy hol rontottad el. Mégha a forgatókönyv nem is egyezik pontosan filmmel, mégis az alapdolgokat, amiket feljegyeztem, hogy ezekről szeretnék beszélni, ezek fontosak, ezek érdekesek, azok mind visszajöttek, ami nagyon jó érzés.

filmhu: Az Egymás mellett is ugyanennyire képlékeny volt? Az Itt vagyok-hoz képest sokkal határozottabb a szerkezete. (Az Egymás mellett Szimler Bálint előző kisjátékfilmje egy furcsa párkapcsolatról, a főszerepben Czukor Balázs és Tóth Orsi - a szerk.)

Szimler Bálint: Talán még képlékenyebb volt, mert van ugyan eleje és vége, de a forgatókönyvben voltak eldöntetlen pontok. Az volt a bonyodalom azzal a filmmel, hogy a téma, amiről beszélni akartam, túl közel állt hozzám. Ezért nem nézhettem külső szemmel, többet is bíztam a színészekre. Az Itt vagyok-nál több minden adott volt: a konfliktus, a fordulatok, a karakterek, és hogy ők nagyjából hogyan reagálnak egymásra, stb. Tulajdonképpen a forgatókönyv. Az Egymás mellett-nél is volt persze, de nem akartam eldönteni, hogy ezek a karakterek milyenek, hanem rábíztam a színészekre. Nem mondtam, hogy te ilyen vagy, te olyan vagy. Motivációkat, irányokat adtam nekik, megpróbáltam meglepni őket a másik motivációjával, vagy váratlan húzásával, de sokszor nem tudtam, hogy a konfliktusnál mi fog történni.

szimler_3_500
Túl közel állt hozzám


filmhu: Az Itt vagyok kiindulópontja Vida Viktor. Az Egymás mellett-nek mi volt a személyes katalizátora?

Szimler Bálint: Én voltam az. Egy valamennyire személyes történetemet próbáltam átírni forgatókönyvbe, de meg is változtatni, hogy lássam kívülről, értsem. A színészeket választottam, de egy kicsit Tóth Orsihoz alakítottam a karaktert. Annál a filmnél sok minden sokkal spontánabb volt. Amit nem bánok utólag, nem azzal van szerintem a baj.

filmhu: Akkor mivel van baj?

Szimler Bálint: Hú. Elsősorban dramaturgiai bajok vannak vele. Bizonyos jelenetek inkább csak hangulatot adnak át, bizonyos jelenetek pedig úgy tesznek, mintha itt valami sztori alakulna ki. Kicsit drámaibbra sikerült, mint ahogy én azt elgondoltam. Nem tudom, hogy jó film-e, de az Itt vagyok-ot azért szeretem, mert azt a határvonalat a humor és a dráma között sikerült úgy meghúzni, amit szeretek, meg kedvelek. Az Egymás mellett-nél ez kevésbé sikerült.

ittvagyok_szimlerfilm2_500
Ezt a nagy Budapestet belesűríteni egy szürke és fekete-fehér betonvilágba

filmhu: Nemcsak hangulatban, hanem környezetben is különbözik az Egymás mellett. Pesten játszódik, megjelenik benn a belváros, a Kuplung, a Madách tér, az Itt vagyok viszont főleg egy lakótelepen. Pontosan hol?

Szimler Bálint: A történet szempontjából mindegy. Amúgy a Práter utca és Kőbánya között valahol. Fotózható lakótelepet kerestünk. Az volt a lényeg, hogy nem panelfilmet csinálni, hanem ezt a nagy Budapestet belesűríteni egy szürke és fekete-fehér betonvilágba. Azt akartam, hogy ez az underground-fíling, hogy a világhírű énekesnő is ott lakik a panelban, átjöjjön. Én ezt is Budapest-filmnek gondolom, csak a helyszín van elrajzolva. Kifejezetten ódzkodtunk ezektől az egyértelmű lakótelep-jelenetektől, amik a mindenki által ismert lakótelepi hangulatot hozzák maguk után. Az volt a lényeg, hogy szürke legyen és jól behatárolható.

filmhu: Ezért nem értettem soha, amikor generációs filmnek hívják az Itt vagyok-ot. Egyrészt nem csak egy generáció szerepel benne, másrészt pedig azt gondolná a néző, hogy egy ilyen film a generációja ikonikus helyszínein fog játszódni.

Szimler Bálint: Igen, ezt én is sokat hallom. Ez viszont sosem volt szempont. Ha azonban az én véleményemet kérded, szerintem ez a nihil, ami a filmben van, nem a generációt, hanem az országot tükrözi valamilyen szinten. Lehet, hogy ez kicsit túl nagy mondat, de amúgy ez sem volt soha szempont a film készítésénél, maximum a tudatalattiban. Bár fogalmam nincs mit jelent az, hogy generációs film, de szerintem azért is gondolják sokan, mert van egy nagy hájp körülötte és mert benne van az Esclin Syndo, meg Berger Dalma, meg fiatalok vannak benne, akik randiznak meg söröznek.

szimler_5_500
Randiznak meg söröznek

filmhu: Viktor volt a kiindulópont, de az ötleteid sajátok. Ő hogyan fogadta, hogy rajta keresztül készíted el a te filmed?

Szimler Bálint: Eleinte próbáltunk olyanokat csinálni, hogy együtt dolgozunk a könyvön és beszélgetünk róla. Egy idő után rájöttem, hogy ezt egyedül kell megcsinálnom, mert annyira mást akart ő látni, meg másképpen képzeli el magát, mint ahogy én elképzeltem ezt az egész filmet. Néha kérte, hogy legyen már egy-két olyan ember, akivel megérti egymást, akivel tud beszélgetni. Hozzá az ilyen emberek - akik a filmben szereplő karakterek, nem állnak különösképpen közel. Ami mondjuk koncepció is volt. Amikor megnézte a filmet, nagyon izgult és félt tőle. Utána azt mondta, hogy tetszett neki. Érti, hogy ez az én filmem, de ő nem így csinálta volna meg.

filmhu: Ha leforgatod a játékfilmed, marad még Viktorban bármi, amit később felhasználhatsz?

Szimler Bálint: Azt gondolom, hogy ilyen szinten nem lehet használni. Szeretnék még vele dolgozni, de az biztos, hogy ugyanígy nem fogok tudni. Nem színész és a film azt az érzést kelti, hogy mindent megtudsz Viktorról. Odajönnek hozzám emberek, és azt mondják, hogy hát a Viktor ugyanolyan! Közben nem, csak ugyanúgy beszél, ami szerintem amúgy nem kellene, hogy furcsa legyen. Persze nincs semmi kizárva. El tudom képzelni, hogy Viktor elég intelligens ahhoz, hogy más szerepeket is megértsen és eljátsszon.

szimler_2_500
Ezt egyedül kell megcsinálnom

 





(2) 
1-1  /  2
Hozzászólások
2-1  /  2
2010. május 5. szerda, 20:27#2| Minovics

“Sokat elárul arról, hogy Enyedi Ildikó hogyan gondolkozik a főiskola felvételi rendszeréről. Nem az volt a szempont, hogy pöpec kis filmek legyenek, hanem hogy valami eredetit gondolj és azt próbáld  megfogalmazni.”

 

Na, most aztán már tényleg kurvára megnyugodhat mind az (x*100)-8 db. felvételiző, akit nem vettek föl. Most már biztosan tudják, hogy mit és hol rontottak el, és mit kell tenniük ahhoz, hogy a következő – azaz négy év múlva esedékes – felvételin tutti befutók legyenek!

 

De miről is beszélek?!? SZFE? Ugyan, ma már szabad verseny van, ma már CSAK a tehetség, a felkészültség és az ambíció számít! Aki kiesik a rendszerből, abból valamelyik BIZTOS hiányzik e három közül, de mindenképpen valami jellembeli hiányossága van. Ez itt a lehetőségek világa.

 

Csak az a baj, hogy a magyarok még nem nőttek föl a demokráciához.

2010. május 5. szerda, 18:19#1| GMarci80
Gratulálok a filmhez és további sikert!

nka emblema 2012