Véget ért a BuSho
Fődíjas a Szupermosás
2006. augusztus 4-8. között másodszor került megrendezésre a BUSHO – Budapest Short – Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál a Kultiplex Moziban. A fesztiválra közel húsz országból érkeztek filmek, legtöbb alkotás Németországból, a Hamburg Media School-ból (HMS) érkezett. (A HMS egy kétéves, posztgraduális, állami finanszírozású program – a szerk.) A fesztivál éppen ezért nemzetközi produceri díjban részesítette a hamburgi stúdiót, amiért ilyen nagy számú, bámulatos technikai fejlettségről és történetmesélői rátermettségről árulkodó munkát nevezett a versenyprogramba. A hazai producerek közül Muhi András kapta meg a legjobb producernek járó elismerést.
A verseny-programba került közel száz alkotás mintegy tizenöt órányi film-anyaga nemzetközi zsűri és Diákzsűri előtt is vizsgázott. A nemzetközi zsűri tagja volt Groó Diana filmrendezőnő, Šárka Rousavá, a Brno16 fesztivál munkatársa, Vera Szepesvari, a Future Shorts magyarországi képviselője, Richard Wagner, filmanimációs szakember és Wolfgang Leis. A Zöld Holló Egyesület szervezésében működő Diákzsűri őt főt delegált a fesztiválra: Bendó Zsuzsanna, Vodál Vera, Géczy Dávid, Körösényi Dániel és Zalán Márk.
A díjakat jelképező rézgrafikák Balogh János rézgrafikus munkái. A Kodak Kft. Super 8-as filmeket ajánlott fel, a Magyar Turizmus Rt. minden díjazottnak csomagot állított össze, az Inforg Stúdió és a Mediawave fesztivál katalógust és dvd-t ajándékozott, a Vox magazin és a Filmvilág lapelőfizetéseket ajánlott fel. A fesztivál jóvoltából öt díjazott részt vehet a lengyelországi Leba-ban rendezett filmes workshopon.
A Szupermosás alkotói jobbról balra: Szabó Simon, Füleki Bettina, Fillenz Ádám és Gergely Zoltán Fotó: Bekő J. László |
A 2. BuSho rövidfilmfesztivál fődíját Gergely Zoltán: Szupermosás című filmje nyerte el. A film egy külvárosi non-stop autómosóban játszódik, ahova egy nyári estén egy sáros dzsip érkezik, és a szupermosás során nemcsak a sártól kell megtisztítani az autót. Gergely Zoltán, a Szupermosás című film rendezője a díjkiosztón elmondta, hogy feleségével épp nyaralásra indult a fesztivál vetítései után, és már Gödöllő magasságában jártak, amikor jött a szervezőktől egy telefon, hogy kapnak valami díjat, és legyenek ott a díjkiosztón. Azt azonban álmában sem gondolta, hogy a „valami díj” az a fődíj lesz. Megemlítette, hogy a Szupermosás egy nagyon kevés pénzből készült vizsgafilm, ezért nagyon hálás alkotótársainak, akiket a színpadra is invitált: Fillenz Ádám operatőrt, Füleki Bettina dramaturgot, és Szabó Simon szereplőt.
Az Ezüst Bushot Felix Binder Chinese Takeaway című munkája kapta, (szintén a HMS munkája) amelyben Anna egyszerűen csak kínai kaját szeretne enni, de mivel megmenti a szakács életét, a férfi alázatos szolgaként Anna mellett marad, hogy a nő minden kívánságát teljesítse. A Bronz Bushot Eicke Bettinga Exam című kisfilmje érdemelte ki. A matekdolgozatok minden félelmét tíz perc horrorba sűrítő filmben a diák felkészületlen, ezért idegességében megpróbálja visszapörgetni az időt - sikertelenül.
Durst György a Duna Televízió dramaturgiai vezetőjeként a BuSho Filmfesztivál megnyitóján felajánlott egy díjat, amely szerint a zsűri által erre jelölt filmet a Duna Televízió megvásárolja és műsorra tűzi. Ebben az elismerésben Tóbiás Sándor Közúti karbantartók című filmje részesült. A fiatal alkotók filmje a köztisztaságiak hányatott életét mutatja be, egy súlyos pszichés problémákkal küzdő fiatalember életén keresztül, aki akárhányszor kommunikálni próbál, hányingerrel küszködik.
M. Tóth Géza: Maestro - a legjobb animáció és a Diákzsűri elismerése |
A Diákzsűri Zöld Hollóiról nehezen született döntés: a fiatal döntnökök nem is tudtak két díjban megállapodni, és három elismerést osztottak ki. Alex Schmidt Bass in contra (szintén HMS produkció) című filmje kapta a fődíjat, amelyben a nagybőgő elszántan harcol a gazdája szerelméért és minden (filmtörténeti) eszközt megragad, hogy megszabaduljon a vetélytársától. Különdíjban részesült Köves Krisztián Károly kutyaszubjektív Tóbi-ja, amely még egy elismerést bezsebelt a nagyzsűritől: a legjobb operatőr díját Ritter Doron és Köves Krisztián Károly nyerte el. A Diákzsűri külön dicséretben részesítette M. Tóth Géza: Maestro című animációs munkáját, amelyet a nagyzsűri is díjazott legjobb animáció kategóriában.
A zsűri az alábbi filmeket külön kiemelte a programból: a legtehetségesebb fiatal alkotónak a cseh Jakub Hussart tartották Toxymoron című munkája nyomán. A legjobb színésznő díját az ausztrál ál-dokumentumfilmben (Joachim Aust: Happy Together Now) remeklő Luis Collins érdemelte ki. A legjobb első film elismerésben Márk Andrea: Izzócsere című animációs munkája részesült. A zsűri külön megemlítette az alábbi filmeket: Mester Ákos: Hiány, Szirmai Márton: Mecsek kincse, Kollár Klemencz László: Fánk, Alex Weimer: Hide High Noon, V. Nagy Attila: Galiba, Christian Hasslecker: Faustrecht, Graeme Cole: Pilot for a 22nd century sitcom.
A nemzetközi zsűri Londonból érkezett tagja, Vera Szepesvari a filmhunak a záróünnepségen elmondta, hogy szerinte a mozgóképes világban egyre nagyobb figyelmet kapnak a kisfilmek, hiszen sok fiatal tehetség dolgozik ebben a műfajban. Groó Diána, a nemzetközi zsűri magyar tagja is fontosnak tartotta hangsúlyozni, egy nemzetközi rövidfilmfesztivál gyakorlatilag az egyetlen lehetőség arra, hogy a műfaj és közönség találkozzon. „Magyarországon sajnos még mindig nem tartunk ott, hogy rövidfilmek rendszeresen megjelennének a mozikban vagy a televíziókban”- fűzte hozzá Groó.
Ezüst Busho: Chinese Takeaway |
A londoni székhelyű FutureShort munkatársa az intézet mottójának megfelelően az eklektikus, provokatív, szórakoztató és tehetséges munkákat kereste a BuSho programjában is. Vera Szepesvari fontosnak tartja, hogy leszámoljanak azzal a gondolkodásmóddal, hogy a kisfilm nem fontos műfaj, ezért szükséges felhívni a figyelmet értékeire. Az angol hölgy szerint a rövidfilmes műfajok al-zsánerekre tagolódnak, és egyre változatosabb formákban képesek megjelenni: a fesztivál versenyprogramjában is sokszínűséget emelte ki: kis festményektől a videoklipeken és a formai játékokon át egészen a fikcióig és az áldokumentumig terjedt a skála.
Groó Diána is el volt ragadtatva a rövidfilmfesztivál felhozatalától, bár első nap elég csalódott volt, mert nem voltak kiugróan jó munkák, de a rákövetkező két nap újdonságai és ötletei elfeledtették vele. „Sok új ötletet és technikát használnak fel egy terv megvalósítására, érdekes volt látni, hogy mi minden foglalkoztatja az európai filmeseket.” Groó filmalkotóként is sokat profitált a fesztivál mezőnyének tanulmányozásával. „Hihetetlenül szeretem a rövidfilmeket, arról nem is beszélve nagyon sokat lehet belőlük tanulni, hiszen egy kisfilm előkészítése és gyártása ugyanannyi munkát és energiát igényel, mint egy nagyjátékfilmé. A forgatás és az utómunka rövidebb ideig tart ugyan, de a belefektetett energia mennyisége megegyezik.” Groó számára nagyon fontos tapasztalat volt zsűritagság, az itt szerzett tudást mindenképpen beépíti következő munkáiba. Tarka képzelet sorozat készítőjét jelenleg a Gulácsy epizód utómunkái kötik le, reméli, hogy a szemlén már találkozhatunk új munkájával.
Igor Lazin és Török Ferenc együttműködéséből született 1 nap szabadság |
A döntésről Groó elmondta, hogy a különböző műfajok értékelésénél ugyanazokat a szempontokat vették figyelembe: „üzen-e valamit a film, megérint-e minket, és nem felejtjük-e el egyik napról a másikra”.
Vera Szepesvari számára a legjobb forgatókönyv díját bezsebelő Csöpp szívem volt a legkedvesebb: a Bálint András és Fátyol Hermina főszereplésével készült romantikus film története egyszerre emlékeztette Nabokovra és Kunderára, miközben nagyon eredetinek is találta a történetet. Az álomtematika is felkeltette érdeklődését: Pater Sparrow T?ick című munkájának koncepciója és színes képei is elnyerték tetszését, és a szintén álom tematikával foglalkozó német kísérleti filmet (Grazyna Roguski, Agnieszka Roguski, Tobias Krettek, Philipp Hamann: Awakeup /Da Quixote) is kedvelte. Nagyon tetszett neki a cseh kísérleti film, a Faidra Fragment, noha színpadiasnak találta, de mint az alkotóval való konzultációból kiderült, Jakub Smid rendező a színházból érkezett a mozgókép világába. A nagyvilágban folyamatos sikereket arató Maestro-val nem a BuSho-n találkozott először, és egy titkot is elárult az angol hölgy: már jó ideje egyengeti a kakukk primadonna történetét feldolgozó animációs munka nemzetközi útját a filmvásznakra.
Groó Diana a Das Callgirl und der Freier ötletének eredetiségét emelte ki, a kisfilmben egy kurva filozofálgat a kliensénél, aki egyre türelmetlenebb lesz a sok dumálás után. (Mark Tobias Winterhagen a legjobb ötlet különdíjában részesült.). Groó Diána nagyon büszke a fődíjas Szupermosás-ra: „az elejétől a végéig ki van dolgozva, rendben vannak a dialógok és a ritmusa - semmit sem hiányolok.” Groó az animációs programból kiemelte az igényesen elkészített Penelopé egy napjá-t (Békés Rozi), valamint az Igor Lazin és Török Ferenc együttműködéséből született 1 nap szabadság-ot, amelyben a Szabadságszobor és József Attila kalandjának nem várt következményei lesznek.
- 1. Véget ért a BuSho
- 2. 2. BuSho díjai (díjak)