sex hikaye

A bosszú asszonya

A halál sötét, szomorú angyala

2007. november 21. - Géczi Zoltán

Bemutató: 2007. november 22.

1-1  /  2
A bosszú asszonya
Szép, az előzményekhez méltó véget ért Park Chan-Wook bosszú-trilógiája: ha a Sympathy for Mr. Vengeance-t karakán, alkotóerőtől duzzadó felvételi dolgozatnak, az Oldboy-t pedig briliáns diplomamunkának tekintjük, úgy a Lady Vengeance lenne az elegáns fölénnyel megírt doktori disszertáció, amely a kortárs filmművészet nagymesterévé avatja a dél-koreai rendezőt.

Azt már a Joint Security Area (2000) bemutatásakor tudni lehetett, hogy a nemzetközi filmbiznisz eseményeiben érdekelt fejeknek új kötelezettségük támadt; szükséges lesz figyelni erre a Park Chan-Wook nevű dél-koreai rendezőre, mert aki megspórolja eljövendő filmjeit, bizony fontos dolgokról maradhat le. A derülátó prognózis nem csupán beigazolódott, de emberünk – talán a JSA sikere motiválhatta -  megtáltosodott, és az egyébként sem ócska színvonal tartása helyett nekilátott feltornázni a minőséget. A nagyjátékfilmeket és rövideket egyaránt vegyítő filmfolyam (a rend kedvéért: Sympathy for Mr. Vengeance - 2002, If you were me - 2002, Oldboy -2003, Three Extremes: Cut – 2004) semmiféle elbizonytalanodást, fáradságot, alkotói válságot nem mutat – úgy fest, ennek az embernek nem csupán briliáns stílusérzéke, de rengeteg ötlete is van. Park Chan-wook tehát azon kevés rendezők közé sorolt be, kiknek valóban érdemes várni az új filmjeit, számolni a napok pergését, vágyni a premiert.

Kényszerűségből egy végtelenül gonosz
zsarolásnak engedett.
A bosszú-trilógia jó előre meglebegtetett zárótétele esetében különösen nagy elvárások fogalmazódtak meg, melyeket, s ezt őszinte örömmel jelenthetem, nem csupán teljesíteni, de bizonyos szempontból felülmúlni is sikerült. A forgatókönyv, hisz ez szükségszerű volt, nagy vonalakban követi az előzmény dramaturgiáját: egy ifjú, alig 19 éves lányt gyermekgyilkosság szörnyű vádjában talál bűnösnek a bíróság, és hosszú időre börtönbe száműzik. Holott a rendőrség és a média által egyaránt meghurcolt Lee Geum-Ja (Lee Yeong-Ae) kezéhez vér - legalábbis ekkor még - egyetlen cseppnyi sem tapad. Mikor beismerő vallomást tett, kényszerűségből egy végtelenül gonosz zsarolásnak engedett.

Lee Geum-Ja tűrt és hallgatott, börtönbe vonult és szenvedett, méghozzá 13 keserű éven át – hogy kiszabadulása után hideg fejjel, könyörtelen taktika szerint törlessze tetemes adósságát. A történet szövéséről, a főbb dramaturgia elemeiről ennél többet érintőlegesen sem lehet szólni úgy, hogy ne csorbuljon a filmélmény. Kedvcsinálónak legyen elég annyi, hogy az önfeláldozó cselekedet, melyet az élet megóvása végett tett a lány, finoman mondva is paradox hatást ért el, az őrjítő erkölcsi dilemma rendezésére pedig az eltervezett vérbosszú beteljesülése sem kínál valódi esélyt - feloldozásra, rendezett végkifejletre és elvarrt szálakra senki ne számítson, a tragédia sötétjét semmiféle megváltás be nem ragyoghatja.

Park Chan-Wook filmjét nem csupán az eredeti alapkonfliktus és a magabiztos, okosan kigondolt történetvezetés emeli ki a kortárs filmek folyamából, de karakterépítése, illetve formai megoldásai, esztétikai egysége is bízvást lenyűgözőnek nevezhető. A Lady Vengeance képi világa jóval levegősebb, kifinomultabb és színesebb, mint az Oldboy hasonló megoldásai, ám szükség is volt ezekre a változtatásra, hisz főszereplőnk ezúttal nem egy frusztrált, nekivadultan tomboló fickó, hanem egy éteri szépségű hölgy. Az operatőri munka, a környezet, a színek, a kellékek és a díszletek mind harmóniát alkotnak ezzel a tragikus sorsú, végtelenül kegyetlen és hidegen erőszakos, mégis törékenynek tetsző alakkal, kit a JSA-ból ismert Lee Yeong-Ae alakít oly meggyőzőerővel, hogy a szívnek meg kell szakadnia. S ha már a karaktereket és a színészválasztást méltatom, nem lehet szó nélkül hagyni az opponenst játszó Choi Min-Sik személyét sem. Hihetetlenül nagyszerű, sokoldalú és bármilyen szerepben hiteles színésszel van ugyanis dolgunk, ki az utóbbi években, feladva a változatosság általi gyönyörködtetés lehetőségét, csakis kétféle filmben játszott: zseniális (Failan, Oldboy), illetve remek (Shiri, Taeguki) alkotásokat tisztelt meg jelenlétével.

Hideg tekintete és visszafogottsága nem kínál
nyilvánvaló szimpátia-kapaszkodókat
Akadhatnak persze kifogások, miszerint Lady Vengeance karaktere némiképpen elidegeníti a nézőt, hideg tekintete és visszafogottsága nem kínál nyilvánvaló szimpátia-kapaszkodókat, nehezebben rezeg vele a néző; eleganciája és keménysége azonban olyan figurává teszi, hogy belátó ember inkább iratkozna fel a Menyasszony halállistájára, minthogy eme szexi démonnal húzzon ujjat. Gyilkos szemű ítészeknél szokás még megemlíteni a style-over-substance vélelmezett problémáját, ám merőben felesleges efelett vetyengeni; ha többnek tűnik a stílus, mint maga az anyag, az csakis a rendező elképesztő esztétikai érzéke miatt van, melyet manapság, az uniformizálódó filmvilágban illik nagy becsben tartani.

A bosszú-trilógia eme míves filmmel lezárult, ám az aggodalomra semmi ok nincsen: Park Chan-Wook csupán 43 éves, s miután Dél-Koreában a férfiak születéskor várható élettartama meghaladja a 73 évet, nyugodtan számon kérhetünk még egynéhány remekművet az elegáns erőszaktörténetek mesterétől. Ami pedig kicsiny hazánkat, annak elhanyagolt, a filmes univerzum perifériájára sodródott közönségét illeti: őszintén és bárdolatlanul szólva, hát tényleg kurvára kínos lenne, ha Park Chan-Wook újabb remeke az alig egy héten át úszóképes, majd szükségképpen elsüllyedő hajó fedélzetén tűnne fel csupán, s nem kerülne be a szélesebb mozis forgalmazásba. Merthogy sokaknak szolgálhatna örömül és okulásul, feljebb tornászná a hazai elvárások siralmasan alacsony színvonalát: tessék csak megnézni, így is lehet sikeres zsánerfilmet csinálni.



Címkék

premier , kritika


(26) 
1-1  /  2
Hozzászólások
26-24  /  26
2007. december 4. kedd, 10:30#26| filmhus
Meg hát ha bebukik valaki, mer' fölöslegesen művészkedik, akkor a zaibatsu vezére odaküld egy rosszarcú fickót és kihúzzák az elbaszó filmes fogát suzsterkalapáccsal a lá Oldboy.

Csak hogy milyen hülyén gondolkodnak a koreaiak: csináltak egy szörnyfilmet, a Hostot, a budget, 10 millió dollár 60%-át a szörnyre költötték, hogy jól nézzen ki. Milyen hozzáállás ez? Mér nem a producer kapott egy Porschet a forgatás megkezdése előtt és csak aztán forgattak volna a maradékból, a szörny meg lett volna egy rongy a partvisvégen (ja, bocs, ez inkább magyar módi)

A filmet egyébként még úgy eladták Japánba, hogy egy kockát nem forgattak.

De azért van szar koreai film is, Park Chan Wook I'm a cyborg but that's OK (csak egy Oldboy meg a Mr Vengeance után megengedhető)
 
Előzmény: Taguchi #17
 
2007. december 3. hétfő, 22:30#25| torolt felhasznalo
Hallod wilde? Vigyük át ezt a topicot az Off Hollywood topicba, mert jár a pont, csak ez valóban nem ide való már (az enyém sem, úgyhogy ha esetleg a filmhu akarja, akkor 20-tól átrakhat minket oda, mert mi itt off off Hollywood vagyunk. Köszi)

Kellemes hetet egyébként! Érdekes, amit küldtél, azzal együtt, amit én találtam. Ez ugyanis tökéletes képet fest arról, hogy mi a baj. Az alkotói módszerrel, és az öregek meglátásaival.
 
Előzmény: wilde screen #24
 
2007. december 3. hétfő, 06:51#24| wilde screen
Jancsó:Sok jót és egyetlen zsenit látok a fiatalok között, és ez Hajdu Szabolcs. Már a tavalyi filmje is megrázóan izgalmas volt, ahogy a kamerával bánik, az hihetetlen, de annyira, hogy a Danny Boyle vagy a Lars von Trier sehol sincs hozzá képest...

http://www.filmkultura.iif.hu:8080/1999/articles/reviews/sajto10.hu.html

nka emblema 2012