sex hikaye

A faun labirintusa

A mese ereje

2007. március 8. - Wostry Ferenc

Bemutató: 2007. március 8.

A faun labirintusa
Del Toro megtette, amire – és most őszinte leszek, elismerve saját tévedésemet – úgy gondoltam, sosem lesz képes: remekművet készített. A faun labirintusa a legjobb európai horror-fantasy Michele Soavi Dellamorte Dellamorte-ja óta (tudom, hogy Del Toro mexikói, de a stáb kilencven százaléka, a helyszínek és a pénz a filmet inkább köti az öreg kontinenshez.)
Számtalan erénye közül a film gyermeki tisztasága az, ami lehengerlő: egy olyan korban, amikor a cinizmus sokaknak lifestyle choice, egy ilyen ízig-vérig mese – méghozzá oldschool mese, a Grimm-féle; zsigeri, kegyetlen, romboló-fajta – kétséges, hogy megszülessen, vagy legalább is óriási bátorság kell az elkészítéséhez. Sikere viszont arra utal, hogy van még remény, hogy az emberek pontosan ezt igénylik. Hogy a tömeglélek hidegsége csak álca. Del Torónak ezért, és nemcsak a filmnek adományozott Oscar-díjak miatt kell magára és művére büszkének lennie.

Lehengerlő gyermeki tisztaság

A tizenegy éves Ofélia és terhes édesanyja a spanyol polgárháborúval hátuk mögött érkezik meg egy sűrű sötét erdő által körbezárt, erődítményszerű malomba, ahol mostohaapja, Vidal kapitány az úr. A kislány figyelmét még aznap felkelti egy furcsa, félig szitakötő, félig ember szerzet, aki Oféliát a közelben található, ősi labirintus-kert legbelsejébe csábítja. Az útvesztő közepén a lányt egy faun várja, a mitológiai, kecskelábú szörnyember, aki elmondja neki, hogy az igazi neve nem Ofélia, és hogy valójában egy mesevilág hercegnője.
Ahhoz, hogy valódi apját, a királyt viszontlássa, három rémséges veszéllyel járó feladatot kell teljesítenie – ám az egyre féktelenebb pszichopata, a fasiszta Vidal kapitány az, aki a valódi fenyegetést jelenti, Ofélia és az anyja számára egyaránt. Rosszabb, mint hórihorgas, szemeit a tenyerében viselő monstrum, aki a falak mögött lakik; rosszabb, mint a gigantikus méretű varangy, aminek a gyomrából kell a lánynak kincset előkotornia. Mert Ofélia tiszta bátorságával mindezeket a feladatokat teljesíti – csak akkor kezd el habozni, a dolgok mibenlétén elgondolkodni, veszélyt sejteni már a mesevilágban is, mikor a Faun, utolsó próbaként azt kéri tőle, hogy hozza el neki a kisöccsét…

"...szinte nincs is kedvünk szabadulni tőle..."
A film kosztüm- díszlet és maszkeffektjei egész egyszerűen lenyűgözőek, a részletekre való precíz odafigyelés, Guillermo Navarro csodálatosan szép fényképezésével kombinálva vizuális gesamtkunstwerket teremt. A horrorrajongók által jól ismert Doug Jones az utóbbi évek legcsodálatosabb maszkmesteri teljesítményét viseli: a Faun make-up-ja ugyan vérfagyasztó, ám mivel totálisan valósnak hat, az ember tekintetét teljesen rabul ejti, szinte nincs is kedvünk szabadulni tőle. Javier Navarrete zenéjének főtémája, a végtelenül egyszerű, női hang által dúdolt bölcsődal még napokig ott dong az ember emlékezetének folyosóin.

Az egész filmet belengi a műfaji hűség, az európai horrortradíció iránti végtelen szeretet. Bava, Argento, Fulci és a nagy öregek mind ott sertepertélnek a színfalak mögött, Del Toro mesteri kezét vezetve, aki hagyja, hadd irányítsák: fényképezésben, hangulatban, erőszakban (amelyből van a filmben bőségesen, a rajongók kicsi sötét szívét megmelengetendő). A giallo, a gótikus és mediterrán horrormúlt, a Hammer-örökség és minden, amely az európai horror pusztító erejű, mégis csendesen gyönyörű letéteménye, ott munkál Del Toro remekművében. A faun labirintusának összetartó szövete ez a sötét bársonyból szőtt múlt, amely felfogja a meséje által kiontott mélyvörös vért.
Tökéletesség.

Címkék

premier , kritika


(4) 
Hozzászólások
4-2  /  4
2007. október 18. csütörtök, 14:03#4| filmhu
Maga film egyedi, és úttörő, a kompozícióját illetően. A történet jó, fantáziadús, bár sokkal többet is ki lehetett volna hozni belőle. A kislány kálváriáját lehetett volna még nyújtani, hogy a vége tényleg igazi katarzissá minősüljön, és a csattanó nagyobbat csattanjon.
A képvilág számomra nem adta ki a filmötletben igazán benne rejlő mélységeket. Beszélnek fantáziabirodalomról, de a megjelenítésben elsatnyul a dolog. Beszélnek varázslatos lényekről, de nem sok az, amely lény így be lett mutatva. Nyilván lehet érvelni, hogy a fantázia, az az emberi fantáziára épül, és a néző hivatott a további eseményeket elképzelni... viszont akkor miért lett belőle film???
Talán csak a maximalizmusom beszél belőlem, mindenesetre maradtak a filmben olyan űrök, amiket nem sikerült igazán feltölteni.
Persze, lehet mondani, hogy 3 oszkár, nyilván, meg is érdemelte. Viszont vegyünk figyelembe valamit. A Lotr trilógia hosszasan végigvezetett története, fantáziában (mind képi, mind történeti részről,) dúskál. S mint olyan, etalon, a fantáziafilmek világában. Viszont ott is sok dolog kimaradt, amit a Tolkien fanok mind egyhangú bólogatással nyugtáznának.
A faun labirintusa hiányosan mutat be bizonyos dolgokat. Nagyszerű, szuper, le a kalappal, de a fantáziavilág tekintetében ez csak a fele annak, amit be lehetett volna mutatni, amivel ténylegesen érzékeltetni lehetett volna azt, amit a fantázia, a horror, vagy a képzelet mélységének nevezünk.
2007. március 22. csütörtök, 18:57#3| tégla
Épp ez (is) a jó benne - a legjobbak nem szarakodnak! Ahogy Stuart Gordon mondogatta a Re-Animator forgatásán a kiontott vérrel kapcsolatban: "more is not enough!" A faun... az extrém erőszak nélkül egy szép mesefilm lenne. Így sokkal több.
2007. március 12. hétfő, 15:40#2| Usul
Háát..Gyönyörű film, zseniális felvezetés, építkező cselekmény...Mégis, annyira brutális részletek vannak, pl. borosüveggel arccsont-betolás az agyba, hogy sztem totál öncélú, ettől idegesített a film kicsit. Amúgy lehengerlő, és bravó, megminden:)

nka emblema 2012