sex hikaye

A pofonok földje

Mo lei tau

2005. június 23. - Wostry Ferenc

Bemutató: 2005. június 23.

A pofonok földje
Stephen Chow Sing Chi, a komédia királya… nem, császára… nem, ISTENE visszatér! Vajon az új film van annyira jó, mint a 2001-es Shaolin Soccer? Csak az idő adhat erre választ.
 (…)
 Most, hogy az első bekezdés megírása óta eltelt öt perc, inkább megmondom: nem, A pofonok földje, bár a nyomába beleér, nem üti meg a Shaolin Soccer színvonalát. Ettől függetlenül valószínűleg a legnézhetőbb kommersz produkció, amelyet idén a magyar mozik bemutatnak.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Shanghai, a múlt század harmincas éveiben: Sing, a csavargó mindenféle stiklivel keresi a kenyerét, általában pénzt zsarol ki a még nálánál is agyalágyultabbakból – ebben Lam Tze-Tung a partnere, ő játszotta a kövér szerzetes/focistát a Shaolin Soccerben. Egyik ilyen akciójuk alkalmával a Szutyok köz lakóit akarják levenni egy nagyobb összegre, bár a nyomortanyán lóvéhoz jutni eleve hiábavaló próbálkozás. Bénázásuk során magukra haragítják a Baltás bandát, amelytől még a Szutyok köz mélyproli lakói közt megbúvó kungfu mesterek is tartanak. Bár vonakodva, e visszavonult harcművész-tudorok kénytelenek elővenni és leporolni tudásukat illetve fegyvereiket, a Baltás banda ugyanis egyre veszélyesebb és mind nagyobb tudású gyilkosokat küld a dzsuvás közösség felszámolására. Vajon sikerül-e ellenállniuk?

Harcművészettel átitatott kínai popkultúra
 
Hát persze, hiszen Stephen Chow nem hagyja a figuráit bajban! Minden rendelkezésére álló audiovizuális megoldást felvonultat, hogy a filmvásznon a létező leglátványosabb pusztítást rendezhesse meg. A harcművészettel átitatott kínai popkultúra összes előfordulási formájából (ponyva- és klasszikus regények, képregények, filmek) idézget, a nézőközönség meg csak a száját tátja a gyönyörűségtől, a látványvilág tényleg nem mindennapos (az akciókoreográfus Sammo Hung lett volna, de összeszólalkozott Chow-val a forgatáson, úgyhogy rövid úton helyettesítették Yuen Woo Pinggel). Chow telezsúfolja a filmet effektusokkal, és ezen a téren éppen olyan kreatív, mint komikusként: vizuális megoldásainak legtöbbje lehengerlő vagy csak szimplán gyönyörű. A tettek minden lehetségest meghaladnak, és elszakad a műfaji matéria: vicces kungfu-komédiából szép lassan szuperhősfilm lesz.

 Csakhogy. Chow ebben a filmjében búcsút mond a mo lei tau-nak, a vígjátéki irányzatnak, amely őt naggyá tette. A mo lei tau (azt jelenti, hogy "nincs értelme") az abszolút posztmodern komikusi kifejezési forma; slapstick, verbális humor, paródia meg ezerfajta ázsiai sajátosság keveréke, amelynek főleg hatásosságát jól jellemzi, hogy bevételi szempontból Jackie Chan filmjei szinte mindig elmaradnak Stephen Chow mozijaitól. Nos, A pofonok földjében már nincs sok mo lei tau: az egyes komédiafrontok kiegyenesednek, jól elkülöníthetőek, főleg Tex Avery-s rajzfilmhumor van a filmben dögivel, de az meg nagy mennyiségben elég fárasztó. Állítólag erre azért volt szükség, hogy a film eladhatóbb, univerzálisabb (vö. amerikanizált) legyen. Mindegy, remélem legközelebb Chow enyhe balkanyart vesz, vissza a gyökereihez.

Filmlexikon, műfaji imádatba csomagolva
Stephen Chow lerúgja a baltásokat

A film másik problémája, hogy Chow ugyanazt a szerelmi szálat hasznosítja megint, amelyet már kétszer felhasznált, először a God of Cookery-ben majd a Shaolin Soccerben: csóringer beleszeret a testi fogyatékos lányba (a Cookery-ben Karen Mok emberi mértékkel volt mérhetetlenül randa, a Soccerban Vicki Zhao ragyás), és a végén – micsoda meglepetés – összejönnek. Az ilyen mértékű újrahasznosítás egy picit azért már pofátlanság, hadd mondjam ezt, ráadásul a néma lánynak jelen filmben szinte semmiféle dramaturgiai funkciója nincs. Na jó, Sing megváltását jelképezi valamennyire, de a csaj inkább csak lábjegyzet, mint kibontott figura.

 Az elképesztő látvány és az ízlésfüggő humor mellett A pofonok földjének kungfufilmes idézetei jelenthetnek izgalmas csámcsognivalót a harcművész moziműfaj szerelmeseinek. Chow Tarantinósan nyomja itt magát, régi, elfeledett kungfuista színészeket alkalmaz, és minden második jelenet ismerősnek tűnhet azok számára, akik be szokták ásni magukat a hongkongi filmtörténet csodálatos rejtelmeibe. Szutyok köz Chor Yuen House of the 72 Tenants-ét idézi meg, a filmet, amely újraélesztette a kantoni mozit a hetvenes évek elején, a finálé Chang Cheh Boxer from Shantung-jának embertelen befejezését majmolja, bár mellőzve az előd vérbőségét, és így tovább. Filmlexikon, két órában, műfaji imádatba csomagolva.



Címkék

premier , kritika


(3) 
Hozzászólások
3-1  /  3
2005. július 20. szerda, 16:39#3| torolt felhasznalo
Keleti Film.Lap
http://demandy.freeweb.hu/keleti-film/keletifilmindex.htm
2005. július 1. péntek, 02:20#2| tüsmester
"Nem igazán tudom értelmezni az úgynevezett kommersz kategóriát."

Na ez a baj veletek, kommersz emberekkel. Össze akarjátok mosni a korpát a művészettel! Szerencsére mi, sznobok pontosan meg tudjuk állapítani, hogy mi kommersz, és mi nem. Mi nem.

:-))))))))

tüs

ui.: azért valljuk be, a legtöbb filmet be tudnánk sorolni
 
Előzmény: torolt felhasznalo #1
 
2005. június 30. csütörtök, 22:37#1| torolt felhasznalo
Kedves kritikus! Nem láttam a Shaolin soccer-t, de engem ez a film teljesen meggyőzőtt. Nem igazán tudom értelmezni az úgynevezett kommersz kategóriát. Kicsit úgy érzem, hogy ez a minősítés ma már nem jelent semmit, ha csak azt nem, hogy valami közönségsiker, azt meg nem gondolom értékítéletnek. Viszont a film szerintem tökéletes. Nem emlékszem arra, hogy az utóbbi időben láttam volna, hasonló mennyiségű és minőségű képi humort egy filmben így egybe sűrítve, ráadásul abszolút meghaladja a szimpla idétlenkedés színvonalát. A bohóckodás közben igazi emberi figurák, helyzetek jelennek meg, sőt megkockáztatom filozófia is, de abszolút nem erölködve, mert az egész olyan borzasztóan könnyed, hogy a mélység szinte észrevehetetlen, vagy csak azok számára, akik erre fogékonyak.

nka emblema 2012