sex hikaye

Dogma filmek DVD-n

Modern Klasszikusok a Best Hollywoodtól

2007. május 17. - filmhu
Dogma filmek DVD-n
Aki az elmúlt tíz év során parányi érdeklődést is mutatott a kortárs filmművészet iránt, az szinte bizonyosan hallott a kamerarángatós, természetes fénnyel és hanggal drámai konfliktusokat hiperreálban kibontó filmek tízparancsolatáról, mely dogmai szigorral szabta meg a filmkészítés miértjét és hogyanját.

A múlt évtized talán egyetlen filmes tömörülésének jelentősége sokáig beszéd- és vitatéma marad, ha másért nem hát azért, mert Lars von Trierből kultrendezőt, Dániából pedig filmes nagyhatalmat csinált. Hogy ez volt-e a cél, vagy valami egészen más, valószínűleg sosem fog kiderülni, megmarad a Dogma atyák titkának.

Aki az elmúlt tíz év során parányi érdeklődést is mutatott a kortárs filmművészet iránt, az szinte bizonyosan hallott a kamerarángatós, természetes fénnyel és hanggal drámai konfliktusokat hiperreálban kibontó filmek tízparancsolatáról, mely dogmai szigorral szabta meg a filmkészítés miértjét és hogyanját. A feltételek megfelelő mértékű betartásáról a Lars von Trier vezette bizottság döntött egy darabig, később már csak nyilatkozatot kellett tenniük a rendezőknek, hogy nem szegték meg -- túlságosan -- a szabályokat (minden szabályt betartó Dogma-film ugyanis nem készült), mára a dolog ott tart, hogy bárki regisztrálhatja a filmjét a Dogma honlapon (www.dogme95.dk).

A Lars von Trier karrierjét továbbgördítő Idióták
Mégis a mozgalom érdemei vitat-hatatlanok: a programfilmként is felfogható, Lars von Trier karrierjét pedig továbbgördítő Idióták és az egész társaság talán legerősebb darabja a Születés-nap mellet öt és tíz közé tehető a remekmű gyanús filmek száma. Ha azonban a komoly-abb kritikai illetve közönségsikert aratott Dogma-filmek listáján végignézünk, szinte kizárólag dán, esetleg skandináv alkotásokra bukkanunk.

Ezen a ponton egy klasszikus „a tyúk vagy a tojás“ típusú problémába ütközünk: azért jók-e ezek a filmek, mert a Dogma szabályai szerint készültek, vagy egyszerűen csak annyi történt, hogy tehetséges rendezők jól megírt könyvekből rendeztek filmeket, melyeket marketingfogás gyanánt avattak Dogma-filmmé, egyszerre segítve a mozgalom és az alkotó ügyét? Egy másik, nem feltétlenül megválaszolandó kérdés, hogy mennyire volt szükség a dán jóléti társadalom táptalajához, a cukormázzal bevont nihil és farizeus zugalkoholizmus közegéhez ahhoz, hogy ezek a filmek létrejöhessenek? Mert a Dogma-filmek képlete meglepően egyszerű: végy egy egészen banális, hétköznapi párt/családot/csoportot és helyzed őket tragikus élethelyzetbe. A családon belül nemi erőszak, vagy a halott kisbabáját gyászoló lány mellett az afrikából hazatérő HIV-fertőzött vagy a nyaktól lefelé örökre béna fiú is megteszi. Az ilyen és ehhez hasonló, a melodrámát sokszor nem csak súroló határhelyzetek használatában az a trükk, hogy valójában nem magukról a határhelyzetekről szólnak, hanem a mindennapokról. A tragédia perspektívájából az átlagosra kapunk rálátást, az pedig már az egyes rendezőkön múlik, hogy ki mennyire szakad el filmje tényleges témájától, ahhoz hogy érdemben tudjon beszélni róla.

A dán Dogma tíz évét kutató cikkünket itt olvashatod teljes terjedelmében.


A Best Hollywood Kft. elhatározta, hogy igényes művészfilmjeit sorozatba rendezve adja ki, melynek címe: MODERN KLASSZIKUSOK. 2007. március 13-án az alábbi filmek jelentek meg: Lars von Trier: Idióták, Søren Kragh-Jacobsen: Mifune utolsó dala, Lars von Trier: Dogville, Lone Scherfig: Olasz nyelv kezdőknek.

A Modern klasszikusok első négy darabját észak-európai rendezők jegyzik, akik közel állnak a Dogma95 mozgalomhoz. Bár filmjeik igen különböző felfogásban készültek, fesztiválsikereik jelzik, hogy egytől-egyig jelentős művek, melyek méltán vonultak be a filmtörténetbe.

Lars von Trier: Idióták

Az Idióták a Dogma-mozgalom második filmje, a Dogma-manifesztum mind a 10 pontjának betartásával készült, alapelve a természetesség és az életszerűség. A végeredmény egy igazi unikum: ahogy a szereplők is, a rendező is teljesen szembemegy a konvenciókkkal. A Cannes-i Filmfesztivál egyik legnagyobb botrányfilmje lett. Az "idióták" fiatal emberek csoportja, akikben egy a közös: a konformizmus teljes elvetése, a különcködés. A főhadiszállásuk egy villa, ahol azzal töltik szabadidejüket, hogy felkutassák az "idiotizmus" rejtett, méltatlanul alábecsült értékeit. Tehetségüket folyamatosan tesztelik. Habzsolják az életet, tetteik révén a társadalommal dacolnak. Semmi sem fogható ahhoz a sikerhez, amikor valamelyikük túlszárnyalja önmagát. Karen véletlenül találkozik a csoport három tagjával és akaratlanul is részese lesz a játéknak...

Idióták 110 perc, Beállítások: 4:3 1,33:1 , Magyar DD 5.1, Dán DD 2.0
magyar felirat, Extrák: Mozielőzetes
Klip, BestDVD ajánló


Søren Kragh-Jacobsen: Mifune utolsó dala

A Mifune utolsó dala a Dogma-mozgalom harmadik alkotása. Lars von Trier filmjeivel szemben nem botrányos, hanem inkább intellektuális film különböző romlott karakterek megtisztulásáról. 1999-ben megnyerte az Európai Filmdíjat.
Kresten éppen a nászéjszakáját követő hajnalon kap értesítést arról, hogy meghalt az apja. A gond csak az, hogy feleségének azt mondta, nincsenek élő rokonai. Sebtében elutazik apja lepusztult farmjára. Ám nemcsak a temetésről kell gondoskodnia, hanem gyengeelméjű bátyjáról is. Felvesz egy házvezetőnőt, Livát, akiről kiderül, nem az, akinek kiadja magát. Különös szituációk egész sora veszi ezzel kezdetét. A Lars von Trier által elindított filmes mozgalom, a Dogma keretein belül készült alkotás a harmadik a sorban az Idióták és a Születésnap után. Van-e igaz szerelem a falun túl? Élünk-e még gyermekkorunk után? A film életszerű jelenetekkel és emberközeli látásmóddal mesél valódi kapcsolatokról. (Mifune utolsó dala 98 perc, Beállítások: 4:3 LB, magyar 2.0, dán 2.0, magyar felirat, DVD5, Extrák: Mozielőzetes, BestDVD ajánló


Lars von Trier: Dogville

A Dogville rendezője az a Lars von Trier, aki alapító tagja volt a Dogma-mozgalomnak. Bár ez a film nem kapcsolódik azokhoz a hagyományokhoz, mégis kísérletinek tekinthető, amellyel a rendező tovább feszegeti a filmművészet határait -műve egyfajta filmre vett színíelőadás. A 2003-as Cannes-i filmfesztiválon Arany Pálma-díjat nyert.
 
A film történetének színtere Dogville, egy kis bányászfalu a '30-as évek Amerikájában. Lakói szegény emigránsok, "jó és becsületes polgárok, akik szeretik városukat" - tudjuk meg a narrátortól, aki az egész film alatt kalauzolja a nézőt. Ebbe a világtól elzárt közösségbe érkezik üldözői elől menekülve Grace (Nicole Kidman). A fiatal, csinos nőt a falu lakói egy tanácskozást követően befogadják, és úgy döntenek, menedéket nyújtanak neki az őt üldöző gengszterek elől. Cserébe Grace mindenben a segítségükre van...

Ami azonban kezdetben szívességeknek indul, később kényszerré, valóságos terrorrá válik. A helyiek megtudják, hogy Grace-t a rendőrség is körözi, így a menedéket egyre súlyosabb áron "kínálják" neki.. Grace a falu rabszolgája lesz, kihasználják, megerőszakolják, bilincsbe verik - testileg és lelkileg is megtörik a fiatal lányt. A menedéket kereső nő azonban rejteget még meglepetéseket, így a falu lakóinak van mitől rettegniük.

(Dogville 177 perc, Beállítások: 16:9 ( 2:35:1) magyar 5.1, angol 5.1, magyar felirat, angol felirat, DVD9, Extrák: interaktív menü, mozielőzetes, közvetlen jelenetválasztás, BestDVD ajánló)


Lone Scherfig: Olasz nyelv kezdőknek

Az Olasz nyelv kezdőknek a Dogma mozgalom-keretein belül, tizenkettedikként született meg. Ironikus vígjáték, amiben a mozgalom más filmjeitől eltérően nem a polgárpukkasztáson van a hangsúly, hanem a hangulatteremtésen. A 2001-es Berlini Filmfesztivál Ezüst Medve-Díjának nyertese lett és a 2002-es Titanic filmfesztivál legjobb filmje.

Andreas egy szomorú dániai külvárosba költözik, ahol segédlelkészként kapott állást. Jorgen Mortensen, a barátságos szállodaportás rábeszéli, hogy iratkozzon be olasz nyelvtanfolyamra. Az esti kurzuson részt vevő csoport vegyes összetételű, de csupa kedves emberből áll, van ott cukrászdai eladónő, fodrász és pincér, aki mellesleg Juventus-szurkoló. Ezeknek a sérülékeny, magányos, de jólelkű embereknek a nyelvtanfolyam alkalmat ad arra, hogy megismerjék a szerelmet - és vele önmagukat -, méghozzá hamisítatlanul olasz módon!


(Olasz nyelv kezdőknek 111 perc, Beállítások: 4:3 LB, magyar 2.0, dán 2.0, magyar felirat, angol felirat, DVD9, Extrák: interaktív menü, közvetlen jelenetválasztás, mozielőzetes, BestDVD ajánló)

A sorozat következő négy, hiánypótló darabja: 9 dal, Legyél velem, A ház kulcsai, Pokol.



Címkék

premier



nka emblema 2012