sex hikaye

Egy bolond százat csinál

Egy bolond százat csinál?

2006. szeptember 29. - Vajda Judit

Bemutató: 2006. szeptember 28.

Egy bolond százat csinál
Gyöngyössy Bence legújabb remake-jével kapcsolatban nem az a kérdés, hogy az eredetihez képest milyen, hanem hogy önmagában megállja-e a helyét. A válasz nem.

„Humorban nem ismerek tréfát” – szól Karinthy unásig idézgetett híres mondása, ami nagyon idekívánkozik az Egy bolond százat csinál-remake kapcsán. Át kéne már egy kicsit érezni annak felelősségét, hogy vígjátékot készítünk és ezzel szórakoztatni akarjuk a közönséget. Lehet, hogy a forgatáson a stáb jól szórakozott azon, ahogy Oroszlán Szonja azt mondta, hogy ’orkánkabát’, de ez a vásznon a nézőnek egy cseppet sem vicces.

A Meseautó-t, a Hippolyt-ot és az Egy szoknya, egy nadrág-ot követő legújabb remake alkotói viszont mindig a legegyszerűbb megoldást választják és a legolcsóbb vicceket sütik el. Amikor alaposan ki lehetne dolgozni egy helyzet komikumát, akkor inkább átváltanak zongorazenével kísért burleszkbe, mert azt hamar le lehet zavarni, és már léphetünk is tovább a következő „vicces” jelenetre, de az sem ritka, hogy a Szeszélyes évszakok régimódi poénjai köszönnek vissza

Át kéne már egy kicsit érezni annak felelősségét, hogy vígjátékot készítünk és ezzel szórakoztatni akarjuk a közönséget


Az ostoba táncos lányt játszó Ullmann Mónika megjelenése eleinte szórakoztató, de egy idő után szerepe szerint átalakul (tetsz)halott lánnyá – így legalább nem kellett szöveget írni a számára. Ahogy önmagában jó a Kapa–Pepe (illetve bocsánat: Kuplung és Csumpi) páros is (legalábbis, ha jók voltak már számtalan Jancsó-filmben és az előző remake-ben, akkor most is jónak kell lenniük), de ennek a filmnek kilógnak a közegéből. A legolcsóbb megoldás mind közül pedig Badár Sándor kínai maffiafőnökként való szerepeltetése. Ez a gesztus körülbelül azzal egyenértékű, amikor az Egy szoknyá-ban Rudolf Péter úgy játszotta a nőt (pontosabban a nőt játszó férfit), hogy a fejére dobott egy parókát – és a nézőnek már ekkor meg kellett volna szakadnia a röhögéstől.

Egy ilyen agyonkoptatott ötletnél, mint a doppelgänger motívuma amúgy is különösen össze kell szednie magát a rendezőnek és a forgatókönyvírónak. Esetünkben azonban több az egy percre jutó termékelhelyezések száma, mint a vicceké (mert az a szomorú igazság, hogy egy másfél órás vígjátékban a három jó poén kevés). Mivel a vígjátéki ötletek fantáziátlanok, a kreativitás csúcsa az a filmben, hogy lehet minél ügyesebben megvalósítani a product placementet, és boldoggá tenni egy jégkrém- és néhány autógyártó céget, egy bulvár napilapot, egy programmagazint, egy tévéműsort stb. stb. És ez nagyon szomorú. Ennyire azért nem muszáj filmet készíteni.

Már az eredeti Egy bolond százat csinál minősége sem érte el a Meseautó vagy a Hyppolit, a lakáj színvonalát, de ott a gyengébb sztorit remek dalok dobták fel („Nincsen lakat a számon…”), és érdekes módon még a bemondások („Afrikában minden majom személyes ismerősöm”; „Miért iszol folyton? / Mert ízlik.”) is sokkal frissebbek voltak (sőt még ma is annak hatnak), mint a remake lejárt szavatosságú poénjai („Kombájn volt a jeled az óvodában?”). És még valami célt szolgálnak ezek a fent említett dalok, amit az újrafilm alkotói egyáltalán nem vettek észre: az 1942-ben, azaz a II. világháború idején készült vígjátékban minél jobban el akartak távolodni a valóságtól.

A fantázia, a humor és a minőség rovására
A főcímben olyan karakterek szerepeltek, mint „egy kitalált főúr” vagy „ilyen inas nincs”, a két hasonmás közül az egyiknek, a nagy vadásznak már a neve is olyan lehetetlen volt (Gróf Rod-Igor Szu-Azerew), hogy semmilyen szinten sem lehetett komolyan venni, és az egész film eleve sokkal elemeltebb volt. Így volt értelme a főcím előtt közölt pár soros felhívásnak, mely szerint a következőket nem kell komolyan venni, mert „színészekkel játszunk komédiát”. Ezt a néhány sort a remake is kritikátlanul átvette, ennek fényében azonban meglehetősen ellentmondásos a sztori elemeit mindenképpen a mai nagy magyar valóságra aktualizálni night club-tulajdonossal, lecsúszott, elvált értelmiségivel, sztriptíztáncosnőkkel, kínai maffiózókkal, ukrán menekültekkel. De ha már mai világunk és az újmódi, trendi életstílus elé akartak görbe tükröt állítani, akkor meg édeskevés a plázacicákat oly módon kifigurázni, hogy óriási műkörmöket tesznek Oroszlán Szonja ujjaira és ízléstelen göncöket aggatnak rá.

Ha szigorúak akarunk lenni, ez a kényelmes hozzáállás egyenesen erkölcstelen: az új Egy bolond százat csinál alkotói úgy kezelik a nézőt, mint az Irigy hónaljmirigy által kínált színvonaltalan szórakoztatást ránk zúdító kereskedelmi tévé. A filmet nézve úgy tűnik, a készítők szerint mindegy, mit mutatnak, bármi jó lesz, bármit megeszünk, ha eleget látjuk a plakátját és a tévéspotot, vagy eleget halljuk a filmhez készült fülbemászó dalt.

Félreértés ne essék: nem a film remake mivolta a baj (készültek már nagyon jó újrafilmek is a filmtörténet során), és nem a sorozatgyártás (hiszen annak idején, a harmincas-negyvenes években szintén sorozatgyártották ezeket a könnyed komédiákat), hanem hogy mindez a fantázia, a humor és a minőség rovására megy. De hát a néző könnyen felejt, így lehet, hogy alszunk kettőt, és máris jöhet az újrahasznosított Péntek Rézi, Lovagias ügy vagy Az én lányom nem olyan. De az is lehet, hogy a magyar közönségfilm újraélesztését nem ezen a vonalon, hanem inkább például a – magyar vígjátékok aranykorát csak címében idéző – Csak szex és más semmi-én kéne folytatni.



Címkék

premier , kritika


(3) 
Hozzászólások
3-1  /  3
2008. január 16. szerda, 05:00#3| pwaves
nos
én most néztem meg a filmet, 10 perce lett vége. tán hihetetlen, de bennem annyira nyomot hagyott szonja "orkánkabát"-ja, hogy ezt beírva google-be, és keresgélve idekeveredtem. nem hinném, hogy feltétlenül a közönség szétröhögtetésére rakták bele a filmbe, mégis "édes" az egész. no mind1, csak érdekességként jeleztem egyet
bye
2006. október 5. csütörtök, 11:20#2| f.r.a.n.k.
10.442 analfabéta el is ment. tessék kritikát olvasni.

http://odeon.hu/boxoffice.phtml
2006. szeptember 30. szombat, 21:45#1| torolt felhasznalo
Sok igazság van Vajda Judit gondolataiban. Csak egy pár dolgot jegyeznék meg csöndesen. Ő (sajnos) nem az átlagközönség véleményét testesíti meg. Ő kritikai szempontok alapján szemléli a filmet, és nem a mai magyar filmkészítési valóság alapján (KI kap pénzt és MIRE)? És leginkább csak kapirgálja, hogy mitől nem jó ez a film (mitől lóg ki Csupmi és Kuplung pl.). Ha pedig vagy ő, vagy akárki görcsös kényszert érezne, hogy megmondja, hogy az én anyám mitől nevelt ekkora parasztot, akkor előbb tegyék meg azt az apró szívességet, hogy megkérdezik Oroszlán Szonját, hogy melyik volt az az egyetlen instrukció a forgatókönyvben, ami a jelenleg levegőben lógó, és értelmezhetetlen "orkánkabát" poént abszolút érthetővé (sőt, megkockáztatnám: viccessé) tette volna. És hogy mi lett ennek a sornak sora?
Nehéz a szívem emiatt a mozi miatt, mert lehetett volna ez jó is. Ráadásul remake-nek semmiképp sem nevezném, mert egy-két elemtől eltekintve nincs sok köze az eredetihez, aminek lássuk be: vajmi kevés sztorija van, és elavult humora nem több jóízű bohóckodásnál. De kedves Judit ki is mondta az igazságot: hogy akkoriban az arról szólt, hogy a közönséget elemeljük a valóságtól. Az volt a cél, hogy a közönséget egy kicsit más világba helyezzük. A mai magyar producerek viszont sem a filmet, sem a közönséget nem tisztelik, és nem azért akarnak filmet csinálni, mert avval a közönségnek adni lehet valamit, amivel nem csak kikapcsolódik, de spirituálisan fel is tud töltődni. Vannak erre afféle impulzusok és ejakulációk, de azok nem a producereink kezdeményezései. Amíg pedig a producerek nem szeretik őszintén, amit csinálnak, csak a pénzt, addig ilyen művek születhetnek. És a szomorú, hogy a közönség még így is megkajálja őket. Szóval félreértések elkerülése végett nekem is fáj a szívem. De ettől még a dolgok kicsit árnyaltabbak, mint ahogy azt a cikk (kissé talán semmitmondóan és szakmaiságot erősen mellékelve - s ezt pont a filmhun) elénktárja. De menjen el mindenki és nézze meg magának. Nagyon, nagyon sokat lehet belőle tanulni. És végülis néha nevetni is lehet. Csak nem jön ki az ember utána jó érzésel a moziból. Sajnos...

C.C.

nka emblema 2012