Egy makulátlan elme örök ragyogása
Felejthetetlen
Bemutató: 2004. augusztus 19.
Szerelem ellen agymosás az orvosság. Vagy mégsem? Charlie Kaufman Malkovich és önmaga után újabb utazásra hív az emberi agyba: ezúttal Jim Carrey fejében turkálunk; mindehhez a vizuális aláfestést pedig a képi ötletek legeredetibb ezredfordulós zsenije, Michel Gondry szolgáltatja. Az eredmény? Hogy is mondjam, a hátralévő 4 hónap premierjeinek nagyon kell igyekeznie ezután az év filmje címért folyó versenyben.
Bújj el az agyad legtávolabbi zugában! Jim Carrey, Kate Winslet és gyerekkori másaik |
Három a magyar igazság, így most már biztosak lehetünk abban, hogy mi Charlie Kaufman monomániája: a zabolátlan emberi elme feltérképezése. A 21. század forgatókönyvírásának felforgatója megjáratta már velünk John Malkovich neurális bugyrait, adaptált minket saját lelkivilágához, most pedig Jim Carrey agytekervényein utaztatva vezet be az emberi emlékezés bizonytalan dzsungelébe. Ezzel Kaufman eddigi munkáin túl a Makulátlan elme forgatókönyve is csatlakozik a reverz (Memento, Visszafordíthatatlan) és fragmentált struktúrájú (21 gramm) mozik örvendetes újhullámába, eltekintve attól, hogy sajátos abszurditásával ragasztja a keserédes mosolyt az arcunkra.
A strukturalisták öröméhez mérve már csak a vizuális gyönyörök szerelmesei élhetnek át több orgazmust, mivel nyíltan kijelenthetjük: Michel Gondry a Libidó (Human Nature) remek pillanatain túl végre megtalálta a témát, melyre egy nagyjátékfilmnyi időn keresztül fel tudja fűzni azt a képi zsenialitást, amit megszokhattunk tőle Björk, Beck, a Daft Punk, a White Stripes és még sorolhatnám, kiknek a klipjeiben. (Ha valaki nem tudja visszafogni ezek után magát, játsszon velünk a kliprendező Gondry életművét feldolgozó kétoldalas DVD-ért.) Azon nem vitázom, a vizuális ötletek egy séma, az emlékek elvesztése köré épülnek, de olyan változatossággal és invencióval, hogy annak minden direktor csak kulloghat a nyomában így 2004 derekán. Hol az utcanevek, cégtáblák, könyvgerincek törlődnek ki az emlékkel párhuzamban, hol a színek kopnak ki, hol pedig tengervíz árasztja el a vizuális memória omladozó várát, és még ezzel sem lőttem le túl sok poént, olyan bőséges Gondry képtára.
Édeshármas - Winslet, Gondry és Kaufman |
A színészvezetésben is követett minimalista hozzáállás az, ami el kell, hogy oszlassa az előítéleteket Jim Carrey drámai képességeit illetően. Csak pénzfeldobással lehetne eldönteni, hogy itt vagy a Truman Show-ban nyújt-e meggyőzőbb s emberibb alakítást a gátlásos kisember bőrébe bújva. De a prekoncepciók levetkőztetéséért folyó tréning része lehet az is, ha Kate Winslet és Kirsten Dunst játékát befogadjuk, őket se láthattuk eddig hasonlóan emberi szerepkörben.
Az intellektuális és vizuális örömpatronok mellett készüljünk fel a szív nevű belső szervünk ellen intézett komoly támadásokra is, hisz végső soron egy szerelmesfilmmel állunk szemben. Egy szerelmesfilmmel, ami végre képes újat mondani a szerelemről. Képes végigvezetni azon az érzelmi hullámvasúton, amin már mindenki végigutazott egyszer, aki valaha is kapcsolatba keveredett a másik nemmel. Valami ilyen lehetetlen kevercset kapunk, ha Kaufman romantikus mozit ír. Ész és szív oda-vissza dobálja a magas labdákat. Ilyen ez a mozi. Két zseniális elme örök ragyogása.
Címkék
egy makulátlan elme örök ragyogása , michel gondry , charlie kaufman , jim carrey , premier , kritika- 1. Egy makulátlan elme örök ragyogása
- 2. Egy makulátlan elme örök ragyogása (szinopszis)