Felkavar a szél
Ahol zsarnokság van...
Bemutató: 2007. május 24.
A mű legfőbb hibája sokkal inkább bennfentességében keresendő. Angolok és írek készítették angoloknak és íreknek (azaz saját maguknak), a közvetlenül nem érintett, kívülálló (például a magyar) néző számára így eleve nehezen érthető. Erősen elidegenít például, hogy olyannyira épít az angol-ír történelmet érintő előzetes ismeretekre, hogy ember legyen a talpán, aki elsőre eligazodik a bonyolult történelmi-politikai képlet, a Sinn Fein, a Dail Eireann, az Ír Szabad Állam és Észak-Írország, a Szabad Állam-pártiak és a köztársaságpártiak (akik közül ráadásul éppen a Szabad Állam-pártiak azok, akik behódoltak az angoloknak) alkotta szövevény hálójában.
A film ezenkívül annyira „durr, bele a közepébe” kezdődik, olyan gyorsan pörögnek az események, hogy időt sem hagy a néző számára az azonosulásra. Jellemzően két főhőséről jó fél órán keresztül az sem derül ki, hogy testvérek, az angol különleges katonai egységek ellen küzdő IRA-harcosok szabadcsapatának többi tagja pedig szinte arcot/nevet sem kap, néhány kivételtől eltekintve megkülönböztethetetlenek egymástól. A nyilvánvaló alkotói szándék ellenére így nem kerülünk be a történetbe, nem a hősökkel együtt éljük át a kétségtelenül izgalmas, igazságtalan, vérlázító és megrázó eseményeket, csupán külső szemlélők maradunk.
Nem a hősökkel éljük át a kétségtelenül izgalmas eseményeket |
Loach ugyanakkor több ponton is megpróbálja közelebb hozni figuráit. Nagyon érzékletes például, hogy az angol terror kiterjesztésének, az IRA megalakulásának, a sziget kettéosztásának, a (felháborítóan igazságtalan, cinikus) békeszerződésnek, a polgárháború kezdetének történetét egy testvérpár alakján keresztül ábrázolja. A kezdetben gyávának bélyegzett Damien és bátyja, az ellenálló-csapatot vezető Teddy kapcsolata, illetve egymáshoz és az ügyhöz való viszonyuk alakulása a cselekmény legfőbb mozgatórugója. A két fiú kiegészíti egymást, egyikük a szavak, másikuk a tettek embere. Habár a cselekmény bonyolódása során kezdeti állapotukból jócskán elmozdulnak (mindketten valódi pálforduláson mennek keresztül), kettejük érzelmeinek összege nem változik, csupán helyet cserélnek egymással.
A nézői átélést segíti az is, hogy a film rögtön egy átélhető, hétköznapi helyzettel kezdődik (ír fiatalok hurlinget – kelta eredetű, ütős csapatjátékot – játszanak a mezőn), amit közvetlenül ezután egy véres, az angol elnyomást illusztráló jelenettel ellenpontoz (a hétköznapi helyzetekre feleselő drámai ellentétek később is jellemzőek). Ezenkívül a szépen végigvitt szerelmi szál is arra hivatott, hogy közel hozza hozzánk a harcoló hősöket (főleg egyet közülük).
Ahogy Loach filmjében az angol katonák olyan irreálisan gonoszak (szadista élvezettel terrorizálják az átlagírt, kínozzák meg a felkelőt, és kizárólag üvöltve kommunikálnak), hogy az nyilvánvalóan szimbolikusan értelmezendő (statisztikailag is lehetetlen, hogy ne legyen egy olyan brit katona sem, aki nem élvezetből, hanem csupán muszájból hajtja végre a parancsokat), úgy a két központi figura is szimbolikus. Sajnos a film közben rá kell jönnünk, hogy Damien és Teddy nem kidolgozott karakterek, nem saját egyéniséggel rendelkező, átélhető hősök, hanem egy eszme képviselői.
Megrázó alkotás, megdöbbentő és brutális befejezéssel |
Nincsenek saját döntéseik, előre meghatározott (a forgatókönyvíró által) megszabott kényszerpályán mozognak. Nem valódi személyiségek, csupán a kétféle hozzáállást jelenítik meg – megfelelően szélsőségesen. Damien a később saját magán erőszakot tevő óvatos békepárti attitűd megjelenítője, míg Teddy a harcos tettrekészségből a cél érdekében kompromisszumot kötő vezéregyéniséggé válás szimbóluma. Miután pedig Damien, Teddy és a többi hős IRA-harcos saját elveinek ellentmondva már nemcsak angol katonákat, hanem civilt, sőt saját bajtársat is gyilkol, nem tudunk másként gondolni rájuk, mint a lépéseket kényszeresen végrehajtó sakkfigurákra. Így ha végigvezetjük az egyenletet, nem is lehet más a befejezés, mint az a végtelenül tragikus, megrázó zárlat.
Ken Loach a hétköznapi nyitánytól a mindennapi élet jelenetein keresztül (bírósági tárgyalás, politikai vita, templom, mulatság stb.) bizonyos képsorok sokatmondó egymásra tükröztetéséig (lásd korábbi jelenetek, helyzetek és párbeszédek megismétlődése a film végén) sok mindent tett azért, hogy műve ne legyen tanmese, de mégsem eleget. Így történhetett, hogy a Felkavar a szél megrázó alkotás, megdöbbentő és brutális befejezéssel, mégsem kavar fel eléggé.
- 1. Felkavar a szél
- 2. Felkavar a szél (szinopszis)