sex hikaye

Lány a vízben

Ha az egó elburjánzik

2006. szeptember 7. - Wostry Ferenc

Bemutató: 2006. szeptember 7.

1-1  /  2
Lány a vízben
Shyamalan filmjei a horrornak újfajta becsületet szereztek, a science-fictionnak pedig némileg visszaadták a presztízsét. A hozzáállásban megmutatkozó száz százalékos, kegyetlen komolyság, színészeinek bergmani, intenzív előadásmódja, illetve a metodikus hangulatépítés sokakkal elhitette, hogy munkái többről, másról szólnak, mint amiről első pillantásra gondolná az ember.

Csakhogy abba a meta-izébe, amivel a Lány a vízben című legújabb filmjében próbálkozik, bizony beletörik a bicskája, és ha nem is jelenthető ki kerek-perec, hogy a király meztelen, de azért már elkezdett vetkőzni.

A történet éppen olyan egyszerű (ez nem negatívum, sőt), mint korábbi alkotásaiban. Cleveland Heep (Paul Giamatti, aki egy kincs, és nem meglepő módon a legjobb „dolog” a filmben), egy philadelphiai társasház mindenese, egyik éjjel elcsúszik a közös úszómedence partján és belepottyan a vízbe. Egy ismeretlen, szinte áttetsző, törékeny lány menti ki, aki Mese néven mutatkozik be (Ron Howard rendező lánya, Bryce Dallas Howard). Mese valamilyen feladattal érkezett, amiről ő maga sem tudja pontosan micsoda, annyi bizonyos csak, hogy a bérlők közül valakivel találkoznia kell, és ez életbevágó fontosságú. Heep tesztelni kezdi a társasház lakóit, vajon ki lehet közülük a kiválasztott – mert már ekkor nyilvánvaló számára, hogy Mese nem evilági lény (a jövőbe lát meg hasonlók). Heep kérdezősködése végül eredményre vezet (természetesen ezen tevékenysége során megismerjük a különc bérlőket): a nővérével együtt lakó fiatal író (Shyamalan saját maga) lesz majd, aki befejezésre váró könyvével meghatározza az emberiség sorsának menetét, Mesének pedig az a feladata, hogy egyetlen szempillantásával eltüntesse a csávó alkotói válságát. Miután ez megtörténik (tényleg csak annyi az egész, hogy ránéz), a csajnak még haza is kell jutnia (egy Gellért-hegy nagyságú sas szállítja majd), ám ehhez ki kell cselezniük a veteményben lapuló, füves hátú szuperfarkasokat…

A lányt Mesének hívják, és feladta hogy megmúzsáljon valakit

Nosssssss… Az előzetesekből már többé-kevésbé tudtam, mire számíthatok, és sejtettem, Shyamalan mivel próbálkozik: azt kéri tőlünk, hogy minden, de abszolúte minden, a civilizáció által reánk rakott cinizmusunktól szabaduljunk meg, és próbáljuk meg befogadni ezt a minden ízében, már-már erőszakoltan naiv mesét. Hogy mennyire bízott a közönségében, az felhasznált szimbólumai otrombaságából is kikövetkeztethető (a lányt Mesének hívják, és feladta hogy megmúzsáljon valakit, stb.)

És a dolog, érdekes módon, egy bizonyos fokig működik is, persze csak akkor, ha, ahogy fentebb említettem, szemforgatós, minden-tiszta-dolgon-röhögős hozzáállásunkat a mozin kívül hagyjuk. Ami Shyamalan kísérletének beteszi a kaput (hogy képzavarral éljek – miért épp most hagynám abba?), az egyrészt saját szörnyűséges egója, másrészt a modern trükktechnika hiányosságai.

Kell hogy legyen bőr az ember pofáján ahhoz, hogy a saját filmjében önmagára ossza a messiás szerepét, és olyan, a világmegváltó művészetről szóló hóttkomoly, egyébként szuperciki maszlag-szöveget szavaljon el, amilyet ebben az esetben Shyamalan. Az isten-komplexusa nagyon erősen betesz a filmnek, szinte szabotálja a történet élvezetét, mert állandóan kikandikál a narratív szövetből, és magára vonja a figyelmet: srácok, ide süssetek, ez a manusz tényleg azt hiszi magáról, hogy valami próféta reinkarnációja!
A finálé lezárásakor ráadásul megjelenik három, katasztrofálisan animált, deus ex machinisztikus óriásmajom, ami végképp lehúzza a bárgyúság repedezett rolóját. Nem marad más, csak a csendes döbbenet.



Címkék

filmnévjegy , premier


(1) 
1-1  /  2
Hozzászólások
1-1  /  1
2006. szeptember 11. hétfő, 12:47#1| adamgyoergy
más vélemény - néhány pontban

Shyamalan Meséjében vannak hibák és vannak túlzások. De éppen ezért jelzi az alcímben (bedtime story!!), hogy mese!!!
Szóval kiegészíteném a kritikát néhány gondolattal.

Érdemes a filmről nem elkésni. Nagyon fontos az első 3perc!(hasonló animációt láthattunk az Éjszakai őrség c. orosz-amerikai fantasy-maszlagban) A barlangrajz-szerű bevezetés engem sikeresen kizökkentett a mozi falain kívüli összes valóságból és a film minden különösségére ráhangolt.
Ez nem horror és nem sci-fi, és nem is fantasy, mint ahogy az előzetesből és az itt olvasható kritikából kiderül. (a Falu előzetese is nagy baki volt...)
A filmet talán misztikus-realista-ként aposztrofálhatnánk

Shyamalan filmje(i) sokkal több(ek) egyszerű műfajnál. A játékról szól, arról, hogy sokan képesek vagyunk még ELHINNI, amúgy nemlétező dolgokat. Vannak akik képesek úgy játszani, mint egy kisgyerek, valami nagyon egyszerű (és ezért nagyon mély) cél eléréséhez.
Syamalan filmje többek között arról, szól, hogy minden mindennel összefügg (ha egy lepke meglebbenti a szárnyát afrikában...), és erre jobban is odafigyelhetnénk a hétköznapokban.

Szerintem komoly filmes vallomás és önigazolás, a rendező karaktere. Nem isteníti magát, bár játéka nyílván nem a színészet magasiskolája.

A filmben megjelenő farkas valóban nem high-tech technika, de ez egyáltalán nem is lényeges. A farkas a ROSSZ energia, semmi több, nem fontos, hogy élethű legyen, vagy ilyesztő. Jelzés és kész. ( A cikk írójának megjegyzem, hogy a stáblistán feltűnik: a Tartuták valódi emberek jelmezben, nem pedig animációk - és szerencsére alig látszanak a filmben)

A lány a vízben forgatókönyve éppen elég erdeti és fordulatos ebben a sablon-plot világban. A kiszólás pedig a MESE ősi kelléke. Ráadásul egy manapság nem-szokványos filmes elem is.

Én, mivel AKARTAM, elhittem, hogy lehet rejtvényból, vagy müzlis dobozból jósolni... mert gyereknek lenni igenis kell és jó dolog!

nka emblema 2012