sex hikaye

Melinda és Melinda

A nő – kétszer

2005. július 8. - Horeczky Krisztina

Bemutató: 2005. július 7.

1-1  /  2
Melinda és Melinda
A fatalista Woody Allen állítása szerint: nincs szabad akarat. A munkamániás örökifjú nagyszerű művéből megtudhatjuk, milyen is, ha egyetlen földi szerepünket komikaként, avagy tragikus hősnőként játsszuk végig.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Ólmeleg hangulat szállna meg, ha egyszer kiderülne, vajon még hány nemtársamnak jut eszébe bizonyos krízishelyzetekben Peter Howitt debütáns alkotása, A nő kétszer (Sliding doors), Helen, a londoni PR-menedzser szerepében Gwyneth Paltrow-val. Vagyis: mi lett volna, hogyha aznap … –  becsukódik előttem a metróajtó.

Woody Allen romantikus komédiája – látszólag „intellektuálisabb” verzióban – ugyanezt, az azon a bizonyos pillanaton túl valójában értelmét vesztő kérdéssort feszegeti.

A Melinda és Melinda két lehetőség: négy New York-i együtt vacsorázik egy esős estén, mikor a két író, Max (Larry Pine) és Sy (Wallace Shawn) között szenvedélyes vita robban ki az emberi drámák lehetőségéről. A zilált-izgalmas Melinda élete kitűnő alkalmat nyújt íróinknak a játékra: hogyan is alakulna hősnőjük sorsa, ha a Max-féle komikus, vagy a Sy lelki alkatához közelebb álló tragikus történetmesélés felől néznek rá a nő életére. (Érdekesség, hogy a kiváló, Allen jó néhány filmjében szereplő Shawn-t Amerika egyik legeredetibb drámaírójaként tartják számon, darabjait Európa jó nevű színházaiban is repertoárra tűzték.)

Mindenki a kallódó szépség életét kívánja megoldani
Will Ferrell

Woody Allen remeklése valójában meggyőző önismereti teszt is; elmerenghetünk azon, Max vagy Sy történetével azonosulunk. A direktor-forgatókönyvíró állásfoglalása egyértelmű, de – biztos, ami biztos – mindezt megerősíti egy interjúban is: „Ha meg lehet fogni egy dolgot komikusan és tragikusan is, én általában a komikus utat választom.”

Tagadhatatlan: ha most fölidézek magamban bizonyos epizódokat, a komikus jelenetek peregnek le előttem, holott Allen kitűnően – tökéletes dramaturgiával – oldja meg a másik szálat is.

Max verziójában Hobie, a tengődő, középkorú bohém-aktor (Will Ferrell), és független-filmes, öntudatos felesége, Susan (Amanda Peet) vendégséget szerveznek, hogy puccos-pénzes ismerősüktől összegründolják a vonzó Susan filmjére valót. Ekkor „ront” be otthonukba az agyonnyugtatózott, számukra teljességgel ismeretlen Melinda (Radha Mitchell). És földobja estéjüket. Hamarosan mindenki a kallódó szépség életét kívánja megoldani. Mindenekelőtt úgy, hogy férfit szerez számára.

Sy változata szerint az elegáns, Upper East-Side-i házban a gazdag-kifinomult zenetanárnő, tehetséges zongorista Laurel (Chloë Sevigny), és a sikertelen színészi karrierje miatt bánatát alkoholba fojtó, nem épp’ jellemerős férje, Lee (Johnny Lee Miller) baráti vacsorát adnak. Majd váratlan betoppan Laurel hajdani főiskolás társa, barátnője, Melinda, rázúdítva probléma-halmazát Laurelékre. Laurelt és közös barátnőjüket, a családanya Cassie-t (Brooke Smith) ugyanaz a kényszer hajtja, mint Max történetének szereplőit: mihamarabb föl kell hajtani Melindának egy férfiembert.

Magától értetődő, hogy a - törékenysége dacára - vulkanikus erővel megnyilvánuló szőkeség olyan pusztítást hajt végre környezetében, mint egy tűzhányó. Melinda: természeti katasztrófa.

Woody Allen mind Max, mind Sy történetét - saját műfaji szabályaik szerint - a végletekig fokozza, ezzel bizonyos „eltartást”, ironikus kívülállást „kényszerít” rá nézőire. Így, a jómódú orvos férjét egy szélhámos olasz fotóssal megcsaló, két gyermekétől elszakított, féltékenységből gyilkosságot elkövető, súlyosan depressziós Melinda élettörténete hamisítatlan melodráma. Nyilvánvaló, ha ad is valami „jót” a nő számára az élet (pl.: szenvedélyes szerelem), azt a következő pillanatban elveszi. Merthogy Allen: fatalista.

Az emberi természet maga a „metróajtó”
Chiwetel Ejiofor és Chloë Sevigny

Noha a szerzői filmes rendező ebben a produkcióban nem osztott magának szerepet, írni írt egyet, és azt – cselesen –, „alteregójával”, a neves komikussal, Will Ferrell-lel játszatta el. („Ha férfi szerepet kellett írni, rendszerint magamnak írtam, vagy egy változatomat írtam meg.” - mondta Allen azzal kapcsolatban, hogy valójában a női szerepek, karakterek megalkotása a specialitása.) Woody Allen - lássuk be, némi nárcizmustól fűtve - hamisítatlan „jutalomjátékkal” ajándékozza meg színészét, aki nem is maradt hálátlan. Ferrell sziporkázik a minden színpadi szerepében - repertoárja Shakespeare-től Csehovig terjedt - bicegő, történetünk idején reklámok hangalámondásából vegetáló, lovis Hobie szerepében.

Allen a többi férfi-színésszel kétségtelenül mostohábban bánik, noha Josh Brolin, az újgazdag fogorvos, hobbi szafari-vadász epizód-szerepében a film egyik legemlékezetesebb alakítását nyújtja, a csábító fekete zongorista, Ellis Moonsong (!) szerepében pedig Chiwetel Ejiofor brillírozik. Az aktorok teljesítménye egyébiránt - újfent - kimagasló színvonalú. Allen minden egyes színésze, színésznője mesterkurzust tart, élen a (két) címszerepet „játszó”, ausztrál születésű Radha Mitchellel.

Mindemellett – és már ezt is megszokhattuk – nagyszerű a film zenéje, amelynek ezúttal fontos dramaturgiai szerep jut.

Allen ebben a munkájában dolgozott először hazánk fiával, az Oscar-díjas Zsigmond Vilmossal. A pompás kinematográfus mostanság föltűnően gyakran „botlik” Melindákba – Káel Csaba Bánk bánja után különösen nagy örömömre szolgált a „veterán”-alkotóval való együttműködése.

Woody Allen szellemes-okos opusában maga az (alkotó szerint megváltoztathatatlan) emberi természet a „metróajtó”. Ez határozza meg választásainkat, bizonyos értelemben a sorsunkat. És - ne legyenek illúzióink -, azt is, hogy a földi rendező milyen szerepet oszt ránk. Azaz: egyetlen evilági szerepünket komikaként, avagy tragikus hősnőként játsszuk-e végig.



Címkék

premier , kritika


1-1  /  2

nka emblema 2012