Mr. Szürke esete a vörös téglával
Kritika Tomas Alfredson: Suszter, Szabó, Baka, Kém című filmjéről
A nagysikerű Engedj be! rendezője egy hideg, delejes, mesteri svéd vámpírfilm után egy hideg, szövevényes, mesteri angol kémfilmet készített. Amikor egy Smiley nem mosolyog.
Ez a nyomozás nem látványos külsőségek között, hanem teázás, beszélgetés és cigarettázás közben, füstös irodákban, félhomályos, rideg levéltárakban, és egy nagyon sötét Londonban zajlik -- noha egy jelenet erejéig szerepet kap egy félresikerült magyarországi titkosszolgálati akció is, melynek köszönhetően láthatjuk Mark Strongot a Párizsi Udvarban menekülni Kálloy Molnár Péter elől. Tomas Alfredson filmje teljes mértékig deheroizálja a hőseit, nagy kedvvel mutatja be az esendő emberi oldalukat és kisszerűségüket -- ugyanakkor nem titkolt elismeréssel adózik az erkölcsi tartásuk és szakmai teljesítményük előtt.
A neves angol színészek (Colin Firth, John Hurt, Toby Jones, Tom Hardy, Mark Strong) egész sorát felvonultató szereplőgárda feladata nem könnyű: a lehető legkevesebb eszközzel mutatni meg nagyon sokat. A főszereplő Mr. Smiley ráadásul mindegyiküknél szürkébb és egyben mindegyiküknél szomorúbb figura: Gary Oldman-nek úgy kell minél semilyenebbnek lennie, hogy közben érzékeltetesse, sőt átélhetővé tudja tenni a karaktere személyes drámáját. Ez a színészlélektani halálugrás pedig bravúrosan sikerül neki, nem véletlen, hogy Hollywood egyik legkiválóbb karakterszínésze most az év végi díjátadó gálák sztárja lett.
A Suszter, Szabó, Baka, Kém a részletek és az apróságok mozija: a precízen kidolgozott képi hatásmechanizmusa ezekkel tudja lenyűgözni az ínyenc nézőit, a története pedig a mozaikrakosgató rejtvényfejtés izgalmát kínálja. Alfredson (és le Carré..) filmje a szó legjobb értelmében vett igazi krimi, film noir-osan elnyűtt főhőssel és villanásnyi időre feltűnő, de annál fontosabb femme fatale-okkal -- csak épp a közeg a kémek világa, és a szokásos „ki tette?” kérdés ezúttal nem egy gyilkosságra, hanem egy árulásra vonatkozik. Az pedig nem lehet véletlen, hogy pont annak sikerül végül megfejtenie a rejtélyt, aki a saját életében is kénytelen volt az elárultatás szakértőjévé válni...
A svéd rendező Tomas Alfredson második hozzánk eljutott mozifilmjében is a szakma mesterének bizonyult, és ami még külön bravúr: angolabb filmet rendezett az angoloknál. Az általa választott száraz, minimalista elbeszélésmód egy pillanatra sem válik unalmassá, avagy vontatottá, sőt a szükséges feszültséget is fenn képes tartani. Mert hiába szürkék ezek az angol kémek, ha a film végig el tudja érni, hogy kíváncsiak legyünk rá: mi van a szürkeség mögött?