sex hikaye

Új Eldorádó

Arany és cián

2004. szeptember 30. - Szlanárs Emese

Bemutató: 2004. szeptember 30.

1-1  /  2
Új Eldorádó
Kocsis Tibor a 2000-ben a Tiszát ért ciánszennyezés kapcsán kezdte el dokumentumfilmjét forgatni. A katasztrófából kiindulva jutott el Verespatakig, ahová egy kanadai cég a térség legnagyobb aranybányáját tervezi, hatalmas ülepítőtóval, hegyek eltűntetésével.
 
 
 
 
Kapcsolódó anyagok

Kocsis Tibor elhivatott filmes, indulása óta küzd a természetvédelemért. A WAPRA-jelentés című áldokumentumfilmjével a légszennyezés káros hatásaira hívta fel a figyelmet, groteszk módon, úgy, hogy a magyarországi szmog jótékony hatását ecsetelte. Évek óta készíti a Duna Televíziónak a Talpalatnyi zöld című természetvédelmi műsort, a ciánszennyezés kapcsán Magyarországra utazó kutatócsoportokat követve, munkájukat megörökítve jutott el Romániába, témájához. Évekig járt vissza Verespatakra, sok száz órában, részletekbe menően dokumentálva az ott történteket. (A mozikba öt kópiával kerül, filmjével meghívást kapott több külföldi fesztiválra is, többek között Lipcsébe is.)

Don Quijoteként küzd, igazi idealistaként harcol
Az Új Eldorádó képei hatásosak, operatőri munka nagyon szép. Remekül illusztrálja a verespataki helyzetet például az a teherautóról felvett képsor, egyre távolodunk, míg végül az egész hegyoldalt, a bányát belátja a kamera. A film nyitójelenete szintén profin megoldott, operatőri eszközeiben nincs hiba, az apró részletekben, egyetlen kilincsben is észreveszi a lényeget. Egy apróság, egyetlen részlet beszédesebb bármilyen monológnál. De hiába vette észre az egyéni drámákat, a nagy egészre figyelve átsiklik fölöttük. Még a férjét és fiatalon meghalt fiát eltemetett és sírjukat el nem hagyó asszony története is súlytalanná válik, pedig az ő drámája talán a legnagyobb.

Kellene egy főhős, akivel azonosulhatunk, akiért szurkolhatunk, akivel az átélt események hatására történik valami, megváltozik a személyisége, de legalábbis soha többé nem lesz ugyanolyan az élete, mint azelőtt volt. Egy egész településsel azonosulni lehetetlen, főleg, hogy mindenki mást gondol a helyzetről. Nincs olyan hősünk, akiért személyes sorsát átélve izgulhatunk. Az apró történetek sajnos egymást gyengítik, az igazán nagy egyéni drámák elsikkadnak. Érthető a rendezői koncepció, az erdélyi városka története önmagában is tragédia, mégis szétforgácsolódik a sok kis történetben. A verespataki rémtörténet, a múltat, kultúrát, hagyományt, emberi szempontokat gátlástalan letaroló gazdasági érdek gigászi túlhatalma persze így is átjön, és elborzaszt.

Kocsis Tibor Don Quijoteként küzd, olyan tervet igyekszik meghiúsítani ami már túlnőtt mindenen. Igazi idealistaként harcol, igyekezetével minden nézője egyet érthet, filmje fontos alkotás. Az Új Eldorádó dramaturgiai gyengeségeivel együtt is nagyszerű tett.





1-1  /  2

nka emblema 2012