sex hikaye

II. Magyar Forgatókönyv Börze és a FICTION SCIENCE LABOR

a topikot nyitotta: Daihelyon | 2010. február 10. szerda, 15:10

rendezés  


egy oldalon
5-1  /  5


 
2010. február 11. csütörtök, 07:08 5. | kriglergábor

Konkrétan az volt benne a kiírásban, két kattintás, mondom. A Legyőzhetetlenek, a Pedalománia, a Neon éjszakák és a Másik oldal kapott valamilyen formában támogatást, és az előkészítés bizonyos fázisában van. Reméljük, hogy elkészülni ezek közül több fog, pl. a Memónak nagyon drukkolunk, és bízunk benne, hogy a Hívó is kap még esélyt.

 
előzmény: dawg #4
 
 
2010. február 10. szerda, 21:14 4. | dawg

Nem az eredmenyre vagyok kivancsi, hanem arra, hogy melyikbol lesz vegul is film. Nem igazan lehetett errol hallani, azon kivul, hogy egy-ket konyvre voltak erdeklodo producerek.

 
hozzászólások száma: 1 | előzmény: kriglergábor #3
 
 
2010. február 10. szerda, 18:32 3. | kriglergábor

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:#0400; mso-fareast-language:#0400; mso-bidi-language:#0400;} Szép jó napot!  

A „ki és mi alapján választ” kérdésre mi esetünkben az a válasz, amit elmondtam a rendezvény bevezetőjében illetőleg kommunikáltunk tucatnyi helyen, többek között a kiírásban is: mi választunk, a Fade In három kreatív alapítója. Írói képességek, eredetiség, dramaturgiai/forgatókönyvírói érzék, ezeket keressük, várjuk el. Emellett nyilván nagy szerepet játszik az ízlésünk is, ezt felesleges tagadni, de ez megkerülhetetlen, és mivel hármunknak elég erősen eltér az ízlésünk történetek, filmek terén, szerintem ez elég jól biztosítja a sokszínűséget. Hidd el nekem, ha egy District 9 kvalitású könyv nálunk landolna, mi lennénk a legboldogabbak.  

 

Az elgondolás a mindenkinek lehetőséget nyújtó pitch fórumról teljesen jó, Daihelyon, csak egyet felejtesz el: nincs a világon olyan rendezvény, ahová válogatás nélkül bemehet minden író, és oszthatja az eszet a producereknek. Kizárt, hogy van ilyen. Egyszerűen senkinek sincs erre kapacitása és ideje. Mindig van előválogatás, és mindig emberek válogatnak, hasonló szempontok alapján, de az egyéni ízlésnek mindig lesz szerepe a döntésben. Ha külföldre pályázol egy hasonló rendezvényre, biztosíthatlak afelől, hogy sokkal durvábban szelektálnak, mint mi voltunk kénytelenek. A hozzánk beküldött forgatókönyvek döntő részéből jó, ha 15 oldalt olvasnának el. Mi végigolvassuk az összes pályaművet, és viszonylag alaposan kifejtve meg is mondjuk, hogy milyen hiányosságokat találunk. (Gyorsan hozzáteszem, hogy néhány elemzéssel még késünk, de most már hamarosan landol mindenkinél.) És ugyanoda lyukadok ki, ahová a börze bevezetőjében: igen alacsony volt a színvonal. Hiába megy ilyenkor a sírás, hogy a fent állók elállják a napot, és nem kapnak lehetőséget a szerencsétlen kezdők. Kapnak. És nem jók. Ez van. Megmondtam ott is, ez a hat is kényszerválasztás volt, és sokkal inkább szólt arról, hogy ezeknek az íróknak van mondanivalója, és tudnak is írni, van hozzá tehetségük, mint konkrétan a bejutott pályaműveikről. Ha a könyveiket én sem tudom mindig száz százalékosan ajánlani, őket, mint írókat igen. És ez is sokkal több, mint ami a be nem jutott munkákról elmondható.  

 

Mi is iszonyúan hiányoljuk a műfaji sztorikat. Ha kapunk is, borzasztó derivatív, eredetiséget nélkülöző és iszonytatóan rosszul megírt könyvek érkeznek. Hiába vannak jó ötletek, ötletkezdemények, ha nem tudják az írók elmesélni a történetüket vizuálisan, érdekesen, legfőképp: érthetően. Az elmúlt 5 évben hasonló, nemzetközi és hazai rendezvények szervezőjeként, nemzetközi továbbképzések résztvevőjeként sok száz forgatókönyvet olvastam el „hivatalból”, és ugyanazok az alapvető problémák jönnek elő itthon folyamatosan: nincs kultúrája a történetmesélésnek, alapvető dramaturgiai és narratív szabályokkal nincs tisztában az írók többsége. Ezeket kell legelőször orvosolni, és utána fog megindulni igazán valami a hazai zsánerfilmek terén. Nem ismerem az általad említett sci-fi kezdeményezéseket, nem annyira érdekel a műfaj, nem tudom, íróik közül pályázott-e hozzánk bárki, ha igen, akkor megint egyszerűen annyit tudok mondani: nem elég jó, amit írt. (A tavalyi mezőnyben egyébként volt egy sci-fi, A hívó, ami elképesztően eredeti, ügyesen megírt, és szerzője, Odegnál Róbert folyamatosan képzi magát – idén egy hasonló nívójú műfaji könyvet nem olvastam.)    

 

Még abban sem tudok nem egyetérteni, hogy a szakmában sok a szűklátókörű versenyző. Tényleg gázos sokszor a hazai filmes rögvalóság, sok a szar film, alig van nézhető. De ne legyenek már illúziói bárkinek is, hogy olyanok nem kapnak lehetőséget/esélyt, akik valóban hatalmas tehetségek. Ez nem igaz. Ha valaki valóban tehetséges, eredeti és tényleg tud írni, az előbb-utóbb lehetőséget kap, ebben ezer százalékig biztos vagyok.  

 

Összegezve: nem writer’s journey meg hasonlók alapján válogatunk. Jó írókat és jó történeteket várunk, eredetiséget, ennyi.  

 

Az, hogy az I. börzés könyvekkel mi lett, dawg, benne volt a kiírásban, hadd ne keressem elő, két kattintás.

 
hozzászólások száma: 1 | előzmény: Daihelyon #1
 
 
2010. február 10. szerda, 17:47 2. | dawg

Jo iras, csak egy a baj: ezt mar sokan, sokfelekeppen elmondtuk. Amig a fliegauf meg tarr felesegek zsebebe megy az adofizetok penze, addig ne varj valtozast.

Amugy a forgatokonyvek, tartalmukat tekintve, engem sem fogtak meg. Kisebbseg, filmrendezo, haborus miafene.. szerintem eleget hallottunk mar ezekrol. Nagyon kivancsi lennek, hogy mik lettek kiszorva es arra is, hogy hogyan lettek osszevalogatva. Mi alapjan volt az ertekeles? (Remelem erre nem a "writer's journey" a valasz, mert akkor hasbadofom magam.) Az egyik bennfentes kerem irjon mar errol par szot, valoban erdekelne.

PS: Az I. borzes konyvekkel mi lett?

 
előzmény: Daihelyon #1
 
 
2010. február 10. szerda, 15:10 1. | Daihelyon

Maga az alap ötlet, hogy az írók, a rendezők és a producerek találkozzanak jó, a megvalósítás nagyon magyaros. Beküldenek x könyvet és abból kiválasztanak 6-ot. Ki és mi alapján választja?

Szerintem ma hiányzik egy jól megszervezett és jól felvezetett szakmai rendezvény. Valahogy egy ilyen forgatókönyv börzét én úgy tudnék elképzelni, hogy lenne egy szakmai rendezvény, ami tart 2-3 napot. Bejelentkeznek a producerek, gyártók. Lenne egy terem, ahol az asztaloknál ülnek a fejesek. Az írók előre neten vagy levélben bejelntkeznek, hogy kinek szeretnének prezentálni. Egy írónak lenne 15 perce, hogy felkeltse a producer figyelmét. Közben mehetne workshop, előadás, szeminárium. Minden hasonlóság egy Los Angeles-i rendezvénnyel nem a véletlen műve. Mert jelenleg ez a zsűrizés nekem nem tetszik, mert így megint csak valakik véleménye alapján jut be könyv. És ha egy producer talál valamit amit más sárnak vél? Őszintén: én meg vagyok győződve, hogy pl egy District 9 forgatókönyv soha a büdös életbe 10 forintot nem nyerne egy magyar rendezvényen. Vagy egy Paranormal Activity.

Megnéztem a hat döntőst. Nem dobtam hátast, sőt, a magyar filmek közül semmi nem kelti fel az érdeklődésemet. Valahogy nem mozgat meg, mint nézőt.

A Varázskesztyű ugyan felkeltette a figyelmemet, de nem mint néző. Kb olyan szinten érdekel így az ötlet, mint a Vespa. Ha ingyen lehetne letölteni se pazarolnám rá a sávszélleséget. A Varázskesztyűvel  az a bajom, hogy az író és a zsűri nagy szűklátókörüségről tesz tanú bizonyságot (megintcsak lásd Vespa). A téma: kisebbség és szegénység. Ezen a területen már nem lehet feltalálni a spanyol viaszt, sokan, sokféle képpen értekeztek róla, DE a meglévő elemeket lehet úgy kombinálni, hogy a világon bárhol megértsék és a nézők se menjenek ki 5 perc után. Erről a témáról lehetne magyar viszonyok között egy jó filmet készíteni, de ez így ebben a formában érdektelen, maximum lehet vinni fesztiválra és kész. Ez a téma (mármint kisebbség, szegénység, sport) beindította a fantáziámat, de az ötlet soha át nem jutna egy tipikus magyar bizottságon. (Nem fogom ide írni, mert már elegem van abból, hogy valamit leírok, aztán viszont látom máshol, én meg egy köszönömet sem kapok, hogy lenyúlhatták.)

Ezen túl hiányolok műfajokat: thriller, horror, sci-fi (ifj Verebes 1 című köpetét ne vegyük ide).

Disctrict 9 30 millió dolláros (ma 6 mrd forint), Paranormal Activity 15.000 dollár (!) költségvetéseel készült. Hol vannak a magyar filmek ezekhez képest? Itt sikerült 5 mrd forintból kiizzadni egy Bánk Bán-t vagy Hídembert, amik mozinézettségét is csak úgy lehetet megmenteni, hogy az iskolásokat bevezényelték. Aki azt hiszi, hogy Magyarországon nem lehetne csinálni jó sci-fi-t az el van tévedve és kezdjen keresgélni a neten (pl Digic Pictures, Magyar Poligon Művek, vagy olvasgatni Artistpubot). Baráth Endre most készít egy kis animációs filmet, 3d-ben, jobban várom, mint a komplett 41. filmszelme mezőnyt. Vagy ott van az Egon és Dönci. Története fos, aki viszont ért hozzá az csettint, hogy páran öt év alatt ilyen technikai színvonalon képesek voltak megoldani. Kis Vuk mibe is került és mi lett az eredmény? Ajánlom mindenki figyelmébe: http://redemption.stargate.hu/ pár rajongó, otthon, szabadidejében készíti. Már a honlap köröket ver bármelyik MMKA által támogatott film honlapjára.

Egy kicsit össze-visszára sikerült, így jöttek most a gondolatok, meg mérges is vagyok, hogy a magyar filmes szakma tele van szűklátókörü, begyepesedett emberekkel.

 
hozzászólások száma: 2
 

nka emblema 2012