sex hikaye

A Bibliothéque Pascal a legjobb film a filmkritikusok szerint

Új időszámítás kezdődne?

2011. január 31. - filmhu
A Bibliothéque Pascal a legjobb film a filmkritikusok szerint

Hajdu Szabolcs Bibliotheque Pascal című Filmszemle-díjas rendezése nyerte a fődíjat, de díjazták a Cannes-ban is elismert Pál Adrienn-t is, amely finanszírozási gondok miatt végül nem került Magyarországon forgalmazásra. Szőcs Géza a filmkritikusok nyilatkozatára reagálva elmondta: 2011-ben új időszámítás kezdődik a magyar film életében. (A cikkben található képeket Kallós Bea készítette az Emasa számára, a teljes galéria itt tekinthető meg.)

 

"Szomorúságunknak adunk hangot: a kritikusok díjátadója után nem kezdődik a magyar film nagy hete" - kezdte beszédét Báron György, a MÚOSZ Filmkritikusi szakosztályának elnöke, utalva arra, hogy a Magyar Filmszemlét a szokásos februári időpontjáról áprilisra tolták. Báron György felolvasta azt a korábban már nyilvánosságra hozott nyilatkozatot, amelyben a filmkritikusok a magyar nemzeti mozgóképkultúrát féltik. (A teljes nyilatkozat szövege itt olvasható.)

 

A kritikusok két másik méltatást is befogadtak a rendezvényükre: a Simó-alapítvány által létrehozott elismerés a legjobb vizsgafilmnek jár, a díjat a Simó-osztállyal évek óta együttdolgozó Angelusz Iván adta át Bagota Bélának, aki a Tiszta kézzel című diplomafilmjével nyerte el a 700 ezer forintos elismerést. Egy részlet a filmből.

Az Árvai Jolán-díjakat az elmúlt évek során a Filmszemle nyitó- vagy záróünnepségén adták át: idén a filmkritikusok fogadták be az elismerést, ahol olyan alkotókat díjaznak, akik foglalkozásukból adódóan nem kaphatnak művészi állami kitüntetést, de nélkülük nem tudnának elkészülni a filmek. Sós Mária a Magyar Rendezők Céhének képviseletében elmondta: az elismerést kilenc évvel ezelőtt hozták létre együttműködésben a Magyar Operatőrök Szövetségével, a Kulturális Minisztériummal és Árvai Jolán özvegyével, Kurucz Pállal. Az idei, viharos évben két díjazottat is választottak: a forgalmazás területéről Demeter Istvánt, moziüzemeltetőt, valamint a Képzőművészeti és a Tudományos filmszemle szervezőjét, és Szilágyi Nórát, a HSC ügyvezető titkárát, aki Illés Papi örökségét gondozva vezeti a Magyar Operatőrök Társasága mellett a Stáb iskolát, azaz olyan szakemberek képzésében vesz részt, akik idővel akár Árvai Jolán-díjat is kaphatnak majd.

A kritikusi díjátadó a színészi díjak átadásával kezdődött: a legjobb női mellékszereplő Sárosdi Lilla lett a Kolorádó Kid-ben és A Nibelung-lakópark-ban nyújtott teljesítményéért. "Nagyon büszke vagyok, végre" - mondta a színésznő a díj átvételekor. A legjobb férfi mellékszereplő Szervét Tibor az Apacsok című tévéfilmből, aki Kovács Krisztának, a Radnóti Színház dramaturgjának ajánlotta a díjat: "Oroszlánrésze van abban, hogy itt állok ezzel a díjjal". A legjobb női alakítás díját Török-Illyés Orsolya nyerte el a Bibliotheque Pascal-ért, ám a színésznő jelenleg épppen Las Vegasban forgat, így az elismerést Pataki Ági producer vette át. A legjobb férfi színész pedig Nagy Zsolt lett a Kolorádó Kid és A Nibelung-lakópark-ban nyújtott alakításáért: "Nem szeretnék mondani semmit." - zárta a szavait a színész.

muosz_nagyzsolt
Nagy Zsolt (Fotó: Kallós Bea, Emasa)

A legjobb dokumentumfilm díját Sós Ágnes vette át Láthatatlan húrokon című filmjéért: a rendező köszönőbeszédében a magyar HBO-nak mondott köszönetet, amiért saját gyártásába vette a filmet, és a hét éves forgatási szakasz után méltó körülmények között lehetett befejezni a filmet. "Szerencsés vagyok, hogy amikor minden összeomlik, akkor nekem ilyen lehetőség jut" - fogalmazott a rendezőnő.

A legjobb kisjátékfilm díját a Filmszemle elismeréséhez hasonlóan az azóta már Cannes-t is megjárt Itt vagyok nyerte el: Szimler Bálint már visszajáró vendég a kritikusi díjátadón, a tavalyi évben ugyanezzel a filmjével már elnyerte a Simó-díjat is. A legjobb animációs film pedig a Podmaniczky Szilárd novellából készült munka, A hentes zsebrádiója lett (rendező: Ulrich Gábor).

A legjobb forgatókönyvet a filmkritikusok szerint Dyga Zsombor jegyzi: a rendező színészeinek és stábjának köszönte meg az elismerést "miattuk tudtátok értékelni a forgatókönyvet." Fillenz Ádám a Pál Adrienn fényképezésért lett a legjobb operatőr: reményének adott hangot, hogy a film hamarosan a nagyközönség elé kerülhet, és tanárainak, Bíró Miklósnak és Kende Jánosnak köszönte meg az elismerést. A legjobb rendező díját Kocsis Ágnes nem tudta személyesen átvenni, hiszen éppen Rotterdamban van a díjat kiérdemlő Pál Adrienn című filmjével.


muosz_szocs
Szőcs Géza (Fotó: Kallós Bea, Emasa)


A legjobb film B. Nagy László-díját a Bibliotheque Pascal nyerte, a rendező távollétében a két producer: Angelusz Iván és Kovács Gábor vette át az elismerést. Az este legmeglepőbb fordulata ekkor következett: a díjat ugyanis Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár adta át, aki a kritikusok által kiadott, a magyar filmfinanszírozást bíráló nyilatkozatot ismét felolvasta, majd hozzátette: a NEFMI örömmel vesz részt a díjátadón. (A teljes nyilatkozat szövege itt olvasható.) Szőcs szerint az előző kormányzatok teljesen lehetetlen helyzetbe hozták az országot általában, a kulturális intézményrendszert különösen, mégis meggyőződésük, hogy "füstölgő romok alól" előhívják az életet. Szőcs hozzátette: a magyar filmben 2011-ben egy cezura keletkezik, az utókor a magyar film 1990 utáni történetét két szakaszra fogja osztani: 2011-ig és 2011-től. 2011-től újra lesz magyar film - más finanszírozásban és más elvek mentén. Az államtitkár ezután a Bibliotheque Pascal-t kezdte méltatni, amelyben ugyan sok kegyetlenség van, mégis a csodáról szól, amely nem a valóság ellentetjeként jelenik meg, hanem a valóságból kinővő kis sarjként, amelyet a rendező korlátokat nem ismerő fantáziája mutattott be. "Türelmetlenül várjuk a következő álmot, producereinek kívánjuk, segítsék a munkáját" - zárta beszédét Szőcs Géza.

Az életműdíjat Mészáros Márta kapta meg, aki úgy fogalmazott, ideges, mert nem szokott hozzá, hogy a kritikusok elkényeztetik. "Sokat kaptam a fejemre az elmúlt 50 évben, és örülök, hogy egy olyan viharos évben kapom ezt a díjat, amikor megszűnt a magyar filmgyártás." Mészáros Márta éles hangon bírálta Szőcs Géza beszédét is: "Ez egy tévedés a gondolkodásmódban, hogy lezárunk egy korszakunk, ez nem így működik. A magyar filmben mindig is volt folytonosság, a ma tehetségei is magukban hordják a korábbiak tehetségét, örökségét, lelkét. " Mészáros Márta hangot adott annak a meglátásnak is, hogy sértőnek találja, hogy a párbeszéd egyoldalúan szűnt meg a filmfinanszírozók és a filmkészítők között. "Soha senki nem mondta nekünk, hogy a magyar film megszűnik. Erre egyszer csak fogta magát és megszűnt" - fogalmazott a rendező.

A díjak listája:

A legjobb női epizódalakítás: Sárosdi Lilla (Kolorádó Kid, A Nibelung-lakópark)
A legjobb férfi epizódalakítás: Szervét Tibor (Apacsok) A legjobb női főszerep: Török-Illyés Orsolya (Bibliotheque Pascal)
A legjobb férfi főszerep: Nagy Zsolt (Kolorádó Kid, A Nibelung-lakópark)
A legjobb dokumentumfilm: Sós Ágnes: Láthatatlan húrok
A legjobb kisjátékfilm: Szimler Bálint: Itt vagyok
A legjobb animációs film: Ulrich Gábor: A hentes zsebrádiója
A legjobb forgatókönyv: Dyga Zsombor: Köntörfalak
A legjobb operatőr: Fillenz Ádám (Pál Adrienn)
A legjobb rendezés: Kocsis Ágnes: Pál Adrienn.
A magyar filmkritikusok B. Nagy László díja: Hajdu Szabolcs: Bibliotheque Pascal
A magyar filmkritikusok Életmű-díja: Mészáros Márta





(4) 
Hozzászólások
4-2  /  4
2011. február 1. kedd, 12:11#4| Leila

Pl. Beszélj hozzá, Egy makulátlan elme örök ragyogása, Szeretni bolondulásig, Amelia csodálatos élete, Eredet, Truman show, Belső tenger, Szeress ha mersz...

Ez teljesen szubjektív kérdés, kinek mi tetszik, és kire milyen hatással van egy film. Engem a B.P. némely jelenete, pl. a bordélyházbeli jelenetek nagyon felzaklattak, de nem pozítív értelemben.

Lehetséges, hogy mégegyszer meg kellene néznem, de nem szívesen tenném...

 
Előzmény: tcsa #3
 
2011. február 1. kedd, 11:53#3| tcsa
Leila, ràd melyik mozifilm volt nagy és pozitiv hatàssal?
 
Előzmény: Leila #1
 
2011. február 1. kedd, 11:52#2| tcsa

Nekem nagyon tetszet a H.Szabolcs filmje, miutàn megnéztem tôbb napon àt visszajôtt, ûltem a buszon példàul, és ujra a filmben talàltam magam, tehàt elkezdtem jobban érteni. Bàr mikor megnéztem akkor is értettem. A zàrojelent olyan érzés volt, mintha ez lett volna az elsô film amit valaha làttam. Egy bizonyos szempontbol az is volt, mert az igazàn jo filmek, mint ez is, helyet csinàl a fejben, ott ahol az eddig làtott filmek raktàrozodnak. Egy ilyen mozi élmény utàn nem csak a filmeket vagy a tv-t, de az egész vilàgot is màskép làtjuk! A Jarmuch Down by low cimû alkotàsa ota nem volt ràm film ilyen nagy hatàssal!

 


nka emblema 2012