Mundruczó fődíja Brüsszelben
Külföldi forgalmazásban
Mundruczó KornélMundruczó Kornél Szép napok című alkotása nyerte szombaton Brüsszelben az első Európai Filmfesztiválon a legjobb filmnek járó Írisz-díjat. A film ezenkívül a belga közszolgálati televízió francia nyelvű adójának, az RTBF-nek a díját is megnyerte. Mundruczó Kornélt a Szép napok elismeréseihez járó, forgalmazásra fordítandó tízezer eurós jutalmak mellett a film magyar forgalmazásáról is kérdezte a filmhu.
Francois-Xavier Donnéa, Brüsszel tartományi kormányának miniszterelnöke a fesztivál zárógáláján elmondta, hogy az Európai Filmfesztivál megrendezését azért vállalták magukra, hogy Brüsszel ne csak az Európai Unió és a NATO központjaként legyen híres, hanem a rangos művészeti, kulturális főváros rangját is megszerezhesse. Eztán került sor a legjobb európai filmnek járó Írisz-díj átadására.
“Meglepődtem a nagydíjon, előre csak a tévés díjról tudtam, így nem is figyeltem oda, mikor bejelentették, csak azt láttam, hogy mindenki nekem integet”, mondta el a filmhunak Mundruczó, majd hozzátette, azért nem számított a díjra, mert “igen nyitottnak kell lennie annak a zsűrinek, aki vállalja az ilyen filmet, hiszen feldolgoznivaló feladatot ad a nézőnek”. A zsűri indoklása azt mutatta, éppen ezt értékelték az újravágott Szép napokban.
Mundruczó Kornél az alkotás külföldi forgalmazójának, a dogmafilmeket világszerte ismerté tévő Philippe Bober tanácsára vágta újra a Szép napokat. Bober a 2002-es Locarnói Fesztiválon figyelt fel a Mundruczó-filmre, amikor az Ezüst Leopárd díjat kapott. Az első változat elnyerte a 33. Magyar Filmszemle Különdíját, a Külföldi Kritikusok Díját (Gene Moskowitz-díj), továbbá a filmet az Európai Filmakadémia 2002-ben Fassbinder-díjra nominálta.
A díjakhoz járó tízezer uniós pénzjutalmakról Mundruczó elmondta, hogy mindkettő a forgalmazásra fordítandó összeg. Az első díjjal járó tízezer eurót a film belgiumi mozis terjesztésének elősegítésére fordítják, a tévés díj pedig azt jelenti, hogy a Szép napokat műsorára tűzi majd az RTBF csatorna, ami “a legnagyobb nézettségű adó a Belgiumban”.
“A Benelux államokban többen fogják látni a Szép napokat, mint Magyarországon”, jegyezte meg a film magyar forgalmazásáról a rendező, aki erre nem akar különösebb energiát fordítani, hiszen, ahogy mondta, az egész forgalmazási szisztéma rossz. “Egyelőre nincs értelme 3-nál több kópiával elindulnia egy art-filmnek Magyarországon. A kultúrpolitika hibája, hogy a forgalmazási szisztéma nincs jól kitalálva.” Mundruczó azt is elmondta, az eddigi alacsonyabb nézőszám nemcsak az ő filmjének a kiváltsága, a Hukkle, amellett, hogy humoros, jópofa és a Szép napokkal ellentétben “nézőbarát” film, csak 25 ezer nézőt hozott be a mozikba. Egyedül a Moszkva térnek sikerült a független filmek közül Magyarországon nagyobb nézőszámot produkálnia, Mundruczó szerint ez is főleg a film retró-hangulatának köszönhető. A második filmjével a legjobb európai filmtehetség címét elnyerő rendezőt ez nem csüggeszti, hiszen, “ha kötelezik a plázákat, hogy 30%-uk magyar filmet mutasson be, mint Franciaországban és több más országban, akkor két év elteltével a magyar art-filmeknek Magyarországon is magas lesz nézettsége.”