Ulrich Thomsen és Tóth Orsi az új Szász-filmben
A nagy füzet Bresson és Tarkovszkij ihletésében készül
Hatalmas érdeklődés fogadta a berlini koprodukciós vásáron Szász János filmtervét, A nagy füzetet. Az egyik legkelendőbb filmterv, ha megtalálja produkciós partnereit, a szereplőválogatással léphet megvalósulásának következő fázisába.
Újabb lépést tett a megvalósulás felé Szász János legújabb filmterve, az Agota Kristof Trilógia című regénye alapján készülő A nagy füzet. A filmterv története eddig is kalandos volt: először a sokáig hozzáférhetetlen filmjogokat tudta a berlini IntuitFilm, azaz Sőth Sándor megszerezni, így a film a Hunnia Filmstúdió és Sándor Pál koproducerkedése mellett ebben a felállásban készülhet. Majd a filmterv bekerült a Berlinale egyik kísérőprogramjaként kiemelt jelentőségű koprodukciós vásárra. Itt 21 társával együtt várta az érdeklődőket.
Mint Szász János elmondta nekünk, a 450-500 filmszakmai résztvevő, producer, forgalmazó előzetesen megkapta a vásárra kiválasztott filmek anyagait, amelynek alapján jelezhették a szervezőknek, kivel ülnének le elbeszélgetni-tárgyalni a filmről, majd ezek után, ha a tervek felkeltették az érdeklődést, bekérték a forgatókönyveket. A nagy füzet már elkészült forgatókönyvéből több mint harmincat kellett postázni, miután a 25 perces megbeszélések után a partnerek felálltak a 11-es asztaltól, ahol Szászék ültek.
Konkrét megállapodások tehát egyelőre nem köttetek, de pár hónapon belül remélhetőleg arra is sor kerül. Márpedig a remények vérmesek, rengeteg francia érdeklődő is volt, akiknek az író Agota Kristof neve ismerősen cseng, de Szász szerint a történet magában is annyira erős, hogy rögtön érdeklődést kelt - a Variety a három legkelendőbb történet közé sorolta (tán nem tévedünk nagyot, ha érvényes párhuzamot érzünk a Hillcoat-McCarthy-féle Az út, a Haneke Fehér szalagja és A nagy füzet között). A háború idején a városból egy határszéli falura, a nagymamához kerülő, majd a kegyetlen világban túlélni igyekvő ikerpár történetének most leginkább egy nemzetközi forgalmazó felbukkanása a legfontosabb, majd miután az MMKA elbírálta a már beadott pályázatot (remélhetőleg kedvezően), elindulhat a gépezet, annak is legfontosabb eleme, a casting.
A szereplőválogatás kulcs, hiszen a történet sarokpontjai a gyerekek, de főképp a nagymama figurája, utóbbira Szász már megálmodta az igazán nagynevű, Európában ismert színésznőt, de a neve természetesen még nem publikus. A gyerekeket is el kell majd kezdeni keresni, s ahogy a Witman fiúk testvérpárjánál is majd' egy évet felölelt a keresés, elképzelhető, hogy A nagy füzet esetében is elhúzódik a folyamat.
Ulrich Thomsen mellett ezúttal Tóth Orsi játszik
Szásznak nagyon fontos tehát, hogy a történethez, Kristof világához méltóan készüljön a film, "a filmnek a történetet kell szolgálnia", ahogy a rendező fogalmaz, ezért "szép halkan" fog készülni a produkció. És hogy milyen világot talált ki Szász? Ahogy azt Berlinben is elmondta, egyfelől a Bresson-filmek egyszerűsége, szárazsága, tervszerűsége jellemzi majd A nagy füzetet, másrészt egy lappangó, búvópatakszerű érzelmi világ, ami Tarkovszkij filmjeire jellemző.
Bresson és Tarkovszkij világa a Nagy füzet filmnyelvének ihletője
A forgatókönyv végső változatát az írónő is látta, és szerette - igaz, ez nem volt része a szerződésnek, ám az írás során olyan baráti kapcsolat alakult ki Szász János és Agota Kristof között, amely után mindez magától értetődő volt.