sex hikaye

Produceri találkozó

Kinek a jussa?

2008. február 1. - Harmat Eszter
Produceri találkozó
Több, a produceri szakmát érintő változásról értesülhettek azok, akik részt vettek a Szemle keretein belül megtartott produceri találkozón, ahol a bejelentések mellett szóba kerültek a szerzői jogokkal kapcsolatos anomáliák, illetve a producerek jogainak védelmét célzó kezdeményezések is.

A találkozó első bejelentését Divinyi Réka tette meg, aki a Dr. Script forgatókönyvfejlesztő műhely megalapításáról tájékoztatta az egybegyűlteket. „Jó forgatókönyvből még lehet rossz film, de rossz forgatókönyvből soha nem lesz jó film”. A műhelyt Czető Bernát Lászlóval és Szekér Andrással közösen hozták létre azzal a céllal, hogy a minőségi magyar forgatókönyvírás létrehozásában segédkezzenek. A Dr. Scripthez bárki elküldheti a forgatókönyvét, aki szakmai értékelést szeretne kapni róla. Kérésre részt vesznek a könyv fejlesztésében, és kreatív tanácsokkal is ellátják az írókat.

Szomjas György üdvözölte a Dr. Script megalakulását, és elmondta, a pályázatok elbírálásakor az MMK figyelembe fogja venni a műhely véleményét. Ezenkívül bejelentette, az alapítvány külön alapot hozott létre a forgatókönyvek továbbfejlesztésére.

Hegyi Gábor, az Allianz Bank vezérigazgató-helyettese prezentációjában ismertette a cég filmprodukciók számára létrehozott finanszírozási-, illetve biztosítási rendszerét. Bemutatta a – produceri körben jól ismert – filmbiztosítás mellett a filmbefejezési garanciát is, melynek keretén belül külön szisztémát terveznek kidolgozni az alacsony költségvetésű filmek számára. Felhívta arra is a figyelmet, hogy a gazdasági érdekek azt diktálják, hogy kevesebb magyar film készüljön, hiszen ilyen nagy számú filmet nem lehet támogatni.

Sándor György bemutatta a producerek önálló jogvédő szervezeteként nemrég hivatalosan is bejegyzett Prodjus-t, mely közös megegyezéssel vált ki a Filmjus-ból. Sándor György felhívta a figyelmet arra, hogy a producerek méltánytalanul alacsony, 13%-os részesedést kapnak az Artisjus által beszedett szerzői jogdíjakból, a szervezet többek között ezen szeretne változtatni.

Kabdebó György a Filmjus (www.filmjus.hu) elnöke amellett érvelt, hogy a jogdíjak beszedése körül kialakult monopolhelyzetnek elsősorban praktikus okai vannak: több európai példa is azt bizonyítja, hogy összeomlik a rendszer, ha több szervezet között oszlik meg ez a feladat.

André Chaubeau előadásában az Agicoa (www.agicoa.org) nevű nemzetközi szervezetet mutatta be, mely a producerek szerzői jogainak védelmére jött létre, különös tekintettel a kábeltelevíziós sugárzásból származó jogdíjakra. Chaubeau elmondta, a 13%-os produceri részesedés a legalacsonyabb egész Európában. „Mi Európában díjat szedünk, nem borravalót”– tette hozzá Chaubeau.

Sár Csaba a Digitalfilm Egyesület főtitkára szerint súlyos ellentmondások vannak a szerzői jogok rendszerében. A magáncélú másolás jogát ma semmi nem korlátozza Magyarországon, ami súlyosan érinti a szerzői jogok tulajdonosait, ám a szabad másolás által megnövekedett üres képhordozói díjból nem kapnak részesedést, így gyakorlatilag semmilyen kompenzációban nem részesülnek. 

A Magyar Producerek Szövetségének (http://www.mpsz.org.hu/) képviseletében Nagy Endre főbb vonalakban vázolta a produceri kreditrendszer tervezetét, melynek fejlesztését február végéig szeretnék lezárni. A kreditrendszer kiépítésére a szövetség álláspontja szerint azért van szükség, mert „felhígult a mezőny”, s ma már bárki juthat állami forráshoz, csak annyit kell tennie, hogy „csináltat egy névjegykártyát és ráírja, hogy producer”. A rendszert külföldi minta alapján dolgozták ki, melyben minden producernek rögzítik a szakmai életrajzát, egy részletes filmográfiát, illetve azt, hogy tagja-e valamelyik szervezetnek.

A találkozó ezúttal nem adott lehetőséget párbeszéd folytatására, abban azonban biztosak lehetünk, a vita nem marad el.



Címkék

beszámoló , szemle 39



nka emblema 2012