sex hikaye

A Bourne-ultimátum

Egzisztencialisták, rossz teremben ültök!

2007. október 25. - Dénes Balázs

Bemutató: 2007. október 25.

1-1  /  2
A Bourne-ultimátum
Korrekt akciófilm sok-sok látványos üldözéssel, közelharccal, amit a Bourne-puzzle utolsó darabja nyújt. A Cég nagyobb, mint valaha, technikai lehetőségei és bérgyilkosai fenyegetőbbek, mint eddig bármikor. Az önazonosság filozófiai mélységeinek keresésére nem, de két óra kikapcsolódásra és az összeesküvés-elméletek szövögetésére éppen alkalmas ez az akciómozi.

Az utóbbi években Hollywoodban egyre inkább erősödött  az a trend, hogy a producerek a jól bevált  recepteket kínálják a rendezőknek. Az üzleti siker szempontjából viszonylag kis kockázatot és nagy bevételt jelentő alkotások közé tartozik A Karib-tenger kalózai, az Ocean- vagy a Shrek-sorozat. A Bourne-sorozat esetében pedig már előre elkészült művet adaptáltak filmre az alkotók, akár a klasszikus James Bond-széria esetében, vagy mint az összeesküvés-elméletek terén rokonságot mutató A keselyű három napjá-ban.

Jason Bourne, a szuperkiképzést kapott ügynök a Cégen belül a saját szakállukra dolgozó nagykutyák leleplezése mellett az egyik legnagyobb rejtély megoldásán, saját múltjának, identitásának felderítésén dolgozik -- a két dolog egymástól elválaszthatatlan. Filozofikusnak ennek ellenére sem mondanám – nincs is ilyen elvárás az alkotókkal szemben! --, viszont elképesztően pergő akciófilm a Bourne-sorozat utolsó darabja.

Az esélytelennek látszó egyén megpróbálja felvenni a harcot

Ugyanakkor konkrét politikai kontextus nélkül helyenként hitelesen felidézi a klasszikus Sidney Pollack mozi fenyegető légkörét, amelyben a hatalmas, mind anyagi, mind technikai lehetőségekkel dolgozó Szervezettel szemben esélytelennek látszó egyén megpróbálja felvenni a harcot. Ahogy ezt Joe Turner (Robert Redford) teszi, aki menet közben felnő a feladathoz. Jason Bourne hozott képességeinek és kiképzésének köszönhetően jóval kevésbé kiszolgáltatott, sőt, inkább üldözőinek van félnivalója tőle. Miközben a Cégen belüli folyik az ádáz küzdelem, az ügynökség szinte korlátlan eszköztárát önös érdekből használók és az őket leleplezni igyekvők között.

Bourne feltűnése komoly aggodalmat kelt bizonyos céges alkalmazottak körében, akik szeretnék végre lezártnak tekinteni múltjuk Kőlépcső-programhoz kötődő szakaszát, és lázas igyekezettel meg is tesznek mindent ennek érdekében.  Megmozgatnak CCTV kamerákat, telefonlehallgatókat, ügynököket és bérgyilkosokat aktiválnak, miközben az ex-szuperkém megállíthatatlanul igyekszik a végső információkkal rendelkező forrás felé.

Már nem öl meg minden útjába kerülő, fegyvert lóbáló idegent

Ennek köszönhetően az akciószekvenciák elképesztően pörgősek, látványosak, főleg a Tangerben folytatott gyalogos (!) üldözés, igaz a New York-i is megdöbbentő. Például kiderül belőle, hogy miként lehet úgy optimalizálni egy autóban keletkező sérüléseket, hogy azzal a lehető legtöbb kárt okozzuk üldözőinknek – végül is egy autó első részében vannak a helyváltoztatáshoz alapvetően fontos alkatrészek, így a hátulja faltörőkosként is használható. Az akciójelenetek sebességét tovább fokozzák az előző részekben már látott kézikamerás felvételek. Statikus képek szinte nincsenek is a filmben, a vásznat az állandóan kereső-kutató tekintet uralja.

Időközben, ahogy Bourne emlékei a flash-beckek révén kezdenek tisztulni A mandzsúriai jelölt-es agymosás után, úgy egyre kedvesebbé is válik számára az emberi élet, és már nem öl meg feltétlenül minden útjába kerülő, fegyvert lóbáló idegent (ennek jelei már a nyitásban ott vannak).

Az akciószekvenciák elképesztően pörgősek, látványosak

Talán lehetett volna további mélységet adni a Bourne/ Webb karakternek, az önmaga után nyomozó szuperügynök figurájában. Izgalmas lenne tudni, hogy az elnagyolt patriotizmuson vagy önfeláldozáson kívül mi motiválhatta még az egykori David Webb századost, hogy a hidegvérrel gyilkolni képes Jason Bourne-né váljon, de ez csak lehetősége és nem kötelessége az alkotóknak! Filozofálgatás helyett tehát egy rendkívül sodró lendületű, majd kétórás utazásra válthatunk jegyet.

A befejezést illetően nem maradhat szemernyi kétségünk sem, hogy a mások életét elvenni képes vezetők sorra lebuknak, és egy pillanatra talán még Bourne feláldozásának lehetősége is felvillanhatott az alkotók előtt, ha így is volt, ezt mindenesetre gyorsan elhessegették. Végül Bourne számára a sors új lapot oszt, története akár még folytatható is lenne, de annyira mégsem érdekes figura, hogy érdemes volna megpróbálkozni a tetralógiával, ehhez kollektív nézői amnéziára lenne szükség.



Címkék

premier , kritika


(4) 
1-1  /  2
Hozzászólások
4-2  /  4
2007. november 18. vasárnap, 15:02#4| f.r.a.n.k.
hát, te sem tudod az 'elöl' és 'elől' közti különbséget (ez bizony gáz)...

mikor kijött a film, rendesen hallottam ehhez hasonló, Greengrass-t lehúzó megjegyzéseket, hogy nézhetetlen, meg rosszul lettek, annyira össze-vissza kapkod a kamera... direkt ezért néztem meg. egy pillanatig nem volt olyan, hogy azt éreztem volna, nem tudom mi hol van, nem. mindig követhető volt, mi történik, ki honnan merre. és amiért te lehúzod, hogy szét van snittelve, az én szememben pont azért nőtt meg - tudod az annyival több munka, beállítás, újrafelvétel...
a sztori is rendben volt, egyedül az elmosott flashback lett kicsit hosszú nekem.

nem azért nem fognak mo-n ilyen akciófilmet csinálni, mert "trendkövető" lenne, hanem mert ez a mozi 110 milla volt dollárban, és látszik is rajta. az az érzésem, sokan nem igazán tudják mi mennyibe jön, ami a vászonra kerül, s aztán a filmiras.hu-n olyan filmek vannak követendő példának állítva, mint a Jurassic Park, Csillagok háborúja, James Bond vagy ez... a Cobra 11 se jönne itt össze (lsd Tűzvonalban), pedig azon látszik az iparosmunka meg a szűkös keretek...
 
Előzmény: torolt felhasznalo #3
 
2007. november 15. csütörtök, 02:18#3| torolt felhasznalo
Ezt a szart!!!!!

Utoljára az Apám beájulnánál éreztem magam ennyire átverve. A sztori lerágott csont (amikor Ludlum megírta még újszerű volt, de mára már szénné égették a műfajt, és senki nem tiltotta meg, hogy update-eljenek rajta egyet ahol kell). A forgatókönyv kábé 20 oldal, mert jobbára csak menekülnek. Helyenként ehhez képest a dialógok olyan didaktikusak, amit ilyen produkciónál már nem tudok elnézni.

És ez mind semmi ahhoz képest, ami legjobban idegesített: a Blair Witch feeling. Oké, hallottam én az audiokommentárban, hogy mit is akart a Greengrass a második részben. És értem. De ez az állandó remegőkezű operatőrbrigádmunka még a párbeszédeknél is, ez hányingerkeltő. A szó szoros értelmében. De leht, hogy csak régen nem olvastam buszon. És mintha ez még nem lenne elég, ha nincs átlag másfél másodpercenként egy vágás, akkor elszállt a film valószínűleg, így van, ahol az egymásodperces ingerküszöböt sem éri el a snitt. Ilyen például az összes bunyójelenet, amit majd megnézek a torrentről leszedett DVD-n (mert ezért a szarért a tékában SEM vagyok hajlandó csengetni) werkben, mert ott majd látszani fog, hogy milyen kibaszott jól van megkoreografálva, itt azonban csak sejteni lehet.Ennyi erővel azt is kiírhatták volna, hogy Piff-puff, mert abban is hasonló mennyiségű az információtartalom. Vagy az autósjelenetek, ahol néha láttam, hogy van egy rendőrautó, meg van egy másik, de hogy ki üldöz kit, az csak kontextusból volt meg, az viszont, hogy ki megy elől, az már egyáltalán nem. A Tangeri motorosjelenet az olyan volt, mintha pick-up snitteket hánytak volna egymásra. Motor előlről, motor hátulról, Jason Bourne húzza a gázt, Nicky. Desh. Motor előlről, motor hátulról, stb... Lófasz. Nem tudtam orientálódni, nem tudtam hol vagyok, ők hol vannak, mi van, ki megy merre, semmit. És még mielőtt valami okos megjegyzi - ez nem az események pörgését fokozta bennem, hanem csak szétbaszott az ideg, hogy nem látom mi történik (pedig MoHAA-zok és CoDozok, szóval fel tudom venni a tempót ha kell). Rosszul-felvett, szar, semmitmondó beállítások, szanaszétsnittelt, egymásravágott halmaza volt a film fele, néhol botrányos dialógokkal dúsítva. Egy rakás szar. Kivitelezésileg. Tartalmilag pedig véresen gyenge. Semmi, de semmi új, amit az X-akták és környékén ne filéztek volna csontig.

Akinek ez a mozi újat mutatott, annak ajánlom, hogy mélyedjen el egy kicsit a műfajban alaposabban, és járjon sokat technodiszkóba, mert ott a strobi pont ezt a cafatolt effektust biztosítja. ÉS kérem, hogy a véleményét ne hangoztassa, mert még a végén jön valami ilyen csökkent IQ-jú viccesgyerek, mint ez a Barnóczky, és megrendez egy akciófilmet ezzel a módszerrel, mert hogy ez tetszik a közönségnek, és hogy ez milyen trendi és hip. Nem, ez igénytelen. Egy akciófilm nem így néz ki. Egy látványos film úgy néz ki, mint a Mátrix. De Isten ments, hogy erről valaki példát vegyen, és ilyen magyar akciófilmet csináljon, mert MEG FOG BUKNI. Még egy ütő sztorival is. Ez nem képi koncepció, ez belefosás a ventillátorba. Nincsenek képek csak impressziók. Ezért pedig kár kocsikat törni, mert ennél még a Cobra 11 is jobb, a gagyi lassításaival, mert ott legalább azt mondod, hogy "ez igen, ezt kimérték". It fingod nincs róla, hogy mit mértek ki, és hogy mi is történt. Szakmai tudásbeli hiányosságok eltakarására mindenesetre alkalmas, és míg ezt Paul Greengrassról nem feltételezem (csak azt állítom, hogy átesett egy koncepciós paci túloldalára), addig sajnos in Ungarn esetleg komoly takarónak látom.

A filmet ennek fényében az igényes akciófilm kedvelőinek, és a kémfilmek szerelmeseinek nem ajánlom, már csak azért sem, mert nem tudtam rajta izgulni. Egy pillanatig nem gondoltam, hogy a járt ösvényről letérne, és nem is tette. Egyedül a választás volt olyan, ami elgondolkodtatott, hatott, és újszerű volt. De ez kevés. 10-ből max. 3 pont. Nagy jóindulattal... A sztori egyes fordulataiért (némi plothole-ok dacára).
2007. november 8. csütörtök, 01:43#2| Snatch
Már az első kettőért is odavoltam, de ez a legjobb rész.
Új akcióhős-típus született és Matt Damon tökéletes választás volt rá. Biztos vannak hibák a részletekben, de annyira egyben van és annyira lehengerlő, hogy egyáltalán nem érdekelnek.

nka emblema 2012