A kiállhatatlan
Látszatélet
Bemutató: 2007. február 15.
A norvég Jens Lien A kiállhatatlanja a legfejlettebb jóléti társadalmak, elsősorban a kis létszámú és népsűrűségű skandináv országok filmje, ahol nem a munkanélküliség, a hajléktalanhelyzet, a mocskos, sűrűn lakott nagyvárosok jelentik az alapélményt, hanem a túlzott tisztaság és a sterilitás. Norvégiában nem a létbizonytalanságtól félnek, hanem az ingerek hiányától, a túlszervezettségtől és a minden értelemben vett sterilségtől.
Az érzelmek teljes hiánya és visszamaradottsága |
Emiatt nem is annyira ő maga a kiállhatatlan, hanem inkább ki nem állhatja azt a funkcionalitást és az érzelmek hiányát, amiben élnie kell. A kiállhatatlan világában mindenre a funkcionalitás nyomja rá a bélyegét: az először az első jelenetben látható szerelmespár tagjai nem egymás iránt érzett vonzalmuk miatt csókolóznak, nem érzelmeiket fejezik ki ilyen módon – a csókolózást egyszerűen mint tevékenységet végzik, ahogy szinte csámcsogva eszik-rágják egymás száját. A szex Andreas és barátnője között is hasonlóan praktikus formában és érzelemmentesen zajlik, szakításukkor pedig a nő mindössze annyit kér a férfitól, hogy csak ne szombat előtt hagyja el, mert aznapra vendégeket hívott. Andreas főnökének hozzáállása is ehhez igazodik: egy új számítógép vagy asztal szerinte mindenre megoldást jelenthet.
A funkcionalitáshoz A kiállhatatlan-ban az érzelmek teljes hiánya és visszamaradottsága kapcsolódik. Először úgy tűnik, Andreas kiutat talál ebből élettársa mellett megismert szép szőke szeretője személyében, ám csakhamar kiderül, hogy a lányt nemcsak az nem zavarja, hogy a férfinak rajta kívül is van valakije, hanem neki magának is számolatlanul vannak még kapcsolatai Andreas mellett, akik közül egyáltalán nem tud választani, amikor hősünk rákényszeríti, mert mindegyikkel egyformán jól érzi magát, mindegyiket egyformán szereti (pontosabban egyiket sem szereti jobban a másiknál).
A naturalista, horrorisztikus betétek |
Mind a naturalizmus, mind az érzelemmentesség ellenpontjaként a filmben rendkívül érzelmes zene festi alá a történéseket. Többször felcsendül például a nagy norvég romantikus zeneszerző, Edvard Grieg Peer Gyntjéből Solveig dala, melynek jól ismert, szívbemarkoló dallama egyszersmind éles ellentétben áll a főszereplő, Trond Fausa Aurvaag eszköztelen színészészi játékával, az általa megformált Andreas mimikában soha, mindig csak egyre drasztikusabb és elkeseredettebb tettekben megnyilvánuló érzelmeivel és lelkiállapotával is.
Ingerek, érzékek és érzelmek nélküli élet |
- 1. A kiállhatatlan
- 2. A kiállhatatlan (szinopszis)