sex hikaye

A passió

A fájdalom 12 órája

2004. március 24. - Miklós Gábor

Bemutató: 2005. március 24.

A passió
Festőiség és naturalizmus: a két legfontosabb összetevője a Kálvária legutolsó nagyszabású filmes adaptációjának, melyet az amerikai premier jól-menedzselt botrányai már kellőképpen az érdeklődés középpontjába állítottak. Ugyanakkor a nézőtéren történt sajnálatos események tekinthetők a történet valóságos és egyenesen a jelenbe nyúló kiterjesztésének is, vagyis mintha az emberen túli, krisztusi szenvedés ezúttal valószerű ábrázolást nyert volna, azaz vagy átélhetetlent, vagy kibírhatatlant.

Mel Gibson, mint filmrendező (A rettenthetetlen, 1995) ismét egy nagyszabású elképzelését váltotta valóra, úgy vélem, teljes sikerrel. A kitűzött cél: Jézus szenvedés-történetének filmre vitele volt, a lehető legnaturalisztikusabb, de ugyanakkor festői módon, vagyis a cselekmény befogadhatóságát és élvezhetőségét is szem előtt tartva. A film keletkezéstörténetének kezdőpontját Mel Gibson megtérése jelentheti, mikor is – egy vele készült interjúban elmondottak alapján – egy öngyilkossági kísérletét isteni jelenés akadályozta meg. De mielőtt eltévednénk a különféle misztikus körülmények között, melyek az átlag mozi nézőt remélhetőleg kevésbé hatják meg, mint maga a filmélmény, nézzük a tényeket. A passió operatőreként működő Caleb Deschanel (A hazafi, Twin Peaks) a rendezői instrukcióknak megfelelően olyan képi világot próbált megteremteni, mely leginkább Caravaggio erőteljes fény-árnyék kontrasztra épülő, direkt, sötét és spirituális, furcsán távolságtartó stílusára emlékeztet.

Azt hiszem, a nézőnek e téren nem találhat kivetni valót: a film látványvilága, festőisége igazán első osztályú. A képek gyönyörködtetnek, szépségükben a történet „túlvilágiságára”, mitikus fennköltségére utalnak. E néhol ténylegesen „greenaway-i” magasságokat elérő képi megvalósításban remekül közrejátszik a Maurizio Millenotti (Hamlet) jelmeztervező által saját kezűleg készített sötétbarnás árnyalatokra festett ruhák és kiegészítők, vagy a Bach és Handel teremtette hangulatokra építő zenei aláfestés. A film további (és egyedülálló) különlegességének számít a filmben használatos arámi nyelv. Ez az ősi sémita, mára már holt nyelvnek számító (bár a Közel-Keleten még szórványosan használt) nyelv Krisztus korában a terület „világnyelvének” számított. Gibson egy bizonyos William Fulco atyát (az arámi nyelv egyik legismertebb kortárs szakértője) kérte föl, hogy a teljes szövegkönyvet lefordítsa arámi nyelvre, így a rómaiakat kivéve (akik latinul kommunikálnak) minden színész ezen a nyelven tanulta meg a film szövegét. Mindez tovább emeli a mű archaikus hangvételét, a korhűség illúzióját. A film főszereplője, a Jézust alakító James Caviezel (A pokol lovasai, Monte Christo grófja) is igazán az első komolyabb megpróbáltatásokkal járó filmjének tekintheti A passiót, melyben esetenként napi 10 órás sminkelésnek is alá kellett vetnie magát.

A szenvedést a maga realitásában átélni






















A történet, mely Názáreti Jézus utolsó 12 óráját mutatja be, mindenki számára ismert: Jézust az utolsó vacsora után Júdás közbenjárására a Gecsemáné-kertben elfogják, meghurcolják, majd a Kajafás főpap által felhergelt nép zavargásaitól tartó Pilátus engedélyével keresztre feszítik. A Máriát alakító román színésznő, Maia Morgenstern (Odüsszeusz tekintete, A Witman fiúk) hihetetlen átéléssel alakítja a fia elvesztésének fájdalmától meggyötört Szűzanyát. A Kálvária során szép lassan az ő fájdalmas arcához szürkülő és öregedő Mária Magdolnát alakító fiatal szépség, Monica Bellucci (Maléna, Mátrix II-III.) is érzékeny kontrasztot visz a filmbe. A szereplők közül érdemes még kiemelni Rosalinda Celentanónak a nemileg meghatározatlan, szuggesztív arckifejezésű Sátán alakítását.

A filmmel kapcsolatban felmerült az antiszemitizmus vádja, mely – érzésem szerint – nem igazán megalapozható (de ezt mindenki döntse el maga). Hiszen az a felfogás, miszerint Pilátus és Heródes személyéről a felelősséget a film hangsúlyosan(!) a zsidó nép vállára helyezi, pontosabban a nép ellenségességét még Pilátus szemében is érthetetlennek tűnteti föl, voltaképp lehetséges értelmezési lehetőség, mely a Biblia ismeretében (lásd például Pilátus szimbolikus kézmosása) egy csöppet sem önkényes. Ugyanakkor A passió egyértelműen hangsúlyozza a korabeli szemita lakosság egy részének másként (a fősodortól eltérő) gondolkodását, melynél fogva a vád egyáltalán nem érthető.

A passiót mindenkinek ajánlom figyelmébe, vallási  hovatartozástól függetlenül! A keresztényeknek elsősorban azért, mivel a megváltás lényege éppen abban áll, hogy Krisztus emberként (!) szenvedte végig kálváriáját, ezért érdemes a szenvedést a maga realitásában átélni, s nem a mese jótékony ködén át szemlélni. Úgy általában pedig azért, hogy ezúttal is láthatóvá váljék mindenki számára, mit jelenthet a hit, és mit képes az ember elérni általa….és persze, hogy hová vezethet, ha nem párosul lemondással és végtelen megértéssel!



Címkék

premier , kritika


(23) 
Hozzászólások
23-21  /  23
2004. április 17. szombat, 02:03#23| torolt felhasznalo
Kedves VillonG,
szerintem értjük egymást, ha nem is értünk egyet; az egyet nem értés alapja meg nyilván csupán annyi, hogy neked tetszett a film, nekem nem – de másként nem is beszélgetnénk, nem igaz? :)))
A problémás pontokra válaszolva.
Igen, a sátánnak annyira ki volt szedve a szemöldöke, hogy nem is volt neki (http://www.imdb.com/gallery/ss/0335345/Ss/0335345/1202.jpg?path=gallery&path_key=0335345). Monica Bellucci (Mária Magdaléna) és Maja Morgenstern (Mária) akiket én egyébként színésznőkként nagyon szeretek, a filmben szvsz hollywoodi módira lettek belőve, amit viszont adott esetben nem tartok szerencsésnek (itt egy kép, szépek, simák, szomorúak, plusz némi Caravaggios beütés is feldereng: http://www.imdb.com/gallery/ss/0335345/Ss/0335345/939.jpg?path=gallery&path_key=0335345).
Az evangéliumírók szerint Szűz Mária és Mária Magdolna (pontosabban: „a magdalai Mária”) egyaránt ott voltak a keresztrefeszítésnél, lehet, hogy ott kevertek valamit.

„A most baj vagy nem baj?” kérdésre természtesen azt tudom mondani, hogy mind a pátosz és giccs, mind a semmitmondás baj a maga műfajában. A pátosz és gics ellentéte az ízlés és művészi arányérzék, a semmitmondó jelenetnek pedig a pedig a sokatmondó (olyan ez, mint ahogy például szomjhalál és vízbefulladás egyaránt rossz válasz a szomjúságra).
MG véleményem szerint nem azért csinált minimálverziós feltámadást (amely például minden evangélistánál sokkal hangsúlyosabban és nagyobb részletességgel szerepel, mint mondjuk a kínzás és ostorozás), mert valamiféle visszafogott puritanizmus vett erőt rajta, hanem mert egyszerűen a történetnek ez a része nem érdekelte, pontosaban: nem volt hozzá eszköze, kanala, a látványos és teátrális szenvedéssel szemben, Semmi gond, ő ilyen alkat, ezt tudja csinálni, erre fogékony Meglehetősen egydimenziós fogékonyság, számomra szimpla és üres, de olyan is van, akinek bejön Nyilvánvaló mindenki a szívéhez közelálló Jézus-ábrázolást és interpretációt választja. (Éppen ezért végtelenül hülyeségnek tartom például a néha felhangzó „azt mutatja meg, ahogy történt” című dokumentum-hevületet). Van néhány egészen kínos baki is, hogy csak egyet mondjak: Jézus a bal latornak mondja, hogy velem leszel ma a mennyben, úgy tűnik, MG a Teremtővel azonosította magát és a rendezői jobbra helyezte a megváltandó latort. Mindegy, hagyjuk.

Irigyellek, hogy nem te nem érzed a feszültséget és zaklatottságot a vallási, egyházi témák körül, az én szenzoraim határozottan mást jeleznek, de lehet, hogy csak túlérzékeny vagyok. A pro és kontra kampányok mértékét nem hiszem, hogy ecsetelnem kellene, uszkve egy hónapja bármit nyitok ki, csavarok fel, veszek kézbe, ez folyik zöldbe, kékbe, pepitába olyanokkal fűszerezve, hogy a „sátán műve”, „antiszemita vádirat” odáig, hogy „páratlan alkotás”, „kivételes művészeti érték” – mintha mindenkinek egyszerre ment volna el az esze. Ha te ettől megmenekedtél, még jobban irigyellek :))

Lehet, hogy ebben sem értünk egyet, de szerintem Az őrület határán egy megdöbbentően jó és maradandó film, a Született gyilkosok viszont egy elrontott jó ötlet.
A „keresztény szellem” alatt a keresztény szellemet értem: béke, szeretet, megbocsátás, valamint figyelem, türelem és segítőkészség.

Beállítások, vágások tekintetében az volt a gondom, hogy roppant invenciótlannak, elcsépeltnek éreztem, ugyanúgy a képi közhely-kelléktárból előkotortnak, mint az emocionális hatásokat. A probléma persze az, ami itt is előjött, hogy Gibson egyszerűen nem művész, hanem egy lelkes képiparos, ami bizonyos műfajokban jó eredményt hoz, de itt szerintem jócskán alulmaradt választott tárgya, a Szentírás erejével szemben, érzésem szerint a keze alatt kevesebb lett, nem emelt fel hozzá. És itt nem is a technikáról van szó (gondolj csak Pasolini végtelenül egyszerű, fekete-fehér filmjére), sokkal inkább arról, hogy a művészet ereje az átlényegítésben, minőségi transzformációban van (óriási a távolság a halászok tiszta, puritán egyszerűségében is megrázó erejű írott szövege és a szélesvászon lehetőségei között).
Nem mintha egyébként ez a mozi rosszabb lenne, mint mondjuk az ötvenes-hatvanas évek reprezentatív Jézus-filmjei (számos elemében sokkal inkább egy azok közül). Szvsz nem valami rettenet ez, egyszerűen csak egy felejthető, közepes alkotás, nem több, de nem is kevesebb ennél. Volt már jobb, lesz még rosszabb, én mindenesetre nem ennek a darabnak a megtekintéséhez szerveznék csoportokat (mert az már inkább afféle „trendiségből” fakadó aránytévesztés).
Hát nagyjából ennyi, igazából részemről többet nem is ér meg az egész. Akkor már inkább beszélgessünk a Brian életéről :))

Üdvözlettel
Fanyúl
 
Előzmény: VillonG #22
 
2004. április 16. péntek, 16:48#22| VillonG
Kedves Fanyúl!

Reméltem jól emlékszem, de gyorsan meg is néztem egy oldalon és így a "kiszemedett szemöldökű, make-upolt Máriák" gondolatod vicces, mert csak a sátán volt kiszedett szemöldökű, valószínűleg elírtad a szót is és akire írod (a múltkor olvastam egy kritikát, melyben Mária Magdolnát simán Jézus anyjának titulálták). No, mindegy. Nem sorban mondom a gondolatokat, de azért:
"semmitmondó feltámadás" kontra "pátoszos, giccses" film: nos, a feltámadás valóban jó okot adott volna arra, hogy MG kiélje ezek szerint pátoszos és giccses érzelmeit, de nem tette. Most baj, vagy nem baj? Természetesen azt válaszolod: lehetett volna akkor is hatásosabb a feltámadás jelenet. Valóban, de ez a film szerintem nem erről szól. Tisztán a szenvedésről. Van-e értelme? Szerintem igen.
Nem konkrétan a filmhez kapcsolódva: "A szélsőséges pro és kontra kampány és ellenkampány, kényszeres melldöngetés és átkozódás ami e közepes film körül felhabzott, szerintem éppen azt mutatja, mennyire képtelen a jelenlegi feszült és frusztrált nyugati félteke normálisan, (ha úgy tetszik „keresztény szellemben”, a megértés, egymásra figyelés és szeretet szellemében), beszélni a témáról."
Nem értem a nyugati (a feszült és frusztrált állapotot sem) féltekét. Nem értem a szélsőséges pro kampányt (hacsak nem a csoportos megtekintésekre gondolsz, de az nem szélsőséges). Nem értem a "keresztény szellem" ideráncigálását (gondolom olvastál interjúkat MG-vel, azt hiszem erre a szellemre gondolsz).
Az őrület határán-t én is szeretem, de van olyan jó idekötni, mint nekem a Született gyilkosokat :-). Már sajnálom is.
Mindenesetre én úgy érzem, hogy a film technikailag nem tökéletes (vágásokkkal, beállításokkal nem békültem ki), helyenként talán lehetne monumentálisabb (tömegjelenetek, háttér), valóban a szenvedéstörténet egy kis szeletét emeli ki, egy bizonyos célzattal, de azt jól, és felvállaltan (azt hiszem a Brian életén sem a történeti hűséget kell számonkérni, hanem azt amiért elkészült, a humort, és én imádom!)
Én csak egyetlen dolgot furcsállok. Rossz filmek vannak. Vannak olyan filmek, melyek megosztják a közönséget. Néha ez a megosztás eléggé hangsúlyosan terítékre is kerül (bár inkább csak nevetségesebb formában, mint a SW folytatások stb.). Azonban amit a Passiónál érzékelek az tényleg a legfurcsább az elmúlt időben. Én túl gyöngéd vagyok a filmekhez. Még az általam csapnivalónak tartott filmekhez is. Uhh, belebonyolódtam. Mára ennyi. Azért kösz, hogy elmondtad és elmondhattam. Remélem még találkozunk!
VillonG
 
Előzmény: torolt felhasznalo #21
 
2004. április 16. péntek, 01:11#21| torolt felhasznalo
Kedves VillonG,
én senkit nem beszélek le egyetlen film élvezetéről sem, különböző dolgokat szeretünk, és kevés ennél természetesebb dolgot ismerek. A saját véleményem az, hogy minden korszak és kultúra megtalálta a maga Jézus-képét és ábrázolásmódját, és nyilván az sem véletlen, hogy Mel Gibson a pátoszos, heroikus vérfürdőben találta meg a saját értelmezéséhez közel álló formát. Azzal lepett volna meg, ha nem így tesz. Ő ezt látta a történetben, ehhez volt szeme. Volt már ilyen, az Üdvtörténeten belül: a szenvedés kighangsúlyozása a gótikától, a „földi siralomvölgy” képzet kihangsúlyozásától eredeztethető (a korai kereszténység pl. nem a kereszthalálra és szenvedésre helyezte a hangsúlyt), a naturalista csúcspont a külsődlegességekre és illúzióra alapozó barokkban volt, Gibbon ezt a szálat viszi tovább. Hogy úgy mondjam: lelke rajta.

Én simán untam a filmet, mivel közhelyesen mond el egy kivételes történetet és pusztán a metonímiában (érintkezésen alapuló hasonlításban) bízik, miközben a katarzist/megváltást súrolva sem közelítve (a könnyező Úristen, az üvöltő ördög szvsz kifejezetten kínos giccs, a kiszemedett szemöldökű, make-upolt Máriák is elég neccesek, és ennél semmitmondóbb feltámadást én még nem láttam). A mozi felemelését a hivatkozási alaptól (evangéliumok) várja a rendező, pedig annak végső értelme éppen a metaforikus, metafizikus szint lenne (érdemes összehasonlítani a Máté evangéliumával).
A dolog természetéről éppen ezért sokszor sokkal többet mond egy témájában, tárgyában nem bibliai történet (pl. Malick második világháborús Az őrület határán című mozija ezerszer többet sűrít a biblikus eszenciából), mint ahogy a vallás, hit, bigottság, történelem és ember(ek) viszonyáról utánozhatatlan humorával pl. a Brian élete. Na, ez a tehetség nincs meg M. G.-ban, a mesterségesen gerjedt(sztett) botránymarketinggel most eladható a film, az újkonzervatív fundamentalizmus trendje is segít neki, de mivel alapvetően egy hatásvadász, harmatos darab, nyom nélkül el fog süllyedni (szemben Pasolini vagy Gilliam filmjével).

A szélsőséges pro és kontra kampány és ellenkampány, kényszeres melldöngetés és átkozódás ami e közepes film körül felhabzott, szerintem éppen azt mutatja, mennyire képtelen a jelenlegi feszült és frusztrált nyugati félteke normálisan, (ha úgy tetszik „keresztény szellemben”, a megértés, egymásra figyelés és szeretet szellemében), beszélni a témáról.

Barátsággal,
Fanyúl

nka emblema 2012