sex hikaye

Állomásfőnök

Magányosak társasága

2005. január 6. - Miklós Gábor

Bemutató: 2005. január 6.

1-1  /  2
A 2003-as Sundance Filmfesztivál nagy meglepetése a film. Az ezúttal író-rendezőként is bemutatkozó Thomas McCarthy könnyed és elegáns stílusa a filmkészítés azon mestereit idézi, akik kivételes módon képesek voltak az élet egyszerű, ugyanakkor rendkívül bonyolult valóját, illetve az emberi érzelmek és kapcsolatok mélyét és felszínét egyetlen határozott mozdulattal megrajzolni, elkerülve minden felesleges gesztust és motívumot, amelyek -mint egy meggondolatlanul kimondott szó -- apró darabokra törhetnék az illúziót.

Az Állomásfőnök  jelzésértékű: az amerikai független film nem halt még ki teljesen; vagyis a 70-es évek tengerentúli (pl. Cassavetes-féle) filmes hagyományának, mely a valós, modern emberi viszonyok problematikusságának feltárására vállalkozott, lehetséges (olcsó) korszerű: egyszerű, mély, de ugyanakkor könnyen fogyasztható, szórakoztató kortárs változata is.

Finbar McBridge (Peter Dinklage) már nem sokat vár az élettől. De ha mégis, akkor leginkább azt, hogy békén hagyják őt. Pedig az igen apró termetű főhősünk (a PC korszaka előtt: „törpe”) igazán arra termett, hogy az emberek szívébe lopja magát természetes viselkedésével, és azzal a kis titokkal, mely majd’ minden magányra vágyó ember lelke mélyén megcsillan a kíváncsi szemlélő számára. Persze talán éppen ezért dönt úgy Finbar, hogy elköltözik New Jersey egy elhagyatottnak hitt öreg vasútállomására, hogy egyedül lehessen fájdalmával, mely az egyetlen barátja elvesztésével végleg elszigetelni látszik őt embertársaitól.

Egyszerűség és természetesség a giccsen kívül maradva
Peter Dinklage, Patricia Clarkson és Bobby Cannavale

A belefeledkezését a szomorúságba azonban igencsak megnehezíti Joe (Bobby Cannavale), a szomszéd hot-dogos, aki leplezetlen életkedvvel, jámbor infantilizmussal és baráti ragaszkodással apránként ismét feltámasztja Finbarban a feledni vágyott életösztönt. Hozzájuk csapódik már a kezdet kezdetén egy frusztrált festőnő is, Olivia (Patricia Clarkson), aki miután elveszítette fiát és férjét, Finbar magányában és érzéseiben osztozni tud. Ezek után ők hárman együtt járják a vasút használaton kívüli szolgálati útjait, együtt figyelik a vonatok elhaladását, és együtt járják ki újra az egymásra odafigyelés és szeretet iskoláját.

A filmet áthatja az a könnyű harmónia, mely a giccsen kívül maradva képes lehet pozitív és játékos atmoszférát teremti még tragikusabb történések közepette is. Az Állomásfőnök legfőbb érdeme az egyszerűség és természetesség, mely a történetet és a szereplők közötti kommunikációt jellemzi. A film élvezeti értékét a kiváló forgatókönyv is növeli, mely a figurák viselkedését, cselekedeteit árnyalttá és motiválttá teszi, a szereplők kitűnő alakítása (a főszereplő tiszta, sallangmentes játéka valóban egyedülálló). Az egész művön átsugárzik az elegancia, a produkció minden eleme a helyén van, láthatóan minden a rendező utasítása szerint és egységes koncepció jegyében történik.

Ajánlom a filmet mindazoknak, akik a vásznon is szeretik a csendet.





1-1  /  2

nka emblema 2012