Cseh álom
Super Size Market
Bemutató: 2006. október 12.
A cseh filmfőiskola, a FAMU, eddig főleg a különböző animációs fesztiválokra érkező kisfilmekről, a 60-as évek cseh új hullámáról, no meg az Egyetleneim-mel nagyfilmesként is debütáló Nemes Gyuláról volt ismert hazánkban. A cseh filmet és a cseh virtust úgy általában azonban aligha kell bemutatni. Menzel és Forman kései utódai is cseh-módra fogták meg a dolgok végét: humorra fűzték fel kritikájukat a médiavezérelt fogyasztói társadalomról. Éppenséggel az ötletért nem kéne a szomszédba menni: elég híradás szólt arról, hogy az emberek egymást taposták egy-egy hypermarket megnyitóján. Nos, ez Hrabal hazájában sincs másképp. Minden a kampányon múlik meg a médián. A rendezőpáros bebizonyította, hogy akár a semmit is el lehet adni, ha jól van csomagolva. Már pedig ők becsomagolták – nem kis élvezettel!
Szociológiai és pszichológiai kísérlet is egyben |
Vit Klusák és Filip Remunda fogta magát, és bekopogtatott az összes nagyobb céghez, s meggyőzte őket, azzal, hogy kritikát mond róluk, egyben meg is reklámozhatja az üzletet. Mindenki jól jár tehát: a vizsgafilm elkészülhet, a nagyáruház meg újabb fórumon nyomulhat be az agyakba. A negatív reklám is reklám! Olyannyira, hogy a profi stylist-csapattal megtámogatott, menedzserré avanzsált ifjak szintén ezt a taktikát választják soha nem létezett áruházuk propagálására. „Ne vásárolj!” Ne gyere be!” „Ne költs!”- szólnak a Cseh Álom hangzatos szlogenjei. És a háttérben persze megint a legjobbak. A reklámügynökség munkatársai ugyan itt-ott berzenkednek egy kicsit a nyilvánvaló csalástól, végül azonban beadják a derekukat, mert a kampány végül is ígérni nem ígér semmit.
Kénytelenek védeni a művészi mundér becsületét |
Itt egy újabb lehetőség (nem ígéret!): útban a Cseh Álom. Készül már a szignáldal, egy egész leánykar hangja hívogat az Édenbe, miközben mosolygós hostessek szórólapoznak a metrókijáratnál és atlétára vetkőzött melós bíztat a tévéből: ott a helyed! Ott! De hol? Épül már a rózsaszín felhőt logóul választó hypermarket is. Hatalmas pink délibáb egy nagy zöld rét közepén. A film számtalan csapdája rabul ejti a képzeletet, s a valóság határvonalai pókhálófinomságúra vékonyodnak. A megnyitó napja az egész vizuál-performance koronája. Több ezer egymást taposó ember várakozik a kapunyitásra. Ki a szuperkedvezményes tévéért jött, ki körülnézne, ki éppen csak erre járt, de akad olyan is, aki átverést sejt. A helyszíni riportok tónusa némileg sötétebbre vált, amikor robban a „bomba”, s a tréfáskedvű diákok kérdések kereszttüzében kénytelenek védeni a művészi mundér becsületét. És a java még hátravan: az interaktivitás jegyében a média visszacsap: a nagy átverés visszajut a kárvallottakhoz, akik lássuk be, az emberi butaságon kívül mit sem vesztettek. Más olvasatban azonban: szétfoszlott egy újabb álom…
- 1. Cseh álom
- 2. Cseh Álom (szinopszis)