sex hikaye

DVD: 500 nap nyár

Nem egy szerelmesfilm

2010. április 12. - Wostry Ferenc
DVD: 500 nap nyár

"Nem love story", pedig dehogynem. Csak éppen a mozis kliséktől eltérő. És mivel sokan a mozis klisékből élnek, ők szeretnék hinni, hogy valamilyen fatális vége kell hogy legyen egy kapcsolatnak: örök boldogság vagy halál. Szóval az ilyeneknek ez fájni fog. A igazság banálisabb, és éppen emiatt csak szimplán idegesítő.

"You know how it is. Some women are merciless.” -- Tread Softly, Stranger (1958)

Tom és Summer szakítanak, így kezdődik a film. A fiú agóniája kellemetlenül valósnak hat, nem is lehet ez másként, mert az 500 nap nyár a brutális őszinteség filmje: a vágy az elveszett iránt, és a működőképes kapcsolat iránt, ami pedig a szeme láttára hullik szét, remegős. Még a boldog pillanatokban, amikor az új szerelem lendülete elragadja és viszi magával mint hurrikán a nylonzacskót, amikor úgy érzi hogy sosem élt még ennyire, ugyanakkor a szíve úgy ver, hogy akár holtan omolhatna össze, akkor is pánik ül mélyen a tekintetében, a bizonytalanság ránca ott vág a szeme sarkában, mert nem tudja megállítani, aminek közeledését maga elől is elhazudja. Saját magát szeretné becsapni - így esik az ember legjobban pofára.

500days_500_1


Tom szétcincálja a múltat, elemezni próbálja az együtt töltött ötszáz napot, elkövetett hibák után kutat. Tom üdvözlőkártyák szövegeit ötöli ki. Elégedett a munkájával, meg van győződve róla, hogy a személyisége éppen megfelel hozzá (ezzel a forgatókönyv máris csiszol a hős farkán, erről később). Emlékszik: abban a pillanatban, hogy Summer belibbent az irodába - a lány is ott kezd dolgozni -, ő máris fülig beleszeretett. Csakhogy ez a nő hideg, mint a jegesmedvék hűtőszekrénye, sem tartós kapcsolatra, sem házasságra nincs igénye. A szerelem szerinte szánalmas, és szexuális tornagyakorlatokkal egybekötött haverkodásnál több nem kell neki.

500days_500_3


Az ötszázadik napon Summer mondvacsinált okkal dobja a srácot, aki megrökönyödve követel valami magyarázatot, a lány pedig hasonlóan meglepődve reagál arra, hogy Tom nem volt képes viszonyuk végét már jó előre meglátni. Summer szerint kapcsolatuk olyan, mint Sidé és Nancy-é (ha nem tudod azok kik, kifelé a popkultúrából!), csakhogy kettejük lamúrjában Tomnak jutott Nancy szerepe. És ez Tom tragédiája: nem az a legnagyobb baj, hogy hisz a szerelemben, míg a partnerének hasonló meg sem fordul a fejében, hanem hogy egyrészt hagyta magát feminizálni, másrészt pedig engedte, hogy Summer legyen az abszolút domináns fél. Ezt sem tanítják az iskolában, és anyád is hallgat róla, mert ez is olyan dogmája az életnek, ami kellemetlen, ám ettől még nem kevésbé lesz igaz: minden társas kapcsolat a hatalomról szól, még a legharmonikusabb is, ez a hatalom pedig elsősorban a nemi szerepek fenntartása érdekében kell, hogy a férfinak kedvezzen.

500days_500_4


Már amikor összejönnek sem Tom hozza a döntéseket (az persze természetes, hogy a kapcsolat beindításáról Summer dönt, arról mindig a nő dönt, még ha néha ennek ellenkezője is a látszat). Mikor a lány igent mond neki, Tommal szó szerint madarat lehetne fogatni, még egy rajzfilmcsőrikét is maga elé hallucinál; örömtáncába, úgy képzeli, a parkban sétafikáló ismeretlenek is becsatlakoznak. A tiszta boldogság kétségkívül aranyos, ám sunyi filmes megidézése: a srác nővé avatása halad előre. Később is csak túlzott emocionális reakciókra képes a lánnyal kapcsolatban, sír, tányérokat tör. Akár együtt vannak, akár külön, Tom csak megfigyelni képes őt, közelebb, a szívébe nem jut: igazán kiismerni, megismerni sem ő, sem mi nem tudjuk már soha. A fixációja által objektifikálja a lányt, egyszerre imádja és gyűlöli. A frusztráció saját egész életének is mintegy külső megfigyelőjévé teszi, aki azt irányítani képtelen.

500days_500_2


A film nem választja a könnyebbik utat, nem csinál Summerből szörnyet, ami azért is lenne hiba, mert mint az ilyen nőknek általában, Summernek sincs fogalma a saját kegyetlensége mértékéről. Amikor Tom tetemre hívja és őszinte választ kér tőle viszonyuk befuccsolásának okára, a lány kimondja, ami nyilvánvaló, és amit igazság szerint nem titkolt sosem. Tom a szemünk láttára törik ketté és felfogja végre, hogy ez a nő nem az, akinek hinni vágyta, nem az, akinek gyűlölni vágyta, és nem az a nő, akivel leélhetné az életét. Csak egy nő, aki nem szereti őt.

A filmet Magyarországon DVD-n az InterCom forgalmazza.






nka emblema 2012