sex hikaye

Kill Bill: Vol. 2

A tudattalan bosszúja

2004. április 29. - Béres Dániel

Bemutató: 2004. április 29.

2-2  /  2
Kill Bill: Vol. 2
Lassan egy éve foglalkoztat az a kérdés, hogy vajon tényleg csak a hosszúság miatt és utólag szelte-e ketté Quentin Tarantino a filmjét, vagy valami más, ravaszabb indok bújik meg a váratlan bejelentés mögött. Mindenhol valamiféle titkolózást, összeesküvést sejtő lelki szemeim már látni vélték azt a folytatást, mely utólag értelmet ad a felezésnek. Szinte biztos voltam benne, hogy nem sima forgalmazási okokról van itt szó, reveláció erejű második részt vártam, mely nem egyszerűen tisztázza, hanem visszamenőleg átértelmezi az első részben látottakat. Nos reveláció nem történt, sőt, ennek a második résznek kifejezetten árt, hogy elődje már útnak indult a feledés kártékony homálya felé.
Kill Bill 2 (szinopszis)
Miután a Menyasszony végzett két egykori társával, O-Ren Ishiivel és Vernita Greennel, tovább folytatja bosszúhadjáratát. A „halállistáján” következő két személy Budd és Elle Driver, ha leszámolt velük, már csak egy cél lebeg előtte: megölni Billt! De közben az is kiderül, hogy halottnak hitt lánya, akivel várandós volt a mészárlás idején, mégis él...

Enyhe túlzás lenne úgy jellemezni a Kill Bill második részét, mint az „összefüggések filmjét”. Míg az első rész többnyire az ázsiai kardforgatás művészetének igénybevételével történő kaszabolásról szólt, a másodikban már több a cselekmény. David Carradine szerint mindkét mozi „kung-fu szamuráj spagetti western szerelmi történet”. De mint egy nemrégen megjelent interjúban megjegyezte: a második részben sokkal több olyan dolog található, amit Tarantinótól megszoktunk: karakán szereplők, meglepetések, és persze humoros jelenetek.

A Kill Bill első részében David Carradine majdnem végig a színfalak mögött volt, csupán a háttérben lehetett érezni fenyegető jelenlétét, és időnként felhangzott kellemes, csábító baritonja – alig jelent meg, annak ellenére, hogy a film címszereplője. – Amikor elmesélem, hogy a film címe Kill Bill, és én alakítom Billt, általában megkérdezik: És kit játszol, ugye, a rossz fiút? Én meg azt válaszolom, hogy egy Tarantino-filmben nincsenek jó fiúk, a mozi csupa rossz fickóról szól. A Tarantino-filmek lényege az, hogy bepillantást engednek az erőszakos alakok szívébe-lelkébe. Azért megyünk el megnézni az ilyen mozikat, hogy belépjünk az ilyen alakok fejébe, és felderítsük a gyenge pontjaikat. Billt egyfajta nemesség lengi körül, de az is nyilvánvaló, hogy minden idők egyik leggonoszabb fickója. Bill láthatóan nem küzd semmilyen emberi problémával – teszi hozzá Carradine. – Olyan típus, aki felülemelkedik mindenen.

Az első részből kiderült, hogy a bérgyilkosokkal foglalkozó Bill kiképzett egy csapatot, a The Deadly Viper Assassination Squadot (magyarul: Vipera Halálosztag), azaz DIVAS-t. Tagjai, a Viperák különböző mérgeskígyók után kapták fedőnevüket: O-Ren Ishii (Lucy Liu) volt a Sikló, Elle Driver (Daryl Hannah) a Kaliforniai Hegyi Kígyó, Vernita Green (Vivica A. Fox) a Kobra, Budd (Michael Madsen), Bill öccse, az egyetlen férfi „Vipera” pedig a Csörgőkígyó névre hallgatott.

A csapat legtehetségesebb tagja Fekete Mamba (Uma Thurman) volt, Bill szeretője. Amikor kiderül, hogy főnöke gyermekét hordja szíve alatt, menekülnie kell. Ettől a pillanattól kezdve alapvetően megváltozik a világnézete, többé nem akarja az életét kockáztatni, nevet cserél, és egy kisvárosban rejtőzik el. Sőt úgy tűnik, talál egy kedves férfit is, akivel összekötheti az életét.

Bill azonban nem tűrheti ezt. Felbukkan néhány jelenet az első részből, amelyben Bill és a Viperák megtámadják a kis falusi kápolnában összegyűlt násznépet, és mindenkit lemészárolnak. A második részben részletes beszámolót kapunk az esküvő próbáján történt mészárlásról, amely a kétrészes sztori alapjául szolgál. Miután a Menyasszony rendezi a számláját Bill öccsével és a csapaton belüli fő vetélytársával, Elle Driverrel, elindul Mexikóba, hogy megtalálja utolsó kiszemelt áldozatát.



Címkék

premier , kritika


(1) 
2-2  /  2
Hozzászólások
1-1  /  1
2004. május 6. csütörtök, 01:18#1| torolt felhasznalo
Alapvetően nem értek egyet ezzel a kritikával. Szerintem B. D. nagyon befolyásolták saját elvárásait. Abba a csapdába esett amibe a legtöbb ember, amikor egy folytatásban az első rész esztétikai örömeit akarja újra átélni. A gond az, hogy a KB V2 nem a V1 folytatása, hanem a második fele. Ez tehát 1 film, nem ártana úgy is kezelni! Eleve kár volt Tarantinonak kettévágnia a filmet, mert ezzel elvette tőlünk a lehetőséget, hogy a két részt – mint egészt - egyszerre fogadhassuk be és egyszerre hathassanak. A második fél ugyanis pont attól jó, hogy megvan benne minden, ami elsőből hiányzott: a motivációk, előzmények bemutatása és a legfontosabb, a kidolgozott karakterek. Az Vol1 akcióit, sebességét tökéletesen ellenpontozza a lassabb tempó és az utolsó jelenetig fokozódó feszültség. Szóval, ha ez 1 film lenne akkor sokkal jobban érvényesülnének ezek a különbségek.
Szvsz nem igaz, hogy semmi újat nem hoz a V2 a V1-hez képest, de ha így is lenne, az se lenne akkora gond. Ez 1 film, Tarantino egyszerre írta és forgatta a két félt: miért is kellene annyira másnak lennie?! Az iramot sztem szándékosan nem tartja, pont ez a film lényege: úgy mixeli össze a különböző filmtípusokat, hogy közben ezeknek a filmtípusoknak csak néhány kliséjét, vizuális és egyéb stílusjegyeit tartja meg, a dramaturgiáját nem. Egy igazi kung-fu vagy western vagy bosszúálló film nem 30 perces dialógussal végződik! (Utal is erre irónikusan Bill, hogy menjenek ki a tengerpartra és várják meg a napfelkeltét, mert az illik a végső leszámoláshoz.) A második rész pont arról szól, hogy Tarantino ahelyett, hogy következetesen végigvinné a szamuráj, western etc. sémákat, a filmet visszarántja a saját univerzumába, ahol azt csinál a sztorival amit akar. Szerintem nem ellentmondás, hogy eközben lineáris is a szerkezete. Az első részben tényleg több volt a kitérő, de a második rész annyira a végső nagy találkozás felé tart, hogy oda már nem fért volna bele az anekdotázgatás. (Vajon hány olyan film van, amit ha a felénél kettévágnak, a 2 rész teljesen szimmetrikus lesz egymással?!)
A dialógusok nem azért fennköltek és térnek el a hagyományos „tarantinós” szövegektől, mert a jó Q. elfelejtett volna dialógust írni, hanem mert ez felel meg a film stilizáltsági fokának. A szereplők már az első részben is így beszéltek (lásd O-Ren monológja, Kobra és a Black Mamba vitája) csak az akkor nem tűnt fel a t. kritikus úrnak. De az se, hogy az, hogy Elle „felkészült egy Tarantino monológból” éppen hogy egy önirónikus reflexió ezekre a bizonyos T. monológokra, ami – nekem legalábbis – vicces volt.
A film vége néha túl szentimentális, ezzel egyetértek, de hogy hogy kerül a vérfertőzés, a hasfal és Lynch a (bonc)asztalra az nekem magas.

nka emblema 2012