Mélyen őrzött titkok
Titoktalanul
Bemutató: 2004. március 11.
Böszörményi Zsuzsa a forgatásonA titkok ott lapulnak szinte minden család kollektív tudatának mélyén. Ha megkapargatjuk a felszínt, bizonyára sok családnál találunk valami éktelen disznóságot, amit letagadva, elfeledve cipelnek éveken, évtizedeken át magukkal, ami generációkon át csendben viszi végbe pusztító munkáját. Egy nevelőintézeti lány elindul megkeresni az anyját. Hiteles és drámai életanyag a vadromantika sablonjaiban. Böszörményi Zsuzsa filmje a 35. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezés megosztott díját kapta.
Talán már ez a rövid leírás is kellően érzékelteti, hogy milyen kevéssé sikerült az író-rendező Böszörményi Zsuzsának megmunkálnia a gyermekvállalás felelősségének konfliktusát, hogy mennyire csekély mértékben volt képes művészi formába bújtatni a direkt üzenetet, aminek alárendelte filmjét. Átlátszó filmet rendezett a „mélyen őrzött titkokról”. Az a legnagyobb probléma ezzel az üzengetős filmkészítői attitűddel, hogy tökéletesen uralma alá hajtja a film dramaturgiáját, ami ahhoz vezet, hogy a történet és az egyes jelenetek nem saját belső logikájuk szerint fejlődnek ki, hanem az elkerülhetetlenül a tanulságos befejezés felé törő szerkezet rángatja dróton a szereplőket. A legkínosabb melléfogás a mélyen őrzött titkok, a Torontóban élő anya képeslapjai felfedezésének jelenete, ami vélhetően egyszerre akart félelmetes, felemelő és drámai lenni, ehelyett egy rossz családi dráma ellenállhatatlanul mulatságosra sikeredett paródiájának tűnik. Villámok csapkodnak, mint egy B-szériás horrorfilmben, amikor a lány a „kastély” parkjában elválik szerelmétől, akivel azután, akár egy hetvenes évekbeli ifjúsági kalandfilmben, állandó rádiókapcsolatban maradnak az akció végbevitele során. A „kastély” örököse, a lány nevének kölcsönzője, a családi vagyont kizsaroló álanya felriad álmából a kulcszörgésre, de ahelyett, hogy izmos szeretőjének segítségével azonnal nyakon csípné a felismert betolakodót, riadtan habozik, mintha legalábbis egy állig felfegyverzett bérgyilkos lopakodna a ház lépcsőin és nem egy törékeny, kiszolgáltatott kamaszlány, akit ráadásul nem sokkal ezelőtt fenyegetett meg halálosan és kényszerített rá egy előnytelen szerződés aláírására. Ki tudja, miért, a szerető-bűntársnak is pontosan ebben a pillanatban kell ráunnia a nőre, akivel mindeddig nagyszerűen kijöttek, úgyhogy azonnal jó alaposan cserben is hagyja a váratlanul felbukkant örököstől rettegő asszonyt. Bizony, bizony, így megy ez, ha nem a szerelem, hanem az érdek fűzi össze a szeretőket egymással! Ebben a film mélypontjának számító jelenetben sűrűsödik össze mindaz az élettelen sematizmus, ami a forgatókönyvet és a rendezést jellemzi végig az egész filmben.