Szép napok
Hidegebb a halálnál
Bemutató: 2003. március 6.
1-1 / 3
A Szép napok hideglelősen ironikus cím, ilyenek voltak már a felmenői is, az Ajándék ez a nap, az Egy teljes nap, vagy ha nem is címében, de történetében annál inkább, A kis Valentino. Mind ugyanarra futott ki: hiába adatik meg számodra az esély egyszer az életben, s kívánhatsz bármit, mondjuk minimálprogramként legalább egyetlen egy százszázalékosan boldog napot, meg nem kaphatod. S nem azért, mert a világ igazságtalan, mert valaki, valami elkaszál, hanem mert te magad vagy útban. A boldogság nem szerencse dolga.
A filantróp és a forradalmár szemében a szegénység a birtoklás hendikepjének látszik csupán, s onnan tényleg csak egyetlen logikai (bal)lépés, hogy akkor a nyomor – forradalmi igazságtétellel, vagy jóléti reformmal -- orvosolható.
A magyar olvasónak behozhatatlan előnye volna ezzel a leegyszerűsített társadalomrajzzal szemben, mi József Attila óta tudhatjuk, a nyomor -- lelki katasztrófa. Mundruczó hősei menthetetlenek, ha a szívünk szakad is meg értük, azt hogy nincstelen, a szó szoros és egyetemes értelmében kell értenünk, semmijük nincs. Mindenekfelett kisemmizték őket a nyelvből, és a szétbaszdmegelt nyelv, melyből egyszerű tőmondatnál többre ebben a filmben senkinek sem futja, aztán szépen befutja a pályáját, rombol mint a rák. Romeo és Júlia története reneszánsz szappanopera maradna, ha nem hangszerelné szerelemmé ezer nyelvi fortély, nem izzana benne a szellemesség kéje, a beszéd gyönyöre, ha nem tombolna benne nyelv vérbő erotikája. Péter és Maja között jeges űr tátong, esélyük sincs a szerelemre, mert nincsenek hozzá szavaik. Ne áltassuk magunkat valami romlatlan, animális őserővel. Hol itt a testbeszéd? Némák az izmok, az ujjbegyek. Ahogy nincs szavuk a szerelemre, a testük sem tudja, hogy mit is mondjon.
Nincs más, csak a néma vágyakozás. Péter csak meglesni s kívánni tudja a lányt, mihelyst a közelébe kerül, érintésnyire, hallótávolságra, folyton kiderül, hogy nem tud vele mit kezdeni. Marad az elemi ösztön: megkívánni, megszerezni, bekebelezni, elhajítani. És a lány is csak erre tud reagálni: ha Péter a született agresszor (most jött a börtönből: „A maxit kapta. De lefelezték. Fegyveres rablás.”), akkor Maja az örök áldozat, aki a megcsalatásban, a fájdalomban ismeri fel a boldogságot.
Nagy András képeiben, akár az Eszméletben vagy a Külvárosi éjben, pontosan benne van ez a jegesen tiszta áthidalhatatlan űr. Meg a minimál hanganyagban. Sivalkodnak a transzformátorok, jutott eszembe, és majdnem, mosógépek zúgnak (a Szép napokban mindenki kényszeresen tisztálkodik). Pontos, éles költészetet kapunk, egy gramm hazugság nem maradt ebben a filmben. Csak győzzük elviselni.
Az egyik legszebb és legkegyetlenebb szerelmesfilmet látjuk, mert itt aztán nincs remény; a tavalyi szemlén látható első változatban még ezt nem tudta Mundruczó. Azt az ősváltozatot az esetlegesség uralta, a végkifejlet mostanra gondosan kimetszett, eldobott közhelyei mindent a körülményekre fogtak. Most végre ott belül a magyarázat.
- 1. Szép napok
- 2. Mundruczó Kornél: Szép napok (szinopszis)
- 3. Szép napok (szinopszis)
1-1 / 3