Szép napok
Hidegebb a halálnál
Bemutató: 2003. március 6.
2-2 / 3
A Szép napok hideglelősen ironikus cím, ilyenek voltak már a felmenői is, az Ajándék ez a nap, az Egy teljes nap, vagy ha nem is címében, de történetében annál inkább, A kis Valentino. Mind ugyanarra futott ki: hiába adatik meg számodra az esély egyszer az életben, s kívánhatsz bármit, mondjuk minimálprogramként legalább egyetlen egy százszázalékosan boldog napot, meg nem kaphatod. S nem azért, mert a világ igazságtalan, mert valaki, valami elkaszál, hanem mert te magad vagy útban. A boldogság nem szerencse dolga.
Mundruczó Kornél: Szép napok (szinopszis)
"Azt hiszem sokkal egyszerűbb, tisztább sűrűbb és szigorúbb lett így a film. Bizonyos értelemben kegyetlenebb. Mert nem bonyolultan, elrejtve-feltárva akarja megmutatni ezt a történetet, hanem csak megmutatja és kész." - mondja a rendező az így kész Szép napokról.Mundruczó Kornél - Petrányi Viktória - Zsótér Sándor: Szép napokMintha egy kisvárosban lennénk. Egy mintha kisvárosban. Egy kis minthavárosban. Itt mindenből csak egy van. Egy történet.
Valaki megszületik. Rossz helyen, rossz időben. Titokban jön a világra egy patyolat vasalódeszkáján. Anyja, a 19 éves Maja nem akarja megtartani. Mária, a patyolat vezetőnője évek óta csak erre vár. Pénzért veszi meg az újszülöttet Majától. Pénzért veszi meg anyaságát, hogy rég elvesztett gyereke helyett most egy másikat hazudjon a magáénak. Férje, József, külföldön van, senki nem tudja a cserét.
Csak egy valaki látja ezt az egészet. Mert rossz helyen van, rossz időben. Titokban lesi meg a szülést, mikor váratlanul látogatóba érkezik a nevelőintézetből. Egy kis szabadságra. Mert javítóban van.
Látja Máriát, a nővérét. Látja Maját. Még nem tudja, hogy ki ez a lány. Látja a gyereket.
Tud a titkról. De őt nem látta senki.
ő Péter. Mária öccse. Mikor végre szabadul az intézetből nem akar hazamenni. A tengerhez készül, mert ott jó a szél, jó a víz és úgy repül a frizbi mint sehol. A városban nem várt vendég. Nem kavarna ő sok vizet. Nem akar ő semmit. Csak útlevelet. Mert indulna. De azt nem kap. Igy oda kell hazamennie, ahol rossz helyen volt rossz időben. Aki a szabadságot vágyja először menjen a tengerhez. Kitérő nélkül.
Meddig marad titokban a titok egy szűk és önző háromszögben? Meddig bírja Péter ebben a szűk és fojtogató városban? Mennyi idő, hogy újra hibát kövessen el? Hogy újra rossz helyen legyen rossz időben.
Mikor hazaérkezik Péter a város kirekesztő és érdektelen. Mindenki a maga szűkös és fojtogató problémájával van elfoglalva. És mégis. Egy ilyen helyen mindenkinek köze van a lappangó történethez. Majához vagy Máriához. Péter túl nyers és őszinte ahhoz, hogy betartsa a kisvárosi játékszabályokat.
Szerelmes lesz. Majába. Aki megbabonázta őt. Akinek tudja a titkát. Hogy a nővérénél van a gyereke. Na hát ebbe a lányba lesz szerelmes. Durván kikezd vele. Hisz fölényben érzi magát. Tudja, miért nem működik Maja szexusa. Féltékeny Maja kavarásaira, de vár a kapcsolódásra.
Maja is kíváncsi de zavarodott. Fel sem fogta még, hogy gyereke született. A túlélésre koncentrál és nem ért semmit. Nem érti, ki ez a fiú, mit akar tőle. Nem érti, miért fél tőle és miért vonzódik hozzá. Semmibe veszi de csak rá gondol.
János, aki kitartja Maját, a bontótelep vezetője munkát ad Péternek. Szereti Maját. Gyengén, szűkölve. Senkit nem engedne a közelébe. Még nem érzi, hogy Péter veszélyes lehet rá.
József Máriát szereti a maga módján. Meg az új gyereket, akit a magáénak hisz. Még nem sejti, hogy Péter, aki ellen összes indulatát gyűjti egyszer lehetetlenné teszi számára a várt sekélyes idillt. Nyugalmat akar, békességet. Péter nélkül.
Mária a gyerekével van elfoglalva. Maja gyerekével. Evidens és igazi szeretettel szereti Pétert. Minden ellenére. Most mégsem várta. Félti a titkát, és Péter túl közel van ahhoz, hogy biztonságban lehessen.
Péter indulni akar. Újra. De megint meglátja Maját. Rászáll. Épp arra, akire nem szabadna. Pont ezért. Ez a szerelem lehetetlen. Ez nyilvánvaló mikor együtt látja Máriát és Maját. Nyilvánvaló kényszeredett és unalmas napok után. Egy hosszú áttombolt éjszaka után. Megint menni akar.
Maja visszakéri a gyerekét. A hosszú, áttombolt éjszaka után. Erre senki nem számított. Péter megint ott van. Rossz helyen, rossz időben. Hallja a két nőt, akiket szeret. Ezzel minden megváltozik. Aktivizálódik a lappangó város.
Mária megbízza Pétert, hogy intézze el a lányt. Hogy ne akarja a gyerekét.
De Maja akarja a gyereket. Nem tágít. Kéri Pétert, hogy segítsen visszaszerezni. Új életet kezdene a gyerekével egy városi peep-showban.
József már érzi a veszélyt. Nem tűri meg Pétert a házában.
János legszívesebben megölné, mert Péter megtámadta őt. Mert megbabonázta Maját.
Péter már mást akar. Még mindig elmenni innen.
Csak már Majával.
A szándékok keresztezik egymást, a tragédia elkerülhetetlen. Péter még nem érti, hogy mindez miatta történik.
Maja kétségbeesésében kéri Pétert, hogy tanúskodjon mellette.
Péter, mert a lány nem akar elutazni vele, kétségbeesésében megerőszakolja Maját.
Máriának kiderül a titka. Kétségbeesésében öngyilkos lesz.
Péter egészen a tengerig menekül. Végre eljut oda két hónapnyi kitérő után. Ennyi idő kellett, hogy beteljesítse a két nő tragédiáját. Hogy eljusson a tengerhez. Elvégre oda vágyott.
Tekinthetjük happy endnek. Tényleg. Szép napok után.
- 1. Szép napok
- 2. Mundruczó Kornél: Szép napok (szinopszis)
- 3. Szép napok (szinopszis)
2-2 / 3