sex hikaye

Magyar könyv a forgatókönyvírásról

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2004. április 22. csütörtök, 19:11

rendezés  


egy oldalon
32-13  /  32


 
2004. június 20. vasárnap, 20:06 32. | torolt felhasznalo
hello Frank!

Megnéztem az oldaladat.
Nem rossz, kérdés hogy lesz-e igény rá...
Nekünk létezik egy Levelezőlistánk e-mail-en keresztül működik...
Mi outsider írók vagyunk... nem könnyű érvényesülni (ezt már az is elismeri aki kezdetben lelkesebb volt...)
Mit mondjak még...
Luiz itt a főnök (az egyik) mostanában nem ír (lehet hogy szabadságon van...)
Fogom figyelni az oldaladat... Regisztrálni kell..?
Majd megnézem...

zokni
 
előzmény: torolt felhasznalo #31
 
 
2004. június 20. vasárnap, 16:59 31. | torolt felhasznalo
létrehoztam egy fórumot, mer marha gyors vagyok :)

itt lehet nyomni, ahogy a csövön kifér:

http://kepiras.proboards32.com
 
2004. június 20. vasárnap, 16:52 30. | torolt felhasznalo
létrehoztam egy fórumot, mer marha gyors vagyok :)

itt lehet nyomni, ahogy a csövön kifér:

http://kepiras.proboards32.com
 
2004. június 19. szombat, 19:15 29. | torolt felhasznalo
sok igazság van abban, amit e.amichay és a többiek mondtak.

én is szívesen vennék részt a story beats, reversal, flashback, flash forward, midpoint, subtext, backstory meg a többi elem megvitatásában, de ez itt nem az a hely, amit a téma megérdemelne. aki komolyan foglalkozik a dologgal, az már valószínűleg ismeri a donedeal oldalait, és látta már hogyan csinálják a világnak azon felén ahol szakmának nevezik a dolgot.

a magyar tévéiparban is (saccolok) legalább százan lehetnek akik hivatásszerűen űzik az írói szakmát. mégsincs egy fórum ahol a lényegről lehetne beszélni.

régebben láttam a forgatókönyvírók szerveződését, de azóta nem tudok semmit arról, hogy megvalósult volna valamilyen kézzelfogható (szemmellátható) formában. támogatnám az olyan kezdeményezést, ha valaki létrehozna egy magyar fórumot, ahol az írók összejöhetnének és megbeszélhetnék a szakma üzleti, produceri részét, a filmes trendeket, az írás kutatói munkarészét stb... (ha lehet egy ajánlatom: külföldi oldalon legyen)
 
2004. június 13. vasárnap, 22:30 28. | e.amichay
Érdekes olvasni a hozzászólásokat...
Magam, elég későn, már két diploma és jónéhány, más szakmában eltöltött év után, "véletlenül" kezdtem forgatókönyvet irni. Volt egy internetes pályázat, kapásból kitöltöttem...olyan dologról irtam, ami mélyen feküdt a gyomromban...aztán többszázból bejutottam döntőbe. Nem is tudtam, mi történt... viszont a pedantériám rámnehezedett, és vadul tanultam, mit, hogyan kell csinálni ebben a szakmában. Találtam egy zseniális könyvet, héberül, amit három nap alatt olvastam el - nagyon alaposan - és remekül mulattam rajta.
Mindenről van szó, ami a filmkészitéssel és elsősorban a forgatókönyvirással kapcsolatos, de az elveket néhány filmen keresztül, a gyakorlati megvalósulásban is bemutatja. A mintafilmek klasszikusan sikeres filmek, olyanok, amelyeket nem a rendező irt, hanem szakavatott forgatókönyviró.
Nagyon röviden a lényege:
Mindennél fontosabb a szerkezet!
Nem elég jó történet, azt úgy kell előadni, hogy a néző egy másodpercre se érezze, hogy moziban van, és a szék kényelmetlen, esetleg.
A film a néző érzelmeire hat elsősorban.
Nem szabad azzal foglalkozni, hogy mi a mondanivalója a filmnek, hanem csakis arra, hogy a történet jó, hihető legyen. Ha jó a történet, a mondanivaló már benne van a filmben.
A történetnek kell legyen egy fő csapásiránya, ami viszi előre a filmet, de abba bele kell szőni a másodlagos történetet, ami végülis elvisz a mondanivalóhoz.
A szerkezetet nemcsak az egész filmre, hanem minden egyes jelenetre precizen ki kell dolgozni.
Éppúgy, mint a nagy szerkezetnek, minden egyes jelenetnek kell legyen kezdete, kibontakozása és vége, mig a kezdet és a kibontakozás választóvonalán történik a meghatározó esemény, a kibontakozás első harmadában a fordulat, illetve a kibontakozás végén, a film, illetve a jelenet befejeződése előtt a megoldás, hogy a vége jelenthesse a katarzist.
Tehát a film-dráma nagyonis drámának kell lennie, amihez társul a vizualitás, de az nem a forgatókönyviró dolga.
A könyv irója precizen elhatárolja a rendező, az operatőr, a forgatókönyviró és a producer feladatát. És persze, a forgatókönyviróval indul a meccs, amelyet a producer ölt le egy adag pánzzel, hogy aztán a rendező hozzátegye a maga világát a jól kitalált történethez, az operatőr a képi világot, a szinészek a maguk mesterségét.
Szerinte semmi szükség szinopszisra, vagy treatmentre, hanem irni kell egy pontos szerkezetet, a jelenetek következetes sorát, autline-t házi használatra(egyetlen mondatba szoritott történést), majd azonnal forgatókönyvet, a párbeszédekkel, ahogy kell.
Szerinte, a forgatókönyv az, amit a producer olvas, ahhoz, hogy eldöntse, érdemes-e a filmet megcsinálni.
Minden kezdetlegesebb forma csak arra jó, hogy az ötletet lenyúlják...
 
2004. május 26. szerda, 19:23 27. | torolt felhasznalo
Hello Luiz!

Ha mát itt akadunk össze, és nem a lev. listán...

Válaszolva a kérdésedre: Megírtam a második treatmentet "Hazafelé" címmel... A forg. könyv írása folyamatban van. (Kb. 20% -ka van meg...)
- Ennek is dráma a műfaja: Egy 6 éves korától intézetben nevelkedett gyerekről szól aki az egyetem elvézgése után 25 évesen kikerül a nagy ismertlenbe, a tökéletes magányba, de utolsó intézeti napján kiderül hogy örökölt egy hatalmas vagyont... Ennek ellenére, gyűlöletében elindul megkeresni azt az embert aki miatt intézetben kellett laknia, és tűrnie a gyermekkori megaláztatásokat...
...irogatom... nemkapkodom el...

Egyébként az első történetem (Macsak a galambok közt ) van annyira provokatív történet (dráma) hogy ilyennel nem szívesen azonosulnak az "elbírálók" (pláne mmk pénzből..) Hangulatában kicsit az Amerikai szépségre hasonlít...

Egyebet nem tudok írni...

Azt hadd kérdezzem már meg tőled, hogy hány teljesen kész treatmented van már, illetve mennyi a kész forgatókönyved...?

Én nem érzem azt hogy folyamatosan tudnám gyártani a jobbnál jobb ötletet, de talán ez nem is olyan meglepő...

Várom a "scriptfactory"s fejleményeket...


Üdv: zokni
 
előzmény: Luiz #25
 
 
2004. május 26. szerda, 18:14 26. | Luiz
hello!
megvolt a találkozó Sipos Tamással és Novák Gáborral, a la script-factory.net.
nagyon érdekes volt, az első benyomásaim a lehető legjobbak: nagyon tudják, mit akarnak, és tele vannak energiával. a többi rajtunk is áll.
a riportban szó lesz arról, miért vágtak bele, mik a terveik, milyenek a kapcsolataik, stb.
a fő, sem harcolni nem akarnak a jelenlegi filmiparral, sem betagozódni. megvannak az elképzeléseik, és mindannyiunk érdekében remélem, hogy lesz erejük valóra is váltani azokat.
üdv.
luiz
 
előzmény: Luiz #25
 
 
2004. május 24. hétfő, 21:17 25. | Luiz
kedves Fuszekli!
Értem a pesszimizmusodat... néha osztom is! Szerdán találkozom afactorysokkal, csinálok velük egy kiadós riportot, ha már egyszer újságot írok, meg filmmániás is vagyok...
elküldöm neked az anyagot, hogy ne kelljen megvárnod a megjelenést.
alapvetően azt hiszem, hogy jószándékú kezdeményezés. a Sípos tamás, aki az egyik góré, egy hét múlva megy halivúdba, gondolom, nem le akarja ott pisálni a nagy fehér betűket, aztán tűz haza, hanem van valami célja is.
a honlapjukon pedig pont ezt deklerálták, hogy igazán új arcokat, tehetségeket fedezzenek fel, akik minden kapcsolatnak híjával vannak.
ha eófennmarad ez akezdeményezés, akár fontos mérföldkő is lehet. ugyanis az egyszerűen hazugság, hogy egyeseket nem érdekel a siker. aki ezt mondja, az becstelen. és a sikeres film üzlet. de a mai garnitúra nagyrészt csak ugatja a dolgokat, azt is csak messziről!
reméljük, hogy lesznek néhányan, akik innen választják ki következő megvalósítandó scriptjüket, és nem is tolják el nagyon!
az pedig megrengeti a filmes világot, hiszen kiderülhet, hogy van tehetség a brancson kívül, esetleg ott van csak igazán!
és akkor egyre nehezebb lesz saját maguknak ítélni a pénzeket, főleg három- négy-ötezres nézőszámot produkáló agyrémek után.
dolgozz ezért, dolgozz sokat, és akkor talán...
tudod: a kardhal először, a remény hal meg utoljára...
végül is, ebben a kezdeményezésben több a pozitívum, mint a baljós, amit amúgy is csak feltételezni lehet, amíg meg nem látjuk, hogyan bonyolódott le ez az akció.
ezt a kezdeményezést ugyanis csak a minőségi, valós szolgáltatás tudja életben tartani.
ami legjobban aggaszt: az ájulós is ítész...
nem tudom, hogy hiteles lesz-e egy eredményhirdetés az ő szájából?
na, de ez már a jövő zenéje!
különben, hová lettél, hova tűntél, mit csinálsz, még mindig azzal a galambos dologgal pályázol, vagy elkészült valami új menet közben?
jelentkezz!
addig is baráti üdvözlettel:
Luiz
 
előzmény: torolt felhasznalo #24
 
 
2004. május 24. hétfő, 17:25 24. | torolt felhasznalo
luiz!

Én a "scriptfactory"-n kívül már nem adok be sehova szinopszist... Rájöttem értelmetlen...!! (lehet hogy oda is..)
Nem azért mert nekem nem jött be, hanem mert egyik évben sincs egyetlen egy outsider névtelen írónak sem sikere... VÉLETLENÜL CSAK EGYNEK...!
De "elvileg" ez nem csak egy pályázat hanem egy nyitott adatbázis, és TALÁN olyan emberek is belenéznek akik nem állami pénzből akarnak filmet csinálni...

A Fliegauf film (a rengeteg) azért "mérföldkő" mert itt lehet rádöbbenni hogy szinte mindenből lehet filmet csinálni ha van "OLYAN A HOZZÁÁLLÁS" :)

zokni'
 
előzmény: Luiz #22
 
 
2004. május 24. hétfő, 10:56 23. | kriglergábor
Kedves Mindenki!

A könyv hivatalos bemutatója pénteken, azaz május 28-án 11-kor lesz a Libri Könyvpalotában a Rákóczi úton.
A házigazda Réz András esztéta, a könyv lektora lesz, aki bemutatja a kötetet, meg történni fog némi eszmecserélés is, szakmabeliekkel.
A kiadó és a magam nevében is mindenkit szeretettel várunk!
Krigler Gábor
 
2004. május 22. szombat, 23:43 22. | Luiz
Kedves deskpro!
nem hiszem, hogy a kor számít, de most töltöm a negyvenet. tizenegynéhány évvel ezelőtt én is lepattantam a filmiparról. nem a munkám értéke vagy értéktelensége miatt, odáig el se jutottam, hogy az is szempont legyen. de a közben eltelt időben is dolgoztam. magamnak. magamért.
számomra a dolog nem úgy működik, hogy ha megfizetik, csinálom, ha nem, nem.
nevess ki, de képtelen vagyok huzamosabb ideig meglenni úgy, hogy le ne írnám a történeteimet. ráadásul szeretném egyre jobban, igazán jól csinálni. sokat teszek is ezért.
nem ez a megfelelő fórum, de hidd el, sokan nem vállalták volna azt, amit én, csak hogy sokan nem vállalták volna, amit én, csak hogy ne kelljen az írástól elszakadnom.
ha szeretnél erről bővebben eszmét cserélni, írhatsz a luiz@vipmail.hu ra. nem hiszem, hogy egy bizonyos szinten túl ezen a helyen kell beszélgetni.
zárógondolat: sosem néztem, hogy érdemes-e írni, vagy sem. azt hiszem, nem azonos oldalról közeledünk a dologhoz.
barátsággal:
Luiz
 
előzmény: torolt felhasznalo #21
 
 
2004. május 20. csütörtök, 09:06 21. | torolt felhasznalo
Kedves Luiz,

...a magyar.film.hu weboldalán nem tartanám illőnek elmesélni, milyen a kapcsolatom a magyar filmmel, mindenesetre én már nem akarok hozzátenni semmit,
igaz, eddig sem próbálkoztam, még csak a kör közelébe kerülni sem. De húszévesen nekilendülnék, mint te, most talán érdemesebb volna.
 
2004. május 20. csütörtök, 09:04 20. | torolt felhasznalo
Kedves Luiz,

...a magyar.film.hu weboldalán nem tartanám illőnek elmesélni, milyen a kapcsolatom a magyar filmmel, mindenesetre én már nem akarok hozzátenni semmit,
igaz, eddig sem próbálkoztam, még csak a kör közelébe kerülni sem. De húszévesen nekilendülnék, mint te, most talán érdemesebb volna.
 
2004. május 18. kedd, 16:43 19. | Luiz
Kedves deskpro!

Nem tudom, Te merre jársz, milyenekkel találkozol, de megnyugtatlak: jó történetek bizony vannak!
A baj ott kezdődik, hogy nem a történetek minősége az első szempont, hanem az, hogy ki az, aki pályázik vele!
Ha nem így lenne, nem lennének, három-négy-ötezer nézőt vonzó filmek!
De hiába dőlnek be a filmek, az ítészek is benne vannak a bukásokban, évekre visszamenőleg, tehát ez soha nem lesz szempont!
Ráadásul kinevelik maguknak az utánpótlás középszert, hiszen más nem fogadná el a módszereiket...
Bizony, kedves Deskpro, én már az idén is olvastam vagy négy remek storit! De a címlapon nem olyan nevek voltak, akiknek esélyük lenne a mai szisztémában!
És ráadásul egy blöffel, lásd: rengeteg, még mindig sokkal könnyebb befutni, minr egy minőségi scripttel!
Többek között, mert a minőségi munkát valahogy meg is kellene fizetni, amit a mai "producerek", "rendezők" naaaagyon szeretnének elkerülni!
pedig, ha nem ilyen beájulós retkeket akarnak scak forgatni, előbb vagy utóbb a zsebbe kell nyúlni!
Úgyhogy, sztori van, szinte "rogyásig!"
Csak meg kellene találni a helyes sorrendet. Ne az legyen a minőség, hogy ki az az illető. Nézzük végre magát a művet, és ha az magáért beszél, olyan mindegy, ki követte el!
Addig is, míg ez az édeni állapot bekövetkezik, négy dolgot teheytünk:
-olvasgatjuk a filmtörvényt,
-a jelenlegi körülmények között is pályázunk, ahová csak lehet,
-figyeljük, lesz-e eredménye a script-factory.net próbálkozásának,
-imádkozunk, hogy Demján és Vajna etyeki projektje végre érdemi változásokat hozzon.
ezekben bízva serkentek addig is munkára mindenkit, aki úgy érzi, hozzátehet valamit ahhoz, amit egyszerűen csak úgy emlegetünk, hogy: a magyar film.

tisztelettel:
Luiz

 
előzmény: torolt felhasznalo #18
 
 
2004. május 17. hétfő, 21:34 18. | torolt felhasznalo
... profi forgatókönyvírók... de hol vannak a jó történetek?
 
2004. május 4. kedd, 16:54 17. | Luiz
bocsánat, a Kubrick könyv az Osiris-é.
theduke, ha írsz nekem, luiz@vipmail.hu, adok neked egy-két nevet, akik komolyan amatőrfilmeznek.
Luiz
 
előzmény: Luiz #16
 
 
2004. május 3. hétfő, 10:44 16. | Luiz
sziasztok!
valamennyi említett könyvet az Európa adta ki. gondolom, a neten megkereshető, és van egy listájuk a kiadványaikról is. én mindet könyvtárból vettem ki. BP. X. ker. szent László tér, a Pataky műv. központban, megvan rengeteg szakmai kiadvány.
az amatőrfilmezéssel kapcsolatban: soakn foglalkoznak vele. de ennek is különböző szintjei vannak.
lehetsz lelkes amatőr, pénz nélkül. aztán lehetsz olyan született zseninek mutatkozó dilettáns, mint például egy Fliegauf. csak nagy pofád legyen hozzá.
a titok: dicsérd a többi vizesnyolcast, és scerébe megkapod az elismerésüket te is. ez a titok, mert a szakma nagyrészt belőlük áll ma.
de ha van egy kidolgozott ötleted, szerezz kamerát, lámpákat, szervezd be a haverjaidat, és rajta!
egyetlen egyet kérek, ha egyáltalán szabad: csináld illő tisztelettel. lesz, amilyen lesz, de igaz legyen!
zokninak is igaza van. akármilyen körülményeket teremtünk, ha a személyek ugyanazok maradnak, megette a fene. ha meglett volna az akarat, már rég tehettek volna bvalamit. de minden konstellációban scak az az érdekes, hogy abból a leosztásból mit tudnak megszerezni.
script-factory?
ti is beájultatok? met én nem... ettől vannak kétségeim. Sas Tamás ahhoz a szeméthez fogja mérni a mások munkáit? ajvé!
no, megyek dolgozni. ha valaki elfelejtette, 7.-én jár le a mtfa '56-os pályázata!
üdv mindenkinek:
Luiz
 
előzmény: torolt felhasznalo #13
 
 
2004. május 2. vasárnap, 22:16 15. | torolt felhasznalo
Sziasztok!
Valaki foglalkozik amatőr filmezéssel?
Esetlet létezik efajta filmezésnek szervezett formája Magyarországon?
A könyvről:Megveszem, elolvasom és majd hozzászólok. Mindenesetre dícsérendő a lépés!!!
Csak eladható amatőr filmben látom a kiutat.
Nehéz átvágni egy nevenincs embernek magát azon a sövényen amit elődök ültettek a filmszakma köré.
Mindenkinek egy kalappal...
 
2004. május 2. vasárnap, 16:08 14. | torolt felhasznalo
Sidney Lumet könyv...
Szerintem könyvtárakban is próbáld megnézni (persze nagyobbakban)
Én már mintha találkoztam volna vele ott..
 
előzmény: torolt felhasznalo #13
 
 
2004. május 2. vasárnap, 14:57 13. | torolt felhasznalo
Én azt szeretném kérdezni, hogy hol lehet beszerezni Lumet könyvét, mert mindenhol kerestem, de hiába... Remélem ti tudtok segíteni... előre is köszönöm!
 
előzmény: Luiz #5
 
32-13  /  32

nka emblema 2012