sex hikaye

Magyar könyv a forgatókönyvírásról

a topikot nyitotta: filmhuadmin | 2004. április 22. csütörtök, 19:11

rendezés  


egy oldalon
12-1  /  32


 
2004. május 1. szombat, 00:39 12. | torolt felhasznalo
Ok, Akkor megygyőztük egymást...:))

Akkor már csak annyi megjegyzésem van, hogy:

1. Bizonyos rendezők, producerek nem-e azért nem fognak ellátogatni pl. a "scriptfactory" honlapra, hogy nehogy szembesüljenek azzal hogy:"nézd már, ez jobb történet mint amit az utóbbi években én írtam.."

2 Számomra az a rendező aki félévente ír egy forgatókönyvet az "gyanus"..! (kvázi egy outsider író csak azért írjon tíz forg. könyvet, hogy az egyikről ne vegyék észre hogy ugyanolyan szar mint a többi kilenc és átmenjen bizonyos szűrőkön...?
William Goldman elmúlt hetven éves és négy-öt könyvet vállalt be mint minőségi munka..70 évesen...!

3. Ez egy érdekes elmélet: A rendezők, profi forg. könyv írók, a társadalom olyan magas rétegében élnek hogy hogy képesek-e észrevenni olyan "emberi léptékű" történeteket amiket egy gondolkodó kisember hamarabb észrevesz (pl.ha József Attila egy rózsadombi villában "tengette" volna az életét, akkor megírta volna-e a "Nagyon fáj" c. verset...???)

... ezek költői kérdések... nem konkrét emberhez szólnak..!

zokni"
 
előzmény: kriglergábor #11
 
 
2004. április 30. péntek, 17:16 11. | kriglergábor
Nem értem, miért veszélyes kimondani az igazságot. Én nem mondtam, hogy ez jól van így, egyszerűen csak így van. Konkrétabban: én sem értek egyet a jelenséggel, és bízom benne, hogy előbb-utóbb megváltozik a helyzet. Ehhez az kell ,hogy minél több valóban profi forgatókönyv szülessen, hogy a rendezőknek - és producereknek - legyen miből választani. Nem rövid folyamatról van szó, az egészen biztos.
 
előzmény: torolt felhasznalo #8
 
 
2004. április 30. péntek, 12:00 10. | Luiz
üdvözlet mindenkinek!
nem nagyon merek már hozzászólni, mert a ZSizsitől, aki egy nagyon szimpatikus, de veszekedős +lány, folyton kikapok.
hadd szóljak azért legalább a műheltpályázatokról.
tavaly év végén valami negyvenöt, negyvenhat írás volt levédve a filmjusnál, abból hatot én jegyeztem.
aztán a műhelypályázatra hirtelen ömleni kezdtek az írások. a dolog annyira átlátszó, hogy szinte fáj. a legtöbb cég frissen alakult, a pályázatra. tutinak bizonyuló nevek lefirkantottak valamit, és szétosztották a pár száz milliót.
biztosan jó dolgok születtek, de milyen filmek fognak belőlük készülni? és tavaly ez a sok szépreményű ember a száz ötletét miért nem írta le?
itt látom a legnagyob bajt. valami ördögi kör született, és K.G. könyve segítség lehet azoknak, akik ebben nincsenek benne, sőt, a filmnek a közelébe sem jutottak eddig. de nem árt a dolgokat világosan látni.
jönnek az új törvények, tervek, de végül mégis egy bizonyos nómenklatúra vágja zsebre a pénzeket.
ki kellene találni, hogyan lehetne a filmben rendszert változtatni, hogy labdába rúghassanak azok, akik eltanulják a lényeget Gábor könyvéből.

luiz
 
előzmény: torolt felhasznalo #9
 
 
2004. április 28. szerda, 13:26 9. | torolt felhasznalo
Sziasztok,

Zokninak (találkoztunk az első Karakteren, azt hiszem):
elolvastad a könyv bevezetőjét? És ez már a finomított változat. De igaz minden szava. Sajnos.

Talán Radványi mondta (de egy magyar rendező, az biztos): az a jó rendező, aki a következő filmjét is meg tudja csinálni. Ebben igaza volt, és neked van...

(A magyar filmtámogatási rendszer elsősorban a -nevezzük- művészfilmet támogatja. Talán a normatív támogatásokkal a közönségfilm több teret nyerhet, és akkor már valóban szükség lesz a tanult filmírókra, és az általuk írt forgatókönyvekre.

A filmesekre is igaz, hogy a tehetséget előbb-utóbb a hatalom váltja föl, csak nálunk ez fokozottan igaz, a régi nagyok mögött már ott toporognak türelmetlenül a középgenerációs rendezők, és végre ők akarják megmutatni, ... ördögi kör...

Persze most megint érdekes a helyzet, a tavalyi forgatókönyv-műhely támogatások miatt...
Ha egy évben kb. 20 film kap támogatást központilag, akkor már a nyertes szinopszisok alkotói által írt forgatókönyvek közül válogatnak, és az megint csak a szűk, és régi szakma zöme, tehát csak a 2003-as pályázat miatt alig van mód friss forgatókönyvek támogatására évekig, hiszen már az előválogatáson átment szinopszisok elsőbbséget élveznek...
És ha egy ilyen pályázaton azok kaptak támogatást, akik már korábban próbáltak bizonyítani, és nem sikerült...

Röviden: állami pénzből készülnek kis közönségigényre számot tartó, általában a rendező által írt filmek, amelyek valahogy olyanok, mint egy festő festménye, egyvalaki valamije, önkifejezése, csak a pénzek nagysága között van őrületes különbség. Nem olyan régen hallottam egy fiatal rendezőt nyilatkozni, aki elmondta, hogy megcsinálta a filmjét, ha a közönségnek tetszik, hát tetszik, ha nem, nem! Szerintem ez fölöttébb érdekes.
Míg az úgynevezett közönségfilmek próbálnak kalapozni, és forognak nem celluloidra...

De ezt el kell fogadni, nálunk nem filmgyártás, hanem filmművészet van.)

És éppen ezért is zseniális Gábor könyve, mert nem ezt a szférát, hanem a TV-s írást célozza meg, köztük kiemelve a sitcomokat, ahol a kisebb költségvetés, a közönségigény kielégítése fontos szempont!, és ahol a kereskedelmi tévék szerepe meghatározó. Amelyek vezetői egészen más szemmel néznek, mondjuk: a közönség szemével, ahol fontos a nézőszám... Nem is beszélve a rendező visszafogott szerepéről. Ha valóban ki tud érlelődni egy új generációs tv-s írónemzedék, akkor lehet, hogy a "forgatókönyvek forradalma" majd innen indul el...
 
2004. április 27. kedd, 22:47 8. | torolt felhasznalo
Tisztelt Kriegler Úr!
Ezt Ön írta:
"Szerintem semmiféle konspiráció nincs a dolog mögött. Azért rendezők írják a saját filmjeiket, mert nem bíznak mások képességeiben, és mert ezt a fajta kreatív kontrollt nem szívesen engedik ki a kezeik közül (vö. auteur theory). A producerek pedig egyelőre nem ismerik fel a jó forgatókönyvet. Ennyire egyszerű. "

Szerintem ezt így kijelenteni elég "veszélyes" a könyv megjelenése előtt, pláne ha olyanoknak szánja akik "csak" a forgatókönyv írásával akarnak (vagy inkább tudnak!!!) foglalkozni. (nem tudom érti-e..? :))
A fenti megállapításával egyébként inkább az un. zsáner filmek esetében tudok inkább azonosulni...

Ide kapcsolódik az a gondolat hogy amíg egy "nímand" író forg. könyvét "mikroszkóp alatt boncolgatja" a pályázat zsűrije, addig egy "helyeztben levő" rendezőnél(aki képes előteremteni a pénzt a filmjéhez pl. a neve által) ki a kontroll...? Sajár maga...?

... de (ennek ellenére) érdeklődéssel várom a könyvét..!

zokni'
 
2004. április 27. kedd, 13:11 7. | torolt felhasznalo
Azon kevesek és szerencsések közé tartozom, akiknek volt alkalma elolvasni Gábor kéziratát, és nagyon köszönöm neki a lehetőséget. Korábban végigültem a tanfolyamát, és már az ottani jegyezetek alapján kiderült, hogy egy nagyon alaposan végiggondolt és megtervezett könyv érlelődik benne. Bár ez elmondható lenne a magyar forgatókönyvekről is. Aki majd elolvassa a könyvet, az belátja, hogy nem egy "egyéjszakás kaland", és igenis sokat lehet belőle tanulni, és persze kell is, már maga az egyszeri elolvasás is sokat segít egy "forgatókönyvírói-szemüveg" kialakulásában. És sokat tanulhat belőle az is, aki nagyjátékfilmet akar írni. A könyv fejezeteinek rövid summázatai olyan ökölszabályok, amelyek -ha figyelembe vesszük őket- már önmagukban jobb, érdekesebb és értékesebb könyv fejlesztését teszik lehetővé.

Tóth Róbert
 
2004. április 27. kedd, 10:32 6. | kriglergábor
Szerintem semmiféle konspiráció nincs a dolog mögött. Azért rendezők írják a saját filmjeiket, mert nem bíznak mások képességeiben, és mert ezt a fajta kreatív kontrollt nem szívesen engedik ki a kezeik közül (vö. auteur theory). A producerek pedig egyelőre nem ismerik fel a jó forgatókönyvet. Ennyire egyszerű. Gyanítom, hogy Bruckheimer vagy akár Vajna végigült néhány szemináriumot, workshopot a kérdésben - ha pedig nem, akkor megfizet olyanokat, akik ezt megtették helyettük. (De én inkább az előbbire tippelek).

Kedves Luiz! Abszolút nincs sértődés, szerintem a legtöbb kérdésben egyetértünk. Bár az érzék és tehetség kérdését én nem túloznám el nagyon, de erről is majd bővebben alkalomadtán személyesen vagy itt a filmhun.
Kedvem van találkozni, egyelőre sajnos időm nincs: két szigorlat és egy államvizsga réme fenyeget a következő egy hónapon belül. Ezért is ritkábban mozgok netközelben.
Bízom benne, hogy a jövőben több alkalmam nyílik eszmét cserélni.
Üdv mindenkinek,

Krigler Gábor
 
előzmény: torolt felhasznalo #4
 
 
2004. április 26. hétfő, 23:13 5. | Luiz
Kedves Kriegler Gábor!

szeretném leszögezni, hogy nem mondtam előre és főleg látatlanban ítéletet a könyved felett! váratlanul rábukkantam a cikkre, és egyszerűen megírtam a dologgal kapcsolatos érzéseimet. tettem ezt azért, mert azt hiszem, a párbeszéd ebben a dologban a legfontosabb, hogy beszéljünk a dolgokról, vitázzunk, tanuljunk és tanítsuk egymást. sajnos, a könyvfesztiválon nem tudtam ott lenni, csak a 22.i sajtótájékoztatón, de ha ott látom a könyvet, és találkozunk esetleg, talán még mindig ott ülnénk a kongresszusi központ parkolójában.
tehát: eszemben sincs ledegradálni, de az első pillanatban kétségeim voltak, cvan-e egyáltalán az országban vaklaki, aki annyira ismeri a dolog minden titkát, hogy könyvet írjon róla. remélem, hogy van, és ha csak egy olvasója lesz a könyvnek, akkor az én vagyok.
a szappanoperával igazából az a véleményem, hogy általában szörnyen elnagyolt. pedig, látunk rá példát, hogy ezt a műfajt is lehet jól csinálni, igaz, nem itthon. de eszik, úgyhogy biztosan velem van a baj.
F.R.
nem néztem be, hidd el. mondjuk, említeném Sidney Lumet: Hogyan készül a film? címűdolgozatát, amely sokban hasonlít a Goldman-féle munkához, de nem veszi tréfára a dolgot. annak mutatja, ami: küzdelem, verítékes munka. nem a formatra gondolok, meg az olyasmire, hogy a setup érjen véget a 20. oldal aljáig. nem erről van szó.
a format megtanulható pár nap alatt, ha veszel egy profi progit, ami maga tanít meg erre a munka közben. ha érzéked, sőt, tehetséged van az íráshoz, akkor helyére kerül az összes plot point és expozíció, de az, hogy mitől lesz valami jó, nem fejezhető ki képletekkel, szigorú definíciókkal. ezeket lehet ellesni, vagy legalább megérteni pl. Lumet könyvéből, de mondhattam volna, hogy forgassátok John Baxter:Stanley Kubrick c. könyvét. de magyar szerzőtől is lehet tanulni: Féjja Sándor: A filmbéli személyiség.
ezek a könyvek nagyon hasznosak, ha az ember tanulni akar, hatalmas információmenyiséget bogarászhat ezekből össze. ráadásul elérhetőek. ne várjuk, amíg az amiknak eszébe jut, hogy dobnak nekünk valamit.
Gábor könyvét végeredményben üdvözlendőnek gondolom, nem üldözendőnek!
sőt, szívesen elbeszélgetnék a témáról személyesen is, ha van rá időd, és persze kedved is.
addig is maradok őszinte tisztelettel:
Luiz
 
előzmény: kriglergábor #2
 
 
2004. április 23. péntek, 22:21 4. | torolt felhasznalo
Tisztelt Kriegler Gábor Úr!
Egy mondata fogott meg igazán:

"A magyar film elsődleges problémája nem a pénzhiányban rejlik, a magyar film a jó forgatókönyvek hiányán bukik meg. Érzik ezt már a producerek is, csak még nem merik bevallani.

1 Miért nem merik bevállalni...?
2 M. o-on miért van az, hogy rendezők operatőrök írnak forgatókönyvet (kvázi ők találnak ki történetet)...? A FM főiskolán van olyan tantárgy hogy "találjunk ki történeteket.."...?

Nem arról van szó, hogy a forg. könyvírónak van jogdíjja,és ehhez ragaszkodnak...?(és itt már a producer,és a rendező "szoros kapcsolata" nem elhanyagolható kérdés..)


Érdeklődássel várom a könyvét, és további jó munkát kívánok !
 
2004. április 23. péntek, 16:25 3. | Frank Rizzo
Egyátalán nem kamu a dolog, mert a könyvek, melyekről te beszélsz, nem a forgatókönyvíró szakmát tanítják, ezt benézted. A Goldman féle könyv nagyon hasznos, de mégsem szakkönyv. Majd, ha kiadnak egy-egy Robert McKee, Syd Field, Linda Seger, vagy David Trottier könyvet, azt mondom, valakik ébredeznek. Addig az eredménytől függetlenül dícsérjük Gábor szándékát, ő ébredt a legkorábban. Sok sikert hozzá!
 
előzmény: Luiz #1
 
 
2004. április 23. péntek, 12:15 2. | kriglergábor
Üdv Luiz!

Passzátszél fújásáról szó sincs, de azt hiszem, ez kiderült a cikkből is. Legalább annyira tanulni szerettem volna a könyv megírása közben, mint tudást és tapasztalatot átadni. Szerintem kamuról sem. Az általad felsorolt, egyébként nagyszerű könyvek nem biztos, hogy annyira nagy segítséget nyújtanak egy tök laikus valaki számára, aki valóban gyakorlati, megtanulható és hasznosítható módszereket és eszközöket keres ahhoz, hogy nekiülljön egy forgatókönyv elkészítésének. Például: mitől jó egy koncepció? Hogyan készítsünk el egy treatmentet, milyen a jó dialógus, mitől lesz sokoldalú, több dimenziós egy karakter, miként kell összeállítani a szereposztást, és hadd ne soroljam.
Ami a könyvem nívóját illeti, arról nem az én feladatom nyilatkozni. Döntse el magának mindenki. Nagy megkönnyebbülésemre viszont az eddigi olvasóktól - a cikkben is felsorolt szakmai lektoroktól - csupa pozitív visszajelzést kapott a könyv.
Ami viszont a nevezett szappanoperát illeti, az más tészta. Ha a története vagy a cselekménye Neked személy szerint nem is tetszik, szerintem abba nem igazán köthet bele senki, hogy az alapkoncepció, egyes karakterek kidolgozottsága (nem az összesé, az igaz), a struktúrája világszínvonalú. Túlzás nélkül, és nem hazabeszélek - már több mint egy éve nem dolgozom ott. Szerintem jó, ha egy író az ilyesmit felismeri - az írói munka nem pusztán a történet vagy a cselekmény minőségén látszódik, bár tagadhatatlanul azon elsősorban. Nem egy film van, aminek a történetét, esetleg a karaktereit ki nem állhatom, de leveszem a kalapom a cselekményvezetés és a történetmesélés szerkezetének minősége előtt. (A hollywoodi high concept filmek nagy részénél megfigyelhető ez a fajta, jó értelemben vett írói szakmai tudás és tudatosság - bár a történet maga sablonos, kiszámítható, a cselekmény óraműpontossággal működik, az expozíció hibátlan, egy logikai bukfenc vagy nagy történeti lyuk sem tátong - ami egy átlag hazai produkcióról egyelőre sajnos nem mondható el.)

Mély tisztelettel;

Krigler Gábor
 
2004. április 22. csütörtök, 19:11 1. | Luiz
helló mindenkinek!

szerintem, jól látja a srác. annyiban kamu a dolog, hogy igenis rengeteg könyv elérhető magyar nyelven is. Akár Kubrick, akár Fellini, akár Balázs Béla, és még sorolhatnám, ki mindenkinek jelent meg könyve a forgatókönyvírásról, a filmcsinálásról, a Goldman.féle alternatív filmes biblián kívül.
akátmilyen is ez a produktum, azért biztos, hogy szükség van rá. ez is egy apró jele annak, hogy muszáj mozgásba lendülnie a szakmának, ha nem akarunk sokáig ilyen beájulós meg egyéb vacakok miatt piruló arccal távozni a moziból.
egyetlen személyes üzenet a szerzőenk: őszintén remélem, hogy a könyv nívója magasan felette áll a nevezett szappanoperáénak! bízom benne, hogy nem egy újabb magát mindenhatónak érző valaki akarja fújni a passzátszelet...

ez persze még nem kritika, hiszen nem olvastam el a könyvet, csak morfondíroztam egy keveset! ha jó a könyv, sőt, ha legalább elfogadható, akkor nagy segítség lehet sokaknak. tudom, hogy rengeteg tehetséges ember küzd azzal, hogy a minimális szakmai információ is szinte elérhetetlen a kezdők számára.
néhányan, egy újonnan alkult társulűás keretein belülmajd egy éve próbálunk segíteni egymásnak.
ez a karakter forgatókönyvírói műhely, akit érdekel, írjon a karakter.f.m.@prim.hu-ra.

a szerzőenk és mindannyiunknak sok sikert kívánva maradok tisztelettel:
Luiz
12-1  /  32

nka emblema 2012