sex hikaye

Hollywoodi invázió Kínában

Filmipari kikelet

2005. július 5. - filmhu
Hollywoodi invázió Kínában
A hollywoodi amerikai filmipar Kínában látja a jövőjét, írja a New York Times. A legnagyobb stúdiók özönlenek az ázsiai kontinensre, és több mint 150 millió dollárt terveznek befektetni a fejlődő kínai filmiparba. Lesz új Hófehérke shaolin papokkal, folytatják A pofonok földjét, a legnagyobb amerikai filmes magazinokat pedig már kínaiul is lehet olvasni.  

Új trendet nyitott a kínai mozi 

A Walt Disney Pictures régi örökségét szándékszik átültetni az ázsiai milliőbe: a Hófehérke élőszereplős, harcművész-változatát kívánják leforgatni, ahol a törpék helyett shaolin papokat láthatunk majd. A rendező várhatóan Yuen Woo-Ping lesz, aki Tarantino Kill Bill-jének, valamint a Mátrix-nak és A pofonok földjénekharci jeleneteit is koreografálta.

A Sonyhoz tartozó Columbia Tristar Pictures már több játékfilmet pénzelt és hozott létre Kínában. A Warner Brothers is feliratkozott nemrégiben a listára, a Merchant-Ivory Productions pedig tavaly itt készítette a The White Countess (A fehér grófnő) című filmjét Ralph Fiennes-szal a főszerepben, a '30-as évek sanghaji világát megidézve.

The White Countess novemberi forgatása Sanghajban

Néhány hete Harvey Weinstein, a Miramax társalapítója és Hollywood egyik legnagyobb producere a Sanghaji Filmfesztivál egyik összejövetelén bejelentette, hogy - miután otthagyta a Disney kötelékében lévő Miramaxot -, új cégével is szeretne Kínában filmeket forgatni. 

Az erősödő kínai gazdaság, valamint az olcsó forgatási helyszínek és a népszerű harcművész-opuszoknak köszönhetően a nyugati stúdiók egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak Kína felé, és igyekeznek jelen lenni az országban, melyet most már az egyik legfontosabb filmgyártó bázisnak tekintenek. A 2000-ben készült Tigris és sárkány óta a kínai filmek nemzetközi sikere új trendet nyitott a mozi világában. 

Robbani fog a nézőszám

Hollywood persze még mindig erősen küzd saját amerikai filmjeinek piacáért. Továbbra is nyomást gyakorolnak a kínai kormányra, hogy vessen véget a burjánzó film- és DVD-kalózkodásnak, amely az amerikaiaknak évente több millió dollárjába kerül. Ugyanakkor a stúdióvezetők arra is hajlanak, hogy olyan kínai témájú vagy kínai nyelvű filmbe fektessenek pénzt, amely később a világpiacra kerülhet, sőt, attól sem idegenkednek, hogy csupán a hazai kínai piacra szánt filmekbe szálljanak be.  

A kínai mozibevételek ugyan még mindig elmaradnak az amerikai mögött (ahol 2004-ben 9,4 milliárd dolláros rekord született), de az elemzők rengeteg új kínai mozirajongót jósolnak, különösen az olyan nagyvárosokban, mint Peking, Sanghaj, vagy Guangzhou. A tavalyi 500 millióhoz képest 2007-re a hazai piacot 1,2 milliárdosra becsülik. 

Hollywood persze az egész szórakoztatóipart szeretné megcsapolni: egyre nő a televízió, az Internet, a számítógépes játékok és a mobiltelefonok iránti kereslet, amiben a producerek nagyon vonzó lehetőségeket látnak. Néhány héttel ezelőtt például a Warner Brothers Online bejelenette a pekingi Tom Online szolgáltatóval való együttműködését, melynek során a Warner filmjeinek hírét szétszórják a kínai internetezők és a mobilozók hálózatában.

Tehetségek, szakértelem, sztárok

Zhang Yimou már bizonyított
Talán még fontosabb, hogy a hollywoodi stúdióvezetők felismerték a tehetséges kínai filmrendezők seregét, akik a jegypénztárakban is bizonyítottak már - odahaza és külföldön is. Zhang Yimou két filmje, a Hős és a Repülő tőrök klánja tavaly összesen 190 millió dollárt kaszált a nagyvilágban. Idén pedig a hongkongi Stephen Chow A pofonok földjével máris 54 millió dollárnál jár.

A legnagyobb kínai nyelvű sikerfilm a Tigris és sárkány volt, amely 2000-ben megismertette az amerikaiakkal is Zhang Ziyi színésznőt, és 128 millió dollárt hozott a konyhára. Ezzel a valaha legnagyobb külföldi kasszasikert könyvelte el az Egyesült Államokban. 

A kínai rendezők persze nem csak a harcművészetben alkotnak jelentős filmeket. Chen Kaige 1993-ban az Isten veled, ágyasom!-mal elhozta a cannesi Arany Pálmát, Feng Xiaogang legutóbbi, Világ tolvajok nélkül című filmje odahaza megdöntött minden eddigi bevételi rekordot, Wong Kar Wai pedig 2000-ben a Szerelemre hangolva című filmjével, mostanában pedig a 2046-tal vonzza nem is olyan csekély létszámú művészfilmes közönségét szerte a világban. A kínaiak tudatában vannak, hogy egy rakás világklasszis rendezőjük és színészük van. És számolnak azzal, hogy ezek az emberek a világ minden tájáról idecsalogatják a befektetőket.

Folytassa, Mr. Kína!

A Hófehérke-remake angol nyelvű film lesz, de az amerikaiak szeretnének majd vegyes, angol-kínai nyelvű mozit is készíteni. És sokan úgy gondolják, egyre több amerikai film fog készülni, melyekben mindenféle kínai vonatkozások jelennek majd meg.  

A Columbia TriStar az egyik legerőteljesebben nyomuló hollywoodi cég Kínában. Olyan filmeket finanszíroz, gyárt és forgalmaz, mint A pofonok földje, A repülő tőrök klánja, vagy mint a '99-es Yimou Zhang-mű, Az utolsó út. Augusztusban a Columbia a 2046-ot mutatja be az USÁ-ban, és már tervbe vette A pofonok földje kínai nyelvű folytatását is.

Wong Kar Wai: 2046
A Warner Brothers-tulajdonos Time-Warner 70 filmszínházat támogatott, ezzel felkészülve az előrejelzett nézőszám-robbanásra. Emellett egyezséget kötöttek a két legnagyobb filmvállalattal: az állami tulajdonban lévő pekingi China Film Group-pal, valamint a magánkézben lévő Hengdian Group-pal, hogy koproducerként részt vesznek majd kínai nyelvű filmekben. További előnyt jelent, hogy a Kínában készült produkciók nem számítanak az éves szinten 20-nál limitált külföldi importfilmek közé.
 
A Weinstein-fivérek új cége, a Weinstein Company már meg is szerezte Chen Kaige következő filmjének, az Ígéretnek a forgalmazási jogát, amely 35 milliós költségvetésével minden idők legdrágább kínai filmje. Az International Data Group óriásvállalat 150 millió dolláros kezdőtőkével létrehozott, New Media Fund nevű részlegével karöltve megvásárolták az észak-amerikai, a brit, az ausztráliai és a dél-afrikai jogokat is, és várhatóan decemberben útjára is bocsátják a filmet.

Weinsteinéknek nem ez az első portyája Kínában. A Miramax vezetőjeként ők vásárolták meg az Isten veled, ágyasom!-at, a Csunking Expressz-t és a Hőst is az amerikai piac számára. Náluk készült a több jelenet erejéig Pekingben forgatott Kill Bill, valamint a The Great Raid (A nagy rajtaütés) című új filmjük is elsősorban Kínában forgott. A producerek, az IDG-vel a háttérben, további kínai filmekbe is szeretnének beszállni, illetve a forgalmazási jogokat megvásárolni. 

A stúdióvezetők nagyon magabiztosak. Mint eddig bárhol, Kínában is megveti a lábát Hollywood, hangoztatják. Magasan képzett szakemberek, kaszkadőrök és jó felszerelés várja őket odaát. Az egyik legbeszédesebb jele a Kínára összpontosított figyelemnek, hogy nemrégiben megjelent a Variety kínai nyelvű kiadása, valamint a Hollywood Reporter is megnyitotta pekingi irodáját.



Címkék

hír



nka emblema 2012