Magyarországon járt Viggo Mortensen
A Good egy etikai thriller
Áldozatszerep helyett nagykanállal az életnek
A film a ’30-’40-es évek náci Németországát mutatja be az egyetemi tanárból, íróból náci ideológussá avanzsáló John Hadlernek és annak zsidó barátjának kapcsolatán keresztül. Emellett belelátunk a férfi magánéleti problémáiba -- feleség lecserélése egy ambiciózus diáklányra --, míg Hadler végül kénytelen szembenézni azzal, hogy az íróasztal előtt ülve az általa is támogatott náci gépezet mit vitt végbe. A Diótörő, Hellboy, vagy a nemrégiben bemutatott A csíkos pizsamás fiúhoz hasonlóan a Good is teljes egészében Magyarországon forgott, a hazai partner a Laurin Film volt.
A sajtótájékoztatón Jason Isaacs végig nagy lelkesedéssel mesélt és válaszolt a kérdésekre: összekovácsolódott stáb, Budapest gyönyörű város, stb. Az első kérdés Isaacs-szel kapcsolatban azt firtatta, hogy miként érzi magát miután pozitív karaktert formált meg, többek közt például a Harry Potter-filmek gonosza, Malfoy után. A színész örömmel mesélte, hogy végre nem egy olyan zsidót alakított, aki áldozat volt, hanem aki nagykanállal falta az életet, és büszke volt a német társadalomban elfoglalt a pozíciójára.
Viggo Mortensen a Nyugati pályaudvaron |
A film kapcsán a döntéseinkkel járó felelősségről beszélt a színész, párhuzamot vonva a mai társadalmi jelenségek és az akkori idők között. A jelen és a múlt embere egyaránt az adott pillanatban él, ugyanakkor döntéseinkkel gyakran átlépünk bizonyos határokon, amelyeknek következményeit csak később látjuk tisztán, így 1933-ban sem volt mindenki számára világos a nácizmus mögött megbúvó fenyegetés súlyossága, ezért a film etikai thrillerként is definiálható.
Kiderült az is, hogy az eredeti mű megfilmesítése már régi vágya volt a producernek, Miriam Segalnak, aki már hosszú évek munkájával próbálta leforgatni a filmet. Az eredeti darabot -- C. P. Taylor drámáját -- 17 éves korában látta először, és azóta szeretné azt megfilmesíteni, de mindez egészen 2007-ig nem sikerült. Számára azért is fontos C. P. Taylor drámája, mert brit szocialista beállítottságú családban nőtt fel, ahol a szülei, nagyszüleitől nem sokat tudott meg az adott korról. A szülők hitleri Németországhoz való viszonyáról és a benne felmerül kérdésekre a darab választ adott neki.
Két-három éve egyébként Berlinben már forgatásra készen várt a stáb, amikor bedőlt a produkció, de ebből végül szerencsésen jöttek ki, mert mire ismét sikerült összeállítani a financiális hátteret, képbe került Viggo Mortensen.
Nem tipikus holokausztfilm
Jason Isaacs a szerepre való felkészülés során igyekezett nem megnézni holokauszt filmeket, hiszen nem mások alkotásai után akartak forgatni, és a Good egyébként sem tipikus holokausztfilm. Amit viszont használtak azok korabeli naplók, fényképek, festményeket, zenék. Isaacs lakókocsijában például volt egy kronológiai táblázat, hogy a forgatás során a színész tudja, a film szerinti időben a zsidók jogfosztottságuk milyen stádiumában voltak éppen.
Viggo Mortensen a Károlyi kertben |
Isaacs-től megtudtuk, hogy Viggo Mortensen a forgatás előtt tett egy európai körutat, amely során apró tárgyi emlékeket gyűjtött az adott időszakból, például cigarettatárcát, követ Auschwitzból, miközben Isaacs a Good mellett egy tévésorozatban gengsztert alakított, Viggo feltűnt ezekkel a tárgyakkal, amelyekből nemcsak neki, hanem minden stábtagnak adott egy-egy darabot.
Színre lép egy futballdrukker
Viggo Mortensen végül körülbelül a meghirdetett kettő helyett öt óra magasságában a San Lorenzo futballcsapat színeiből összeállított zakójában csatlakozott a többiekhez – a ruhadarab a magyar kosztümös, Szakács Györgyi munkája. Majd Mortensen „a Budapest szép város és nagyon jó volt a stábbal dolgozni”-kör után elmondta, számára ijesztő volt a feladat, hogy karakterén keresztül a zsidóságot is képviseli, ámde az apró részletek felderítése nagy segítséget jelentett a feszültség oldásában. A fentieken túl ehhez kapcsolódó sztori, hogy Viggo Mortensen a szállodai szobájába rendelt egy zongorát, amelyen minden nap játszott, így elsősorban figurájának metakommunikációját igyekezett elmélyíteni. A zenének fontos szerep jut a filmben, amelyben számos Mahler-darab hallható, és a főszereplő felesége is egy zongoratanárt alakít.
Ugyanakkor Mortensen számára a szerephez kapcsolódó további kihívás volt a hitelesség kérdése, a megfelelő mérték megtalálása Hadler megszemélyesítésekor. Hiszen ebben az esetben nem egy nagy, heroikus gesztusokkal dolgozó figuráról van szó.
A Good december 11-től látható a magyar mozikban.