sex hikaye

Darren Aronofsky: A vakító végtelen

A test módszeres pusztítása

2009. május 22. - Bak Árpád
Darren Aronofsky: A vakító végtelen
Aronofsky világát olyan alakok népesítik be, akik megpróbálnak fölülemelkedni az emberi lét testi vagy szellemi korlátain, ám sikertelenül. Megszállott életmódjuk miatt elszakadnak környezetüktől és ideáljaik hajszolása az önpusztításba sodorja őket.

„A nyolcvanas évek, azok voltak a szép idők. De aztán jött ez a nyamvadt [Kurt] Cobain és elrontotta az egészet. […] A kilencvenes évek semmit sem értek” – sajnálkozik a kivénhedt pankrátor főszereplő Darren Aronofsky legutóbbi filmjében úgy húsz év távlatából, amikor egy glam metal zenekar dala csendül föl a rádióban. Szavai azonban túlmutatnak a Pankrátor (2008) univerzumán és némi rápillantást kínálnak Aronofsky korábbi munkásságára is. Noha a New York-i, brooklyni születésű rendező a múlt évtized végén kezdte a pályáját, nagyjából egy időben Christopher Nolannal és a Wachowski testvérekkel, korai filmjein társainál is meghatározóbb nyomot hagyott annak az érának a populáris kultúrája, melyben felnőtt.

Pí: optikai próza

A fent oly romanticizálva említett korszak egybeesett Aronofsky kamaszkorával, amelynek meghatározó ikonjai voltak a reneszánszát élő Twilight Zone-sorozat, az évtized elején induló MTV, és a hip-hop szubkultúra. Nem véletlen, hogy az első két filmjében (Pi, 1998; Rekviem egy álomért, 2000) erőteljesen visszaköszönnek ezek a hatások: Gus Van Sant egyszer vádlón úgy fogalmazott, hogy Aronofsky „MTV-szemmel” látja a valóságot, míg maga a rendező korai munkáinak stílusát „hip-hop montázsként” jellemezte.

Bemutatkozó munkáját cyberpunk filmnek is szokta nevezni alkotója: amikor az 1996-os Sundance fesztiválon először látta a japán Shinya Tsukamoto Tokyo Fist című művét (1995), megfogadta, hogy ő fogja leforgatni az első cybermozit az Egyesült Államokban. Habár a műfaj archetipikus alkotásaként a leggyakrabban a Wachowski-testvérek Mátrixára gondolunk, a Pi mindenképp közelebb áll a cyberpunk-esztétika gyökereihez. Legalábbis ha az 1980-as évek egyik emblematikus irodalmi jelenségének, a cyberpunk prózának a stílusjegyeiből indulunk ki, melyek magukon hordozzák a korabeli vizuális kultúra befolyását.
 

Pi: túlterheli érzékeinket

„A legjobb regényekben, amelyek ezt a címkét viselik, mint például William Gibson Neurománca [1984], egy új stílusnyelv lép életbe, amely úgy viszonyul a hagyományos narratívához, mint ahogy az MTV a nagyjátékfilmhez” – írja George Slusser irodalmár egy tanulmányában erről az erősen képi logikájú esztétikáról, melyet „optikai prózának” is nevez. Bruce Sterling, a mozgalom egyik kiemelkedő írója, ugyanerről így fogalmaz egy esszéjében: „A cyberpunk szerzők munkássága szoros párhuzamot mutat a nyolcvanas évek populáris kultúrájával: a rock videóval, a hacker mozgalommal, a hip-hop és a scratch érdes technológiai primitivizmusával, illetve London és Tokió szintetizátor-zenéjével. […] A »zsúfolt« prózát részesíti előnyben, melyben az új információ gyors, szédítő ütemben zúdul ránk, és amely annyira túlterheli érzékeinket, mint egy hard rock koncert hangrobaja.” 
 
Míg a Tetsuo (Shinya Tsukamoto, 1989) cyberpunk ősmozi és a Pi gyors montázsai egyértelműen az MTV és az avantgárd film esztétikáját tükrözik, a Mátrix már egy olyan, elsősorban digitális effektekre épülő eszköztárhoz nyúl, amely sokkal inkább a kilencvenes évek vizuális gondolkodásából vezethető le. Nem meglepő, hogy maga Aronofsky a Mátrix kapcsán ambivalens gondolatokat fogalmazott meg a Wired magazinnak: „A Wachowski fivérek fogták a XX. század összes kiemelkedő sci-fi ötletét és csináltak belőlük egy ízletes popkultúra-szendvicset, amit az egész világ gyorsan befalt” – vallja. Ugyanitt elmarasztalóan szól arról, hogy a SF-film túlságosan elkötelezte magát a digitális képalkotás technikái mellett. Amikor a rendező évekkel később kísérletet tett a tudományos fantasztikus zsáner nyelvének megújítására A forrás-sal (2006), tudatosan kerülte a CGI-effekteket és helyettük analóg eljárásokkal kísérletezett a világűr megjelenítésére.

Pi: érdes technológiai primitivizmus

A Pi matematikusa, Max egy saját építésű, kiselejtezett alkatrészekből összetákolt szuperszámítógéppel lát neki a nagy világképlet kutatásának, és ez magának a film készítésének a metaforája is egyben. Az alkotók maguk sem idegenkedtek a buherált technológiáktól, hogy elérjék a megfelelő képi világot: egyes vizuális hatásokat például hősugárzók és fúrógépek bevonásával „gerjesztettek”. Max házi gyártmányú mainframe-je, illetve Aronofsky és operatőrének (Matthew Libatique) utcai technológiái egyformán a Sterling által említett érdes technológiai primitivizmust („jarred street tech”) idézik, amit előtte a szállóigévé lett gibsoni cyberpunk-diktum is összefoglalt: „The street finds its own ends for things”. Vagyis: „Az utca [kultúrája] a maga módján használja föl a dolgokat”. A főhős pszichotikus elidegenedettsége, a lerobbant nagyvárosi környezet és a film sötét tónusú, erős kontrasztú képei ugyanúgy idézik az irodalmi előképeket, mint Aronofsky által kiemelt inspiráló forrásokat: David Lynch Radírfej-ét (1977) és Frank Miller film noir hangulatú képregényeit.

A Pi forgatókönyvét tekintve nem szűkebb értelemben vett science-fiction, hanem inkább egy mai korban játszódó „matematikai thriller”, míg a film kortárs elektronikus zenéje (Clint Mansell) szintén a hagyományos SF-közönségtől eltérő célcsoportot jelöl ki a mű számára. Az utóbbi miatt a film könnyen párhuzamba állítható Tom Tykwer A lé meg a Lolá-jával (1998) is, amely zenéje és káoszelmélet-motívuma miatt az ezredfordulós techno-generáció egyik kultfilmje lett. Maga a Pi története Neal Stephenson poszt-cyberpunk regényére, a Snow Crash-re (1992) emlékeztet, amelyben a csúcstechnológia és a legújabb tudományok a régmúlt mítoszaival találkoznak. Míg Stephensonnál egy számítógépes vírus a sumér mitológiához vezet vissza, Aronofsky matematikazsenije a tőzsde árfolyam-ingadozásait tanulmányozva botlik egy olyan számsorozatba, amely a kabbalisztikus misztika szerint nem más, mint Isten neve.

Minden filmnek megvan a maga vizuális nyelve

A rendezőt ebben a munkájában azonban nem a végső nagy, metafizikus kérdések foglalkoztatják, hanem sokkal inkább a főszereplő skizoid, a számok és a környező jelenségek tengerében kényszeresen rendszert kereső személyisége. Egy Filmhunak adott interjújában arról mesél, hogy a történetet egy Philip K. Dick regény (Vulcan’s Hammer, 1960) ihlette, melynek főszereplője kapcsolatot vélt földezni különböző történelmi dátumok között: „Mindenben képzelt összefüggéseket látott, a számok bűvöletében élt, úgy gondoltam, hogy ez a fajta paranoia, amikor az ember számokat lát mindenhol, eléggé érdekes kiindulópont lehet a filmemhez”. Azonban Max paranoiája látszólag nem szolgál olyan egyértelmű metaforaként a késői kapitalizmus szubjektumára, mint Dick hősei esetében.

A 1999-es Sundance Filmfesztiválon a Pi elnyerte a legjobb rendezés díját és az egyébként 60 000 dolláros költségvetésű filmet fölvásárolta az Artisan egymillióért. Így az évezred végének olyan független kultfilmjei közt találta magát a tengerentúlon, mint a Memento (Christopher Nolan, 2000) vagy A kocka (Vincenzo Natali, 1997). Nemzetközi hírnevét Aronofsky második filmje, a Rekviem egy álomért által (2000) alapozta meg, amely több tekintetben az előző receptjét ismétli meg, ugyanazzal az operatőrrel és zeneszerzővel. A film Hubert Selby, Jr. azonos című 1978-as regényének az adaptációja – a forgatókönyvet közösen írta a szerzővel – és témáját tekintve gyakran sorolják be az olyan drogfilmek mellé, mint a Trainspotting (Danny Boyle, 1996) vagy a Félelem és reszketés Las Vegasban (Terry Gilliam, 1998). 

Rekviem: formailag merészen kísérletező, szuggesztív képi világ

Selby története azonban nem hagyományos „drogregény”: a heroinfüggőség mellett egy sor egyéb addikció is megjelenik benne, melyek zuhanó pályára állítják a négy brooklyni főhős életét. Az író a legkíméletlenebb kritikát magára az „amerikai álomra” méri, amely önmagában szintén nem több mint valóságpótlék, és amelynek hamis ígéretei alakjait egyre mélyebbre süllyesztik az önpusztításban. A történet főszereplői két fiatal, tisztes életről álmodozó drogdíler és az egyikőjük özvegy édesanyja, aki magányos napjait a televízió előtt tölti. Egy napon az utóbbi telefonhívást kap egy csatornától, és közlik vele: hamarosan részt vehet egy vetélkedőműsorban. Az özvegy Sara a tévéképernyőn szeretne úgy festeni, mint élete teljében, ám a hajdani kedvenc piros kosztümjébe már nem fér bele. Egy magánklinikán a karcsúsító terápiaként amfetamint és nyugtatókat írnak föl neki, amelyektől ugyan fogyni kezd, de függővé válik a szerektől: ahhoz, hogy hassanak, növelni kell az adagot és közben egyre erősebb hallucinációkat él át.

A Rekviem sikeréhez jelentős mértékben hozzájárult a formailag merészen kísérletező, szuggesztív képi világ. Az ezúttal nem fekete-fehér, hanem harsány színekben pompázó képsorok az előző munkához hasonlóan hangsúlyosan szerkesztettek. Ez, a Pí-ből megismert klipszerű vágástechnika mellett olyan filmnyelvi eszközöket jelent, mint az erősen komponált beállítások, például az – egy jelenetet egyszerre több szögből mutató – osztott képernyők, vagy a szuperközeli, a nagytotál és a halszemoptikás torzítás. Mindehhez egy olyan forgatókönyv társul, amelynek párhuzamos történetei túllicitálják egymást a személyes tragédiákban, tulajdonképp több filmre is elegendő érzelmi sokkot zúdítva ránk a zárlatban. „Amikor támogatókat kerestem a filmhez, ahhoz hasonlítottam a történetet, mint amikor kiugrik valaki egy repülőből és félúton, zuhanás közben veszi észre, hogy nincs rajta ejtőernyő. Az elbeszélés azon a ponton kezdődik, amikor rájövünk, hogy a gépen maradt az ernyő” – nyilatkozta egy interjúban.

Rekviem: történetei túllicitálják egymást a személyes tragédiákban

A képek affektív erejét csak fokozza, hogy a szereplők szenvedéseinek egyre inkább a testük válik első számú terepévé, tulajdonképp „testfilmmé” avatva a Rekviem-et. Ez a motívum már a Pí-ben is megjelenik, de a testiség témája igazából a rendező negyedik filmjében, A pankrátor-ban fog csak kiteljesedni. A Rekviem-ben Sara személye kapja a legnagyobb figyelmet, akinek a látomásai egyre szürreálisabb méreteket öltenek. Az alakot megformáló, többek közt Az ördögűző (William Friedkin, 1973) főszerepéből ismert Ellen Burstyn Oscar-jelölést kapott az alakításért. Ezzel a munkával Aronofsky neve már a nagy filmstúdiók látómezejébe is bekerült: a Warner Bros. fontolóra vette, hogy őt kéri föl a Batman-legenda soros epizódjának rendezésére, és el is kezdett dolgozni Frank Miller 1987-es képregénye, a Batman: Year One forgatókönyv-változatán. A feladatot végül ugyan Christopher Nolan kapta meg, de közben fölkeltette a stúdió érdeklődését Aronofsky egyik saját filmötlete, melyhez végül a Warner másodmagával 70 millió dollárt előlegezett meg.

Az eredmény, a hat évig készülő A forrás (2006) a rendező eddigi legvitatottabb munkája, némely kritikusa egyenesen félresiklásnak nevezi. A három történelmi korban játszódó történet olyan különböző műfajokat vegyít egymással, mint a történelmi kalandfilm, a romantikus dráma, és a tudományos-fantasztikus film. A sok évszázadnyi ugrások mellett a három szálon futó elbeszélés néha egyéb módon is kilép a linearitás kereteiből, a befejezés pedig olyan szürreális, mint Kubrick 2001: Űrodüsszeiá-jának (1968) záróképsorai. Így néző legyen a talpán, aki elsőre tudja rekonstruálni a történet minden részletét és Aronofsky állásfoglalását az általa fölvetett nagyívű kérdésekről. Például arról, hogy a kortárs nyugati kultúra mennyire képes szembenézni az emberi mulandóság tényével.

Rekviem: a test válik első számú tereppé

A rendező szerint kudarcra van ítélve minden olyan törekvés, amely a természettudományok segítségével próbálja meghaladni az emberi lét korlátait. Ennek képtelenségére már a Pí-ben is figyelmeztetett, de ott még csak nyomokban utalt más kultúrák alternatív világképére. Az egyik jelenetben például Max egy tai-chizó távol-keleti csoport mellett halad el Chinatownban, akik homályosan végig a beállítás előterében maradnak. Komolyabban azonban csak A forrás-t is ismerve lehet arra gyanakodni, hogy az a néhány másodperces snitt évekkel korábban több volt, mint egy egyszerű életkép a manhattani negyedről. A forrás-ban a főszereplő kutatóorvos egy lelki trauma után lótuszülésben jógázva és tai-chit gyakorolva tesz szert olyan holisztikus világszemléletre, amelyet természettudományos műveltsége nem tett számára lehetővé. Ami persze így sarkított, hisz mára tudománytörténeti közhely, hogy az olyan modern tudományterületek, mint például a neurobiológia, neves tudósokat indítottak el épp a buddhizmus irányába.

Aronofskyt egy magánéleti fordulat irányította a lét végességének témája felé: szüleit nem sokkal első filmje után rákkal diagnosztizálták, ami életében először szembesítette komolyabban a halál gondolatával. Azonban mindketten hamarabb fölépültek a betegségből, mint ahogy az alkotói kitérő kézzelfogható eredményt hozott volna. A projekt 2002 őszén, az eredetileg kitűzött forgatás előtt hetekkel leállt és több mint fél évre polcra került, miután az akkori főszereplő, Brad Pitt kiszállt a filmből. A színész egy nézeteltérés miatt távozott, amely a forgatókönyv kapcsán alakult ki közte és a rendező között, majd hamarosan követte őt a másik főalakot játszó Cate Blanchett is. Addig a pontig már 18 millió dollárt költöttek a két éve zajló előkészületekre, de a támogatók befagyasztották a további munkálatokat és elárverezték a díszleteket.

Forrás: meghaladni az emberi lét korlátait

A film készítése később megfelezett költségvetéssel indult újra, miután sikerült megtalálni az új főszereplőket, az ausztrál Hugh Jackman (X-Men, 2000) és a rendező menyasszonya, Rachel Weisz személyében. Mivel a forgatókönyvet is újra kellett írni a költségmegszorítások jegyében, az alkotók részben visszatértek a független filmes gyökereikhez, és kritikusai szerint épp ez adja a munka legnagyobb erényét. Az átdolgozott anyagból elsősorban a XVI. századi Spanyolországban és Dél-Amerikában játszódó, nagyköltségvetésű jelenetek maradtak ki, míg a távoli jövőben az Orion csillagködbe tett űrutazást számítógépes effektek nélkül, analóg trükkökkel forgatták le. A rendező a már említett Wired-interjúban kifejtette, hogy ehhez a történeti szálhoz számára a 2001: Űrodüsszeia jelentette a fő inspirációt, hisz míg Kubrick műve eddig minden idő próbáját kiállta, a zsánert jelenleg uraló CGI-effektek szexepilje csak ideig-óráig tart.

Az Orion csillagköd a maja mitológiában a lelkek újjászületésének helyszíne. Az itt játszódó záróképek ugyan az Űrodüsszeia Csillagkapu-jelenetét idézik, a finálé egy kissé giccsesebbre és didaktikusra sikerült: lényegében buddhista tanmesét látunk a természettel eggyé váló nem-énről. A hosszú űrutazás képei viszont valóban meghaladják a műfaj sablonjait, Peter Parks makrofelvételeinek köszönhetően. A brit természetfotós és effektmester köznapi anyagok – például élesztő, babaolaj és currypor – vegyi reakcióit filmezte le egészen nagy felbontásban. „Amikor ezek a képek megjelennek a vetítővásznon, olyan érzés, mintha a végtelenbe tekintenénk. Ennek az az egyszerű oka, hogy a folyadékokban ugyanazok a természeti erők zajlanak le, mint amelyek a világűrben is megfigyelhetők” – magyarázza a rendező a Wired hasábjain.
 

Forrás: a természettel eggyé váló nem-én

A film operatőre az előző két munka stábjában is föltűnő Rabinowitz volt, mint ahogy a zenét is Mansell írta, de itt már nyoma sincs a korábbi szakasz formai radikalizmusának. Az első két filmet formailag egyedül annyiban idézi A forrás, hogy itt is gyakran keveredik a valóság a szereplők látomásaival, míg az új műben minden korábbinál jobban előtérbe kerül a fény-árnyék hatások kifejező ereje. „Minden filmnek megvan a maga vizuális nyelve. Először a témára kell rátalálnunk és azután kell megkeresnünk a hozzá illő stílust” – fejtette ki Aronofsky egy nyilatkozatában. Ehhez az elvhez tartotta magát negyedik nagyjátékfilmje, A pankrátor készítésénél is, amely többek szerint új korszakot nyitott a rendező életművében.

Aronofsky a Harvardon animációt és dokumentumfilm-készítést tanult. Ha az első három nagyjátékfilmjének jellegzetes vizualitásán keresztül a rendező animációs vénája mutatkozott meg, akkor A pankrátor-t az első dokumentarista alkotásának tekinthetjük. A történet alaptémái – társadalmi kívülállás, a testet módszeresen pusztító életmód, illetve a szembesülés létünk korlátaival – ugyan nem idegenek a rendező korábbi munkáitól, ám a tálalás kisrealista minimalizmusa annál inkább. Az új operatőrrel (Maryse Alberti) forgatott munka nem pusztán a sok hosszú, kézikamerás snitt miatt érdemli ki ezt a jelzőt. A kevés párbeszéddel, lassú tempóban csordogáló történet, és a jellegtelennek ható helyszínek – New Jersey állam kisebb városaiban járunk – leginkább a korai Jarmusch-t és a Coen-testvérek visszafogottabb tempójú műveit idézik. 

Forrás: mintha a végtelenbe tekintenénk

A történet kiöregedett pankrátora, Randy „The Ram” Robinson a ’80-as években élte fénykorát és a rákövetkező két évtizedben ennek a dicsőségét próbálta aprópénzre váltani. Azonban egy szívroham miatt végleg leáldozik a karrierje, a hétköznapi élet pedig keményebb terepnek bizonyul számára, mint a ring. Megpróbál beilleszkedni ebbe az ismeretlen világba: egy szupermarket hentespultja mögött vállal munkát, ostromolni kezd egy sztriptíztáncosnőt, akinek korábban törzskuncsaftja volt és fölveszi a kapcsolatot rég nem látott lányával. Kísérletei egyik fronton sem mentesek a fájdalmas konfliktusoktól, és lassan azt érzi, hogy ennél több megbecsülést adott számára a veteránmérkőzések párszáz fős közönsége. A drámai ív ellenére azonban Randy nem az a fajta tragikus hős, aki ugyan szeretne jó útra térni, de ebben megakadályozzák az élet otromba árulásai. Az ő sorsa ugyanis legalább annyira következménye korábbi életstratégiájának, mint a világ összeesküvésének.

Aronofsky nagy kockázatot vállalt azzal, hogy Mickey Rourke-ot kérte föl a főszerepre, akinek a neve az elmúlt húsz évben nem volt jó ajánlólevél a filmes szakmában – nem véletlen, hogy csak néhány kisebb, független stúdió állt a terv mögé. Ugyanakkor a szerepet már kezdettől fogva kifejezetten Rourke személyére írta, aki a ’90-es évek elején rövid ideig maga is profi bokszoló volt. Az elgondolás bevált, Rourke élete legkimagaslóbb teljesítményét nyújtotta a félig-meddig róla mintázott Randy szerepében: az alakításért tavaly Oscar-jelölést kapott, maga a film pedig elnyerte az Arany Oroszlánt Velencében. Annak ellenére, hogy a sportjelenetek valódi pankrátorközösségeket mutatnak be, szó szoros értelmében vett dokumentarista eszközökkel, a mű alapvetően mégsem a sportágról fest portrét, hanem Randy magányos figurájáról. Épp ezért a történet atmoszféráját elsősorban nem a mérkőzések, hanem a minimál-életképek és a magánélet küzdelmei alapozzák meg.
 

A pankrátor: a testet módszeresen pusztító életmód


A jelek alapján Aronofsky A pankrátor-ral kilábalt abból a kisebbfajta szakmai válságból, amelybe A forrás hatéves bizonytalansága sodorta. A rendező jelenleg nagyjából hasonló helyzetben érezheti magát, mint a Rekviem egy álom befejezése után. Akkor is épp frissen bizonyított a szakma előtt és máris izgatott találgatások folytak arról a nagyszabású produkcióról, amelyre egy nagy stúdió kérte föl – noha a Warner végül elvetette Aronofsky Batman-forgatókönyvét. Tavaly nyáron ugyanígy az MGM-mel állapodott meg arról, hogy terveket készít a Robotzsaru mozgóképes föltámasztásához. A várakozásokból azonban nem hiányzik a kimért óvatosság, ahogy ezt a The Guardian brit napilap egy ide vonatkozó megállapítása is tanúsítja: „[Az ötlet] fölöslegesnek tűnhet, hisz az eredeti Paul Verhoeven-film mai szemmel is kimagasló alkotás és változatlanul érvényesek a társadalmi vonatkozásai. Csak remélni tudjuk, hogy ha [Aronofsky] belekezd a projektbe, a végeredmény lesz annyira eredeti és merész, mint amit Nolan mutatott föl a Batman: Kezdődik-kel. Máskülönben félő, hogy az egyik legizgalmasabb fiatal filmrendező hollywoodi bérmunkásként végzi.”



Címkék

kult , feature


(1) 
Hozzászólások
1-1  /  1
2009. május 24. vasárnap, 20:00#1| Joco78
Köszönet ezért a remek írásért!

Aronofsky nálam több okból is kedvenc, bár az eddigi filmjei közti párhuzamokat nem tudtam volna ilyen klasszul megfogalmazni.

Igazi spirituális rendező, a Vízöntő kor gyermeke, aki a régi kor hanyatlásáról és az új eljöveteléről mesél.
Nálam a Forrás is nagy kedvenc, rendkívül tudatos és összeszedett alkotás, még akkor is, ha a nézők közül ezt kevesen díjazták. Nem lepődnék meg, ha pár éven belül felértékelnék és kultmozivá emelnék, ám ennek ma még jele sincs. Nekem illik a többi a közé, bár a befejezése nem jár bukással, de ugyanolyan meg nem értett és harcos a főhőse, mint a többi filmnél.

Számomra A pankrátor is spirituális, bár mindvégig a földön kúszik, mászik, tocsog a testiségben, és épp a dimenzióváltás, a szeretet és a magasabb szellemiség hiánya az, ami ennyire nyomasztóvá teszi ezt a filmet. Ám ez a hiány erőteljesen jelen van és mindennél beszédesebb.

A Robotzsaru miatt nem félek, könnyen lehet, hogy be sem fejezi, de hogy hollywoodi bérmunkásként nem végzi az tuti.

nka emblema 2012