sex hikaye

Időugrás, sorozatjövő I.

Mi lesz veled tévé-évad?

2007. április 25. - Krigler Gábor
Időugrás, sorozatjövő I.
Most, hogy az időugrás már nem csak sci-fi toposz, hanem a médiafogyasztás egyre elterjedtebb módja, elkerülhetetlenül változni fog a televíziós programszerkesztés, illetve a műsorok kreatív háttere is. Az elmúlt években rohamos fejlődésen keresztülment tévésorozatok narratív háttere bizonyosan továbbalakul. A stílusosan két részből álló cikksorozat első epizódjában a folyamat hátterét vizsgáljuk meg.

A zseniális médiakritikus honlap A.V. Club Crosstalk rovatában figyelemreméltó vita jelent meg a közelmúltban arról, hogy miként avult el mára teljesen a nagy amerikai tévéhálózatok évadokon alapuló programszerkesztési rendszere, illetve, hogy ez milyen hatással van a műsorok kreációjára, ezen belül a tévésorozatok jellegére, minőségére. A gondolatmenetet továbbkövetve eltűnődhetünk a modern szériák narratív technológiájának további fejlődésén.

A kérdést jobbára kénytelenek vagyunk az amerikai sajátosságok számbavételére szorítani. Noha az utóbbi kábé 6 év sorozat-boomja a szokásos néhány esztendőnyi késéssel hazánkba is elért, és a két országos kertévé programigazgatói kénytelenek voltak felugrani a szekérre, amikor a jelenség már megkerülhetetlen volt, a hazai vagy részben hazai kreációval készülő szériákat jobb ehelyütt nem említeni. Bő évtizedes lemaradással bírnak nem pusztán történetmesélési technikáik, de úgyszólván minden kreatív szempontból.

Ez nem csupán hazánkban van így. A sorozat-reneszánsz hatásaként a zeitgeist szerves részévé vált a jelenség, rengetegen gondolkoznak designer szériák létrehozásán szerte Európában. Csak idő kérdése, hogy ezek mikor jutnak ki a nemzetközi színtérre, és amennyiben ez megtörténik, mennyi időbe telik, míg az amerikaiak remake-et készítenek belőle, és az a – minden szempontból felturbózott – verzió mikor jut el hozzánk.

Mi zajlik a színfalak mögött?
Studio 60...

Csakis olyan sorozattal fog ez megtörténni, melynek kreatív háttere legalább néhány szempontból megfelel a jelenlegi nemzetközi trendeknek. (Nagyjátékfilmekkel ellentétben ez a megfelelés itt nem elsősorban költségvetési és kulturális kérdés. Jó példa erre több low budget, low concept amerikai sorozat, amelyek szinte „európaiak” témaválasztásukat, narratív megoldásaikat tekintve.) Ezeket a trendeket befolyásolja jelentősen a time-shifting néven elterjedt jelenség, illetve az utóbbi időkben tetőző digitális forradalom.   

A Tivo és az itthon is jelenleg bevezetés alatt álló IPTV illetve a legtöbb merevlemezes és/vagy DVD felvevő lehetővé teszik különböző tartalmak rendszeres rögzítését, a reklámszünetek kiszerkesztését illetve az adás valósidejű kimerevítését, ismétlését, „visszatekerését”. Ezek az on-demand szolgáltatások illetve a szélessávú internetkapcsolat hétköznapivá válásával tömeges méretűvé váló (fizetős és illegális) letöltések alapvetően változtatják meg a médiafogyasztói szokásokat. 

A nézők akkor és úgy kívánják fogyasztani a különféle tartalmakat, amikor és ahogyan legkényelmesebb számukra. Rövidesen így értelmét veszítik a hagyományos programszerkesztői elvek és szabályok. (Nem beszélve arról, hogy a kereskedelmi tévézést eltartó reklámoknak is másképpen és/vagy máshol kell helyet találni. A 2006/07-es tévés évad legnagyobb felhajtással beharangozott szériája, a kezdetben kritikuskedvenc, a későbbiekben kreatív gondokkal és a nézettség rohamos csökkenésével küszködő Studio 60 On The Sunset Strip – itthon: Színfalak mögött – a legendás kreátor Aaron Sorkin érvei szerint a legtöbbet time-shiftelt (időugratott?) program a saját slotjában. Ez azonban vajmi keveset számít a hirdetőknek, akik eltartják a méregdrága – és nézettségileg problémás – sorozatot.)

Különösen az általában sokkal kedvezőbb kritikai visszhangot kiváltó folytatásos sorozatok sínylik meg egyelőre az új rendszert. Ezek ugyanis azok, melyeknél – amennyiben valóban profi az írói háttér – ha kimarad egy epizód, a néző óhatatlanul veszít az élményből. A civilizált világban egyre kevesebben hajlandóak azonban az életüket tévés programszerkesztői elvárások szerint élni, és hazarohanni csütörtök 8-ra a kedvenc szériájuk kedvéért.

Ekkor jönnek a képbe a modern kor vívmányai. A néző rögzíti a kérdéses epizódot, vagy letölti azt akár már másnap, illetve végső esetben megvárja a pár hónap elteltével kiadott DVD-t. A 24és a Lost farvizén robbanásszerűen elterjedt folytatásos sorozatok közül pont emiatt idén szinte az összes új csúnyán elvérzett.

A kritikusok hozsannái és a masszív „időugró” rajongóbázis ellenére a tényleges – ódivatú módon mért – nézettség nem hozta az elvárt szintet, így a legtöbb idei szezonban bemutatott sorozatot idejekorán levették a műsorról, szinte kivétel nélkül elvarratlan szálakat, a rajongók életében pedig lelki töréseket hagyva hátra. A 22-es csapdáját egyelőre a nagy hálózatok a lehető legostobább módon igyekeznek orvosolni: a folytatásos történetek hanyagolásával és a különféle (orvosi, bűnügyi, jogi) nyomozós, epizódonként lezárt cselekményeket elmesélő sorozatok előtérbe helyezésével.  

Kezükben a megoldás?
Kemény Zsaruk

Ezek a zárt történetszerkesztésű szériák eleve sokkal repetitívebbek és végső soron kevésbé érdekesek, mint a folytatásos sorozatok. Még az olyan zseniális karakterizációra épülő szériák is, mint a Dr. House cselekményvezetésüket tekintve borzasztóan egyszerűek. Ezen felül pedig jelegüknél fogva nem, vagy csak minimális jellemfejlődést mutatnak be. Ezzel pont a mai, túlnyomó részt karakterdrámára éhes nagyközönség egyik legalapvetőbb elvárását nem elégítik ki.

Egyetlen előnyük tehát, hogy a néző bármikor bekapcsolódhat a sorozat élvezetébe anélkül, hogy bármi lényegesről lemaradna. Az időugrás azonban szép lassan átneveli az igényesebb, új technológiákra nyitott – egy szóval tehetős – közönséget a „mindegy mi van, azt nézem” típusú zombitévézésről az „azt nézem, amihez kedvem van” jellegű fogyasztásra. Ezzel a legnagyobb megrendelő kereskedelmi hálózatoknak is számolnia kell.

A jövő az A.V. Club lelkes amatőrjei szerint a kábeltévéken már honos sorozatkreáció adoptálása, azaz a 22-24 epizódból álló sorozatévadok áttekinthetőbb, akár egyben, még adásba kerülés előtt leforgatható 10-13 részessé zsugorítása lenne. A minőség javításán túl ennek további előnye lehet komoly filmsztárok átcsábítása egy-egy évadra (ahogy az a kábeles kultszéria The Shield – Kemény Zsaruk esetében Forrest Whitakerrel és Glen Close-zal is történt). 

Hogy visszatérnek-e az utóbbi időkben szinte csak prémium- és közszolgálati csatornákon előforduló miniszériák, azon a cikk folytatásában elmélkedünk majd.



Címkék

elemzés , kult


(4) 
Hozzászólások
4-2  /  4
2007. május 4. péntek, 09:49#4| kriglergábor
Elvileg létezik ilyen statisztika, hiszen arra hivatkozott Sorkin a Studio 60 esetében. Csak hát a döntéshozókat az pont nem érdekli, vagy legalábbis igen ritkán.
A Lostot meg a Hősöket nehéz összehasonlítani a House-szal, hiszen azok folytatásos ensemble drámák, utóbbi meg orvosos procedural, one-man-show. Tehát több bennük a karakter, akik ráadásul mind kajak érdekesek is, ráadásul alkalomadtán fejlődésen is keresztül mennek, tehát igen, karakterdrámábbak, ha muszáj sarkítani. Hősökben például Hiro karaktere is nagyot fejlődött a kezdetekhez képest, Ali Larter karaktere is komoly változáson ment keresztül, Isaac leszokott a herkáról, a pompomlányka igazi egzisztenciális válságon megy keresztül.... Azért nem mondanám, hogy nincs ott igen erős jellemfejlődési ív mindenkinél.

Én már nem is nézek egyébként proceduralt, mert zavar a same shit, different week megoldás. Ez a nagy fájdalom az új Veronica Mars-sal is, hogy ebbe az irányba megy. Nem is bánom, ha lelövik, amire komoly az esély egyébként is.
 
Előzmény: tüsmester #3
 
2007. május 3. csütörtök, 17:24#3| tüsmester
Az egész a reklámokon múlik. Van valami statisztika arról, hogy hányan nézik a sorozatokat monitoron, kikerülve a reklámokat?

Más: a Lost, a Hősok karakterdrámább lenne, mint a House? Kérdés, hogy ki mit szeret ezekben - én pl. nem látok sok változást a hősök jellemében, legföljebb néha egy-egy új oldalát ismerjük meg valakinek (lásd szemüveges ember), de sokkal inkább izgatnak a rejtélyek, a "miért történt, hogyan történt, mi a kapcsolat közöttük?" kérdések.
Nem vitás, hogy ha lehet értékről beszélni sorozatok esetében (miért ne lehetne), akkor nem lehet egy lapon említeni az "orvosi, bűnügyi, jogi" egyepizódos sztorikat az összefüggő történettel bíró sorozatokkal. Ha ezek kivesznek, szomorú leszek.

Amúgy engem "kicsit" bosszantanak az évadok, a több hónapos várakozás, meg a kiszámíthatatlanság, a cancel veszélye. Az egyben előre leforgatott sok rész erre persze megoldás lenne, támogatom :-)
2007. május 3. csütörtök, 13:40#2| admin
A fotót cseréltük.

üdv,
filmhu stáb
 
Előzmény: kriglergábor #1
 

nka emblema 2012