Távol-Keleti Filmek Fesztiválja Udinében - 2002
Hongkong vs. Hollywood
Az udinei Far East Film fesztiválra még nem küld újságírókat az olasz sajtó és az olasz forgalmazók sem értették még meg, hogy az ázsiai filmek forgalmazása jó biznisz. Pedig Francesco Novello, a fesztivál szervezõjének elmondása szerint ennek a megértetése volt az indító céljuk 1998-ban. Közben Európa legnagyobb ázsiai filmfesztiváljává nõtte ki magát a többségben önkéntesen dolgozó szervezõk állami pénzbõl finanszírozott rendezvénye, „sõt - tette hozzá Novello - a Far East Film a világ legnagyobb ázsiai filmfesztiváljának, a Pusan Fesztiválnak a konkurense lett.”
udinei filmszínház |
A fesztiválon kizárólag a közönség díját osztották ki. A hongkongi Love undercover címû film lett a nézõk szavazata alapján a kilenc nap összesített nyertese.
A nézõk a vetítések után adhatták le a megítélt pontszámot. Az operaszínház kétszáztíz székes, háromszintes terme minden filmnél teltházas volt. Azoknak pedig, akik már nem kaptak jegyet, a mozi elõcsarnokában kivetítõn vetítették a filmeket.
Az ázsiai filmesek elismerésnek tartják az észak-olaszországi fesztiválszervezõk meghívását, sõt hazai rajongók is kísérték õket (a fesztivál egyik szponzora a koreai légitársaság volt).
kínai filmesek |
Hongkongi háború Hollywood ellen
A távol-keleti filmipar tömegtermékei Bruce Lee és Jackie Chan óta is egyesülnek a hollywoodi szuperprodukciókkal, és az amerikai filmipar több, jobbnál jobb keleti filmest is elnyelt: a kínai John Woo-t, (Álarc, Mission: Impossible - 2), a tajvani Ang Lee-t (Tigris és sárkány), a Jean-Claude Van Damme-filmeket forgató hongkongi Ringo Lam-et vagy a szintén hongkongi Wo-Ping Yuan kungfu-harc koreográfust ( Mátrix, Tigris és Sárkány). Miközben õk, és a hollywoodi-kínai kalózkazetták gyártói éppen az amerikai szuperprodukciók akció- és látványsablonjait koppintják le, nyilvánvalóvá vált az az ázsiai trend, hogy ezeket az effekteket visszaszorítsák, és helyi ízzel pótolják. folytatás...
Kína a mozik elõtt
Zhang Yibai |
„Fontos, hogy a kínai fogyasztóknak összeállítsuk a megfelelõ receptet a mindennapi történeteket új ízzel vegyítve, hogy a karaoke bárok helyett ismét a mozit válasszák”- fogalmazta meg Lie Fendon producer a 90-es években kialakult független filmesek irányelvét. Az udinei fesztiválon a filmhu Zhang Yibai rendezőt kérdezte a kínai független filmezésről és a wong kar wayos, Kínában a legígéretesebb debütáló film díját elnyert Tavasz a metrón című filmjéről. folytatás...
Koreai boom
Az ázsiai filmeknek a 2001 volt az elsõ sikeres éve a mozikban: a Shrek, a Harry Potter és a Gyûrûk ura elõtt öt hazai filmet részesítették elõnyben a dél-koreaiak is. Hála a már említett hongkongi Shaolin foci sikerének, és annak, hogy a receptje alapján az alkotók sok koreai filmet telítettek hazai ízekkel. Az amerikai Miramax és a Spielberg tulajdonában lévõ Dreamwork megvásárolta a legnézettebb dél-koreai filmek a Gengszter a feleségem (My wife is a Gangster), Az én belevaló csajom (My Sassy girl, 2001), és a Helló, Dharma (Hi, Dharma, 2001) jogait, de nem a forgalmazásét, hanem az újraforgatásét. folytatás...
Rajzfilm kontra játékfilm - Japán
Ázsiában a 2001-es év legnagyobb bevételét Miyazaki Hayao Sihiro utazása (Spirited away) címû japán animációs filmje érte el, a 23 millió belépõjegy 226 millió dollár bevételt hozott, a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon pedig Arany Medve díjat kapott. A pink eiga évforduló miatt csak hat japán játék és animációs filmet neveztek a Far East Film-re. Az udinei közönség körében a legnagyobb sikert Mori Junichi filmje - Stephen Frears Az én szép kis mosodámra emlékeztetõ - Mosodá-ja (Laundry, 2001) aratta. folytatás...
40 éves a mennyei pink eiga - Erotico Japán
Sato Toshiki, a pornókirály |
Japánban egy-két pofon után öt perces a menet - tudhattuk meg az udinei fesztivál alatt a Kamata Yoshikata Nincs nõ nincs sírás (No Woman no cry, 1998) címû soft-pornójából, és még kilenc másik japán pornórendezõ - köztük a pornókirály Sato Toshiki - filmjét is benevezték a versenybe, annak alkalmából, hogy 40 éves lett a pink eiga. folytatás...
Közreműködtek:
Béres Dániel
Tamás Bence Gáspár
Szigeti Ferenc