Puskás Hungary
Egy szerény zseni titkai
Aki persze sokkal több volt szórakoztató-ipari terméknél. A leghíresebb 20. századi magyar ő, igazi mitikus alak, több mint zseniális futballista. Akinek életéről dokumentumfilmet csinálni igazi nagy feladat, azaz szinte lehetetlen küldetés. Hisz kinek nincs egy Puskás-története, ki ne hallott volna róla valamit, ki ne érezné sajátjának a figuráját – a probléma hasonló, mint egy könyv adaptációjánál, csak ezt a „könyvet” az egész világ ismerni véli.
Tudta ezt nyilván Almási is, hisz ahogy a filmhunak is elmondta egy interjúban „…ami engem igazán érdekel, az a titok. Vagyis hogy mi az, amitől ezt az embert rajongásig szeretik?” A kérdés csak az, hogy meg lehet-e ezt tudni úgy, hogy a film készültének idején (2006-ban indult a forgatás) Puskás már évek óta súlyos beteg volt, vagyis aktívan nem vehetett részt a film munkálataiban, így maradtak a szekunder források, archív anyagok, visszaemlékezések, Puskás önéletírása.
A másik a forma problémája – amikor elindult a film, és egy hang (Csuja Imréé) elkezdte mesélni az életrajzot a születésnél, csalódás fogott el. Elvégre egy ikonról, egy félisten legendáriumát nem lehet a kispesti szülőházától indítani. Ráadásul minden a lehető legkonzervatívabb módon kerül elénk, narrátor, fotók, beszélő fejek, jól ismert gólok, kissé kínos digitális, animációs megoldások – a modern dokfilmek amúgy is egyre gyakrabban használják a játékfilmes látványeszközöket.
Ez a mosoly világokat alkotott |
Ám lassan elfelejtkezünk mindenről, még akkor is, ha a film láthatóan mindent el akar magyarázni, és minden részletre kitér (holott egy erősen kivonatos anyagról van szól: a 6000 óránál több nyersanyagból Almási szerint egy tízórás film jönne ki – valószínűleg lesz is egy ilyen változat is – a Puskás Hungary pedig csak 100 perc). Apropó a cím: ez is olyan semmilyennek, átlagosnak tűnt, mint ahogy az eredetileg tervezett A valódi Puskás is. Szóval ahelyett, hogy egy felirat tudatná velünk: 1956-ban járunk, halljuk, ahogy a narrátor kifejti az '56-os felkelés okát és mibenlétét.
Mindezek ellenére azt vesszük észre, hogy jól ismert magyarországi Puskás-életút (Helsinki olimpia, négyéves veretlenség, angol-magyar, magyar-angol, berni döntő stb.) történései is frissek, a forradalom utáni időszak Puskás-életrajza pedig sokszor egyenesen újdonság erejével hat. És nemcsak az események frissessége működteti a dolgot, hanem érvénybe lép az a titokzatos jelenség, ami, nehéz ilyet leírni, de Puskás Ferenc lénye volt.
Vagyis a titok, a Puskás-titok (amely szóalkotás szintén bombasztikusnak tűnik, holott valós entitásról van szó) megnyílik.
És ez nemcsak annyit jelent, hogy megelevenedik előttünk egy óriási futballista, aki a legvéresebb ötvenes években vígan zrikálta az ÁVÓ mindenható urát, Farkas Mihályt, akiről a bejárónője jobb híján azt mondogatja „Kicsit buta volt.”, mert nem tudja máshogy megfogalmazni azt a jelenséget, hogy Puskás mindenkinek mindig a szó szoros értelmében adott – ezért is mentek tönkre éttermei, üzemei. Nemcsak abban áll a titok, ahogy bebizonyosodik az, amit mindig is tudtunk, hogy ez az ember mindent tudott a fociról, s megelevenedik előttünk például az, ahogy a Real Madridnál, kétéves eltiltás után egy argentin túrán először pályára lépve egy nagy helyzetben az akkor kissé leírt Puskás visszagurítja a labdát Di Stefanónak, lője be ő, ezzel nyerve meg őt, és lassan mindenkit.
A fociról (tehát ez életről) mindent tudott |
Nem, Puskást látván-hallván magunkat értjük meg, az országot értjük meg, a világot értjük meg. Hirtelen leesik, a kommunista diktatúra azzal, hogy nem fizette meg az aranycsapat sztárjait, ellenben hagyta őket csempészni, pontosan azt a morális tettestárssá züllesztést akarta megvalósítani, amire Illyés utal az Egy mondat a zsarnokságról strófáiban, vagy a fasizmus kapcsán Fábri mond el Az ötödik pecsét-ben.
Általában Magyarország meglepően (?) rosszul jön ki ebből a filmből – az emigrálás utáni sajtó(rágalom)hadjárat ereje tartja kint Puskást, a rendszerváltás után futballvezető-szervezőnek ajánlkozó Puskást elutasítják, a végefőcím alatt felsorolt, általa edzett klubcsapatok között egy magyar sincs.
De érzelmileg is más szintre kerülünk – egyre többször követjük spanyol barátai példáját, akik a halálhírekor csak sírtak „mint a hülyék”, ahogy maguk mondják. 1969, búcsúmeccs, 1981, visszatérés Magyarországra, sorra jönnek a megrendítő pillanatok.
És ez Almási érdeme is. Hisz az a magától értetődő elv, mely szerint Puskást egyszerűen hagyni kell hatni a vásznon, csak rengeteg munkával és érzékenységgel ültethető át a gyakorlatba. Az irgalmatlan mennyiségű nyersanyag rengeteg utazással, interjúval, kutatással járt, számos archív, amúgy privát anyag pedig most látható először, ami szintén a produkció maximalizmusának köszönhetően került elő. De nem szokatlan az sem, ahogy Almási a háttérbe vonul, hagyja működni az anyagot. És egy ponton túl már tudjuk, hogy minden rendben van, nem érdemel szót a konzervatív forma, a tompa cím (amúgy egy svéd üdvözlőkártyát címeztek így Puskásnak), az idétlen digitális technika.
Mert Puskás megelevenedik.