Magyar sikerek Cannes-ban
Forgalmazásban ott vagyunk
A Fortissimo által forgalmazott – és az Arany Pálmáért versenyben lévő – Tarr Béla filmet, A londoni férfi-t máris hatalmas érdeklődés övezi. Annak ellenére, hogy a premier csak a napokban következik, a Benelux államokba, az Egyesült Királyságba, valamint Görögországba már látatlanul sikerült eladni a forgalmazási jogokat. Vezér Éva, a Magyar Filmunió igazgatója elmondta, ilyenkor jelent sokat az a kapcsolati tőke, amit az évi öt-hat, világszerte megrendezett Tarr-retrospektív vetítéssorozat megrendezése során gyűjtöttek össze, hiszen - amellett, hogy ma már senkinek sem kell elmagyarázni, ki a rendező - a Filmunió a személyes kapcsolatokon keresztül tud közvetíteni a forgalmazó és az egyes országok képviselői között. Vezér továbbá arról tájékoztatta a filmhu-t, hogy soha nem látott érdeklődés övezi a magyar filmeket – a kezdetektől fogva hatalmas a nyüzsgés a magyar pavilon körül.
Ma már senkinek sem kell elmagyarázni, ki az a Tarr Béla |
A másik jelentős hazai vonatkozású hír, hogy sikerült eladni az S.O.S. Szerelem! remake jogait. A film producere, Neményi Ádám a filmhu kérdésére elmondta, hosszas tárgyalás-sorozatot követően végül egy ausztrál céghez került a forgatókönyv angol nyelvű megfilmesítésének joga - habár például Brad Pitt cégével, a Plan B-vel is komoly tárgyalások folytak. A forgatókönyvíró Szurmai Jánossal közösen birtokolt jogok a producer szerint pár 10 ezer euróért keltek el, s azért csak ennyiért, mert az üzlet során inkább a film bevételeiből származó jutalékokból remélnek hasznot.
Az angol nyelvű verzió még nem tisztázott, pontosan milyen keretek között készül, vagy tisztán ausztrál produkcióként, 4-5 millió dolláros költségvetéssel, vagy európai koprodukciós partnereket is bevonva, nagy sztárokkal, sokkal több pénzért – a gyártó cég a következő hónapok tárgyalásaitól teszi mindezt függővé. További érdekesség, hogy lengyelül is elkészül az S.O.S. Szerelem!, hiszen Cannes-ban velük is sikerült megállapodást kötni. Emellett – a Hungaricom közreműködésével – magát a filmet is sikerült néhány országba eladni, így például Japánba, ahol a Csak szex és más semmi-t is nagy sikerrel vetítették.
Benéz a kirakaton, megtetszik neki, és megveszi Kálomista Zsuzsa (balra) a HungariCom standján |
Kálomista Zsuzsát, a Hungaricom vezetőjét arról kérdeztük, hogyan történik egy ilyen jellegű üzlet megkötése: „biztos nem úgy, mintha cipőt keresne valaki, benéz a kirakaton, megtetszik neki, és megveszi” – érdeklődtünk. „Pedig pontosan így történik” – hangzott a válasz. „Az Egon és Dönci-t, az első magyar 3D animációs filmet szó szerint így sikerült eladnunk három országnak is, bár emellett persze vannak előre megbeszélt tárgyalásaink is.” Az említett országok: Litvánia, Brazília és Horvátország. A film annak ellenére lenyűgöz mindenkit, hogy egyelőre csak 15 perc készült el, ami azonban Kálomista Zsuzsa szerint annyira jól sikerült, hogy odacsábítja az érdeklődőket a Hungaricom pavilonjához.
Képes felülírni a kelet-európai akciófilmek sztereotípiáit Zuhanórepülés |
Hasonló a helyzet a hazai közönség előtt egyelőre rejtve maradt Zuhanórepülés-sel, ami a Hungaricom tapasztalatai alapján pillanatok alatt felül képes írni a kelet-európai akciófilmekkel szemben felállított sztereotípiákat – ezért bár konkrét üzlet még nem köttetett, rengetegen érdeklődnek a forgalmazási jogok iránt. Emellett folytatódik Csak szex... sikersorozata, a tavalyi sikeres Japán szereplés után ezúttal Dél-Koreába sikerült eladni a filmet. Kálomista kérdésünkre, hogy üzletileg nyereséges vállalkozás-e a cannes-i pavilon fenntartása, úgy fogalmazott, hogy idén és talán pár évig még biztos nem, viszont hosszú távú befektetésként mindenképpen. „Aki jelen akar lenni a nemzetközi filmpiacon, nem engedheti meg magának, hogy egy ilyen lehetőséget kihagyjon.”