sex hikaye

300

Extravagáns filmőrület

2007. március 21. - Géczi Zoltán

Bemutató: 2007. március 22.

1-1  /  2
300
A Frank Miller képregényéből forgatott 300 egyfelől mozgóképes paradoxon, másfelől szemérmetlen stílusbravúr: az ősi mítosz modern, markáns jegyekkel bíró olvasata.

Adott egy mindenki által ismert, zéró intellektuális fedezettel és nemkülönben nulla dramaturgiai tartalékkal bíró mítosz, amelynek főszereplője egy soha meg nem alkuvó spártai király, valamint alig fél zászlóaljat kitevő testőrsége, kik szembenéznek történelmi végzetükkel, és a kötelesség hívószavát követve tántoríthatatlanul menetelnek a biztos halálba. S hogy még kínosabb legyen a helyzet, a cselekményben oly módon mutatkozik meg a spártai katona páratlan helytállása, hogy a Waffen-SS hadosztályok kiképzése során is makulátlan oktatóanyagként szolgált volna: hőseink kizárólagos motivációi közé a fennen hirdetett übermensch-tudat, az anyaföld iránti végtelen lojalitás, a harc iránti lángoló szenvedély tartoznak. Sovány anyag, és minimum vitatható álláspont – bődületes stílusérzék, merész koncepció és mérhetetlen következetesség kell hozzá, hogy emlékezetes alkotás születhessen belőle.

Zéró intellektuális fedezettel és nemkülönben nulla dramaturgiai tartalékkal bíró mítosz


A jóformán újonc rendezőnek számító Zack Snyder azonban birtokolja a fenti képességeket, és Frank Miller produceri segédletével egy káprázatosan durva és látványos, extravagáns filmőrületet varázsolt a vászonra. A 300 számtalan – neki legyen mondva, leplezni sem kívánt -- fogyatékossága ellenére is megvadult elefántcsordaként tapossa földbe a nézőt, miként a konkurenciára is halálos csapást mér: a sokak által szandálfilm-etalonnak tekintett Gladiátor szereplői legfeljebb szaténlelkű zongorahangolóknak tetszenek a vérvörös köpenyt viselő spártai harcosok mellett.

Az ördög tudvalevően a részletekben lakozik, így érdemes szétszálazni a 300-at, mitől is működik ily kiválóan. Minden bizonnyal nem az iszonyatosan primitív dialógusok („A csata akkor ér véget, amikor én azt mondom, hogy a csata véget ért!!!!”), a papírmasé figurák (ők mindössze harcolni, ölni és halni óhajtanak, más vágyuk sincsen), a fülsértő ordítozás (a Gerard Butler által játszott Leonidász király végigüvölti a mozit), vagy a szemérmetlen brutalitás miatt.

Egy káprázatosan durva és látványos, extravagáns filmőrület


Miként azt is meg kell említeni, hogy a politikai korrektség iránt elkötelezettek, a gyermekvédelem terén tevékenykedő pszichológusok, a hivatástudatból aggódó pedagógusok is mentőt fognak hívni magukra, egyszersmind pompás céltáblára lelnek a recenzió tárgyában, már ha botor módon hajlandóak egyetlen percig is komolyan venni a látottakat. Ugyanis a 300 kirívó szélsőséggel ábrázolja a szembenálló feleket, nyíltan hirdetve a spártai harcos kaszt felsőbbrendűségét: itt a jók valamennyien fehérek, nemes arcélűek, hűségesek és acélosan izmosak, erkölcsi fölényük kétségbevonhatatlan; míg becstelen árulójuk, a gnóm torzszülött a városállam népesedési politikájára olyannyira jellemző fajhigiéniai törvények áldozata, a velük szemben felvonuló perzsák pedig mindahányan elvtelen, arany és hatalom iránt sóvárgó barbárok. Aki csatlakozni kíván a fenti kórushoz, cselekedjen belátása szerint - párját ritkítóan intenzív élményt mulasztva el ezáltal.

Merthogy a 300 nem több és nem kevesebb, mint csodaszépen kivitelezett képeskönyv, az ódon mítosz videójáték-kultúrához igazodó filmadaptációja. A mozit alapjaiban meghatározó művészi koncepció sutba vágja a komplexitás iránti törekvést, a történelmi hűség egyébiránt is bajosan számon kérhető igényét, avagy a választékosságot, ehelyett a bivalyerős képekre és a bestiális energiára épít; mondhatni, az alkotók kiváló érzékkel leltek rá a rajzolt alapanyaghoz illő formára, amelyet a megingás legkisebb jele nélkül valósítottak meg.

Itt mészárszék és vértenger várja a nézőt


Tudvalévő, hogy a Miller által jegyzett forrás sem tartozik a szofisztikált képregények közé, szögegyenes történetvezetése, szándékoltan darabos narrációja, határozott tuskezelése, direkte egyszerű színezése ritkán tapasztalható rusztikussággal ruházza fel a grafikus novellát. A rendező pedig végtelen hűséget mutatva alig valamit változtatott a képregényen (például Xerxész eredetiben transzszexuális figurája maszkulinná tétetett), hanem követendő storyline-ként használta azt; a kompozíciókat, a párbeszédet és narrátorszöveget módosítások nélkül emelte át. S bár a forgatókönyvet kiegészítették egy, a hátországban játszódó vékonyka cselekményszállal, ez oly mértékben irreleváns, hogy szót sem érdemes rá vesztegetni; valószínűleg a játékidő kitolása, illetve a fékeveszetten rohanó cselekmény szelídítése végett kerültek installálásra ezek a szekvenciák.

A 300 „csupán” magával ragadóan látványos, fantasy-elemekkel színesített hőstörténet, itt mészárszék és vértenger várja a nézőt, amely szürreális vizualitással és nívós kameramunkával került a filmvászonra; kirobbanó energiáját a túlstilizáltság, a freskószerű képek, a CGI technika gátlástalan – paradox módon mégis ízléses -- alkalmazása adja. Az elmúlt években bemutatott sápatag gyatraságok, az önmagával vívódó Nagy Sándor, a gyámoltalan Trója és további társaik után már piszkosul ideje volt egy hasonlóan merész, kétségeket nem ismerő, extravagáns és önkényes stílusbravúrnak.



Címkék

filmnévjegy , premier


(3) 
1-1  /  2
Hozzászólások
3-1  /  3
2007. március 26. hétfő, 16:19#3| f.r.a.n.k.
egy valamit tudatositania kene mindenkinek aki a filmet biralja: azt amit kepen lat, az vilagelvonal es valoszinuleg Frank Milleren kivul senki mas nem tudta volna osszehozni. a hullahegyek, a megszakitas nelkuli shotok, amikor kardelre hanyjak a tamado perzsakat, eddig soha nem latott magabiztossaggal bemutatott verengzes filmen.

a sztori a jo es rossz stilizalt harca es mint ilyen nagyon jol mutatja be ennek elmondhatatlan, helyen es idon tulnyulo vonatkozasait. egy a mi korunktol teljesen kulonbozo kor eszjarasaba es vilaglatasaba kapunk bepillantast egy olyan tukron keresztul, amit Miller tokelyre vitt es a 300 mint a Sin City az, ahogy egy kepregenynek filmen kineznie kell.
2007. március 25. vasárnap, 22:26#2| tégla
Piece. Of. Shit. (a film)
2007. március 24. szombat, 00:48#1| Lubrikáns Ányos Donáld
Véleményem szerint bűn volt ennyi ócska dumával telepakolni a filmet. Oké, a spártai katona nem agysebész, meg lakónikus beszéd, meg minden túró, de ez nem magyarázat, egy alkalmat kivéve (This-is-Sparta!- kurva jól működik), a hideg futkosott a hátamon. A narrátor is hasonlóan üres fickó, ahogy emelte a szennyes tautológia halmokat (merthogy a képhez semmit nem adott), úgy vette el tőlem rendszeresen még az esélyt is a katarzisra(...és meneteltünk, az monnyuk nem rossz). Formailag mocsok erős a film, ez nem is kérdés (ha ez sem lett volna, akkor kínai akciójáték xbox-ra, enemy 1-2-3, maszkos, orrszarvú, elefánt), de minden más sematikus szar, Miller naív rajongása a sztori iránt kb olyan érzést keltett bennem, mint amikor nyolc évesen a legofiguráimat küldtem akcióba, miután Commodore-on lenyomtam egy menet 'who dares wins'-t . Talán nem sokkal több az eredeti anyag, de a filmet nézve azt éreztem (inkább hallgatva), hogy fokozatosan önmagánál is kevesebb lesz. Tiszta szerencse, hogy a képregény azon suta vízója, melyben a spártai újoncokat fekvőztetik a kiképzőtisztek (Was it enough, Spartan? No sir!- Usa katonásfilm közhely referencia)nem forgatták le (vagyis nem emlékszem, hogy benne lett volna). A véleményem sarkított valszeg, dühös vagyok. Oké, egyéni, személyes interpretáció, ez most nem az igazi, bármennyire ultrateátrális zúzda, de mégis folyton ökölbe szorult a kezem. Győzzetek meg pls

nka emblema 2012