sex hikaye

filmelemzések



egy oldalon
144-154  /  159

Sziget a szárazföldön (1969)

Elek Judit

A filmekben olykor összekeveredhet egymással valóság és képzelet, realitás és fantázia, tény és ábránd, natúra és libegés. Ébren vagyok vagy látomás elevenedik meg előttem, azt álmodom, hogy kizökkent az idő, igazi-e a köd avagy fiktív, mely beborítja a képsorokat? tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Szindbád (1971)

Huszárik Zoltán

A Szindbád 1971/72 hideg, havas telének nagy közönségsikere lett, némileg (vagy talán teljesen) váratlanul. Huszárik Zoltán neve akkor a nagyközönségnek keveset vagy semmit sem mondott, és a Krúdy-kultusz addig inkább az értelmiségi olvasóréteg belügyének számított – épp ez a film fordít majd sok új olvasót a Szindbád és az író világa felé. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 20.

Szívzűr (1981)

Böszörményi Géza

A filmesek között elég sok a „szerelemgyerek”, aki pályamódosítást követően kerül a stúdiók világába. Más hivatásra készült, diplomája, végzettsége nem rendezésre, forgatókönyvírásra, színészkedésre képesíti, mivel azonban leküzdhetetlen benne a vágy a művészi önkifejezésre, merészen korrekcióra szánja el magát. A kockázat természetesen óriási, ám ha valaki tehetséges és kitartó, előnyt kovácsolhat abból, hogy másfajta ismeretekkel és tapasztalatokkal felvértezetten nyit új lapot az életében. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 11.

Szörnyek évadja (1986)

Jancsó Miklós

Jancsó az Oldás és kötés (1962) óta nem forgatott a kortárs magyar világról. Ha a történelem kataklizmáitól olykor a mához fordult, akkor is előbb hozta lázba az olasz politikai, társadalmi mizéria (La pacifista), mint a magyar. Az olasz terrorizmus, újfasizmus drámai eseményei gyúanyagot adtak, a magyar köz- és magánéletben a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójára „megállt az idő”, nem volt miről forgatni, hacsak erről nem (a korszak legjelentősebb magyar rendezői, Jeles, Gothár vagy Tarr éppen ezt a málladék-társadalmat választották filmjeik legfőbb tárgyává.) tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 17.

Talpalatnyi föld (1948)

Bán Frigyes

Eredetileg a Nemzeti Parasztpárt filmvállalata, a Sarló szerette volna elkészíteni 1947-ben, a párthoz szorosan kötődő Szabó Pál regényének (Lakodalom, keresztelő, bölcső) adaptációját. A forgatást azonban csak egy évvel később, a filmgyártás államosításával egy időben kezdték el, azzal a kifejezett szándékkal, hogy ez a film legyen az államosított magyar filmgyártás első, reprezentatív alkotása. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Talpuk alatt fütyül a szél (1976)

Szomjas György

A hetvenes évek magyar filmjében sajátos kezdeményezést jelentett az eastern. A műfajisággal már akkor is hadilábon álló hazai filmkultúra az egyik legkonvencionálisabb, ugyanakkor leggazdagabb hagyományú műfaj, a western meghonosítására tett kísérletet. A spagetti westernekhez vagy akár az NDK-westernekhez hasonlatosan az eastern a jól ismert dramaturgiai és formanyelvi western-mintákat másolja le, alakítja át, de velük ellentétben nem a vadnyugati környezethez illeszti azokat, hanem sajátosan magyar közegre adaptálja az átvett elemeket. Ekként az eastern olyan kalandfilmként definiálható, ami a XIX. századi magyar pusztán játszódik. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2006. szeptember 29.

Te rongyos élet (1983)

Bacsó Péter

Gábor Andor arról morfondírozik örökzöld slágerszövegében: mitől tud a rongyos élet olyan édes lenni, mint a méz…Okoskodó magyarázattal előállni s a kifejezések értelmét keresni fölösleges (ennyi erővel beugorhatnánk a nagybőgőbe is), a filmről szólva mégis megállapíthatjuk elöljáróban: az az élet, amit látunk, bizony korántsem méz-ízű. Annak ellenére, hogy a deportált Sziráky Lucie művésznő (Udvaros Dorottya) mindent elkövet azért, hogy kitérhessen a zord valóság ölelő karjai elől. Kedélyes kirándulásnak fogja fel az osztályidegenek, naplopók és burzsujok számára előírt kényszerű tartózkodást. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2006. szeptember 29.

Tízezer nap (1965)

Kósa Ferenc

Kósa filmje a hatvanas évek nagy, lírai számvetéseinek kiemelkedő drabja. Nem csak az alkotói azonosság miatt érdemes e film párjának tekinteni Sára Sándor Feldobott kő című filmjét (előbbinek operatőre, utóbbinak írója, rendezője és operatőre Sára). A nyilvánvaló tematikus és formai rokonság mellett filozófiájuk is azonos: elkötelezett humanisták, egy olyan világ vágya munkál bennük, „ahol nem a dolgok a fontosak, hanem az emberek”. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Tűzoltó utca 25. (1973)

Szabó István

Ki gondolná, hogy Szabó István sorrendben negyedik nagyjátékfilmjéhez Mándy Ivánnal hetekig régi filmhíradókat nézegetett. A régi hazug mozihíradók egyébként Szabó egész generációjának - a BBS első alapító nemzedékének - meghatározó kollektív mozgóképi élményei. Sokakat sokmindenre ihlettek, Szabót a Tűzoltó utca 25. -ben sajátos módon arra, hogy történelmi traumáink hatását, nyomait a kollektív tudattalanban keresse. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2004. május 6.

Utószezon (1967)

Fábri Zoltán

Az 1963-tól számított egy évtized a magyar film felvirágzásának és nemzetközi elismertségének időszaka. Jancsó, Gaál, Makk, Szabó és társaik új generációt és szemléletet képviseltek. Az idősebb rendezők, így a konzervativizmussal gyakran vádolt Fábri számára komoly kihívást jelentett a fiatalabb kollégáival való megmérettetés, a formai újítások elsajátítása. A kevésbé sikeres Nappali sötétségben és a díjözönnel jutalmazott Húsz órában a modern film technikai megoldásait és az időfelbontásos dramaturgiát egyaránt felhasználta. Ezután alkotóereje teljében elkészítette Rónay György Esti gyors című regényének filmváltozatát, ami váratlanul nagyot robbant. tovább
filmtörténet, elemzés
filmhu | 2006. szeptember 29.
144-154  /  159

Rendező Szabó István
Szereplők Karin Boyd (Juliette Martens)
Krystyna Janda (Barbara Brukner)
Klaus Maria Brandauer (Hendrik Höfgen)
Rolf Hoppe (Tábornagy)
Cserhalmi György (Hans Miklas)

nka emblema 2012