Dialektus: Kilesett életek
10 rövid dokukritika
A Dialektus Filmfesztivál alapvetően egy európai dokumentum- és antropológiai filmfesztivál, amelyet idén hatodszorra rendeztek meg Budapesten 2010 júniusában. A fesztiválhoz tavaly óta doku-kritikusi workshop is csatlakozik, amelyen fiatal filmesek, kritikusok, a dokukemtumfilm iránt érdeklő filmbarátok vesznek részt. A workshop munkája során a résztvevők feltárják dokumentumfilmekről való beszéd, a dokumentumfilm-kritika sajátos szempontjait, illetve egyéni írásgyakorlatra is sor kerül. A workshop célja, hogy az Európában egyre erősödő dokumentumfilmes vonulatok mellé segítsék fölsorakoztatni a műfaj iránt elkötelezett, a formanyelvi, fogalmi, történeti sajátosságokat értő elméleti szakembergárdát. A workshop vezetője Varga Balázs és Blaskó Ágnes voltak, a kurzus során született legjobb írások alant olvashatók.
Dohi Gabriella Bevállalós nénikék
A cím és a leírás alapján arra számítottam, hogy megrendülve, szörnyűségekre való vágyakozásainkat vizuálisan kielégítve jövünk ki a mozi terméből. Kim Longinotto filmje pontosan hozza az Afrikában játszódó dokumentumfilmek konvencióit: kíméletlenül mutat rá a sokkoló, kegyetlen problémákra – jelen esetben olyan dél-afrikai gyerekek, árvák és nők drámájára, akiket számunkra, európai perspektívából, szinte elképzelhetetlen traumák értek háborúk vagy csupán a hétköznapok során. Eleinte úgy tűnik, nem csak fesztiválra termett, hanem, kisebb formanyelvi változtatásokkal, a reality csatornák nézőinek szórakoztatására is alkalmas lehet a film. A címbe emelt „bevállalós nénikék” (akik annyira nem is nénikék, szerencsésebb magyar titulust is megérdemeltek volna) egy olyan szervezet, amelynek tagjai bántalmazott gyerekeken segítenek a rendőrséggel szorosan együttműködve. Gyakorlatilag a rendőri munka kutatás, felderítés, gyors tűzoltás részét végzik, majd mikor jutottak valamire, hívják a fiúkat. Gyerekeket látunk, akiket nemi erőszak vagy testi bántalmazás ért, s büszkék vagyunk hőseinkre, mert jól végzik a dolgukat, látjuk begyógyulni a sebeket. Kedvesek, gyengédek, harciasak és bátrak is egyben. Ám a mese végére a jó is elnyeri méltó büntetését, s sorozatban érik sorscsapások hőseinket. Jó példa ez a film arra, hogy lehet érzékenyen és
objektíven ábrázolni valódi tragédiákat anélkül, hogy érzelgőssek lennénk, és néha meg kell engednünk magunknak, hogy beleéljük magunkat mások sorsába és elragadjanak az érzelmek.
(Kim Longinotto: Bevállalós nénikék / Rough Aunties, Nagy-Britannia, 2009)
Címkék
kukkolási jegyzőkönyv , gólöröm , kémek a porfészekben , újjászületés vesztfáliában , üdvözöljük észak-koreában , hatszáz év után az első , malaccal teljes , bevállalós nénik- 1. Dialektus: Kilesett életek
- 2. (Agusti Sergi: Gólöröm / One Goal, Spanyolország, 2003–2008)
- 3. (François-Philippe Gallois: Bagyéli pigmeusok a világ peremén / Les Pygmées Bagyéli à la Lisière du Monde, Franciaország, 2005–2009)
- 4. (Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)
- 5. (Liebheit Melanie: Újjászületés Vesztfáliában / Wiedergeboren in Westfalen, Németország, 2007–2008)
- 6. (Richard Komárek: Hudacek és Rein urak gyűjteménye / Sběr pana Hudečka a pana Reina, Csehország, 2009)
- 7. (Jablonska Linda: Üdvözöljük Észak-Koreában! / Vitejte v KLDR!, Csehország, 2008)
- 8. (Osgyáni Gábor: Hatszáz év után az első, Magyarország, 2009)
- 9. (Kovács Kristóf: Malaccal teljes, Magyarország, 2007)
- 10. (Kim Longinotto: Bevállalós nénikék / Rough Aunties, Nagy-Britannia, 2009)