Dialektus: Kilesett életek
10 rövid dokukritika
A Dialektus Filmfesztivál alapvetően egy európai dokumentum- és antropológiai filmfesztivál, amelyet idén hatodszorra rendeztek meg Budapesten 2010 júniusában. A fesztiválhoz tavaly óta doku-kritikusi workshop is csatlakozik, amelyen fiatal filmesek, kritikusok, a dokukemtumfilm iránt érdeklő filmbarátok vesznek részt. A workshop munkája során a résztvevők feltárják dokumentumfilmekről való beszéd, a dokumentumfilm-kritika sajátos szempontjait, illetve egyéni írásgyakorlatra is sor kerül. A workshop célja, hogy az Európában egyre erősödő dokumentumfilmes vonulatok mellé segítsék fölsorakoztatni a műfaj iránt elkötelezett, a formanyelvi, fogalmi, történeti sajátosságokat értő elméleti szakembergárdát. A workshop vezetője Varga Balázs és Blaskó Ágnes voltak, a kurzus során született legjobb írások alant olvashatók.
Keresztes Gergő: Láthatatlan indigó
Nem túlzás, hogy Rimner Gábor a CIA magyar kémeként a Kádár-rendszer legféltettebb titkairól tudósított: meglepő részletekben bővelkedő élettörténet az övé, amely több ponton is felülírja a „puha” diktatúráról bennünk élő, felületes ismereteket.
Papp Gábor Zsigmond magát virtigli kém-mozinak álcázó dokumentumfilmje vállaltan szubjektív rekonstrukció: a Kémek a porfészekben első kézből, szuggesztív módon ábrázolja egy ügynök mindennapi tevékenységét.
Az archív anyagokkal (így reklám- vagy oktatófilmekkel) korábbi filmjeiben is ironikusan operáló, azok jelentését folyamatosan kifordító alkotó ezúttal egy felettébb karizmatikus karaktert állított a középpontba: a néző a magyar származású CIA-ügynök visszaemlékezéseiből rekonstruálhatja a történetet, miközben elbeszélését az imperialista kémeket bemutató ismeretterjesztő filmek teszik idézőjelbe.
A kémfilm zsánerelemeit felettébb hangulatos módon kiaknázó Kémek a porfészekben – fentebb leírt saját vállalását tekintve – kifejezetten stílusos vállalkozás, ám a történetmesélés nézőpontját meghatározó alapvető döntések némileg talán vitathatók.
Papp Gábor Zsigmond filmje sokkal inkább Rimner Gábor történetének exkluzivitására épít: a Kémek a porfészekben döntően a konspiráció mikéntjére és heroikusságára fókuszál, miközben egy idegen ország részére katonai információt kiadó ügynök munkája nemzetbiztonsági kockázattal jár, és kényes etikai kérdéseket vet fel.
Épp ezért nem biztos, hogy szerencsés – bár kétségtelenül izgalmas és provokatív –, ha egy dokumentumfilm ilyen fokon azonosul főhősének nézőpontjával.
(Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)
Címkék
kukkolási jegyzőkönyv , gólöröm , kémek a porfészekben , újjászületés vesztfáliában , üdvözöljük észak-koreában , hatszáz év után az első , malaccal teljes , bevállalós nénik- 1. Dialektus: Kilesett életek
- 2. (Agusti Sergi: Gólöröm / One Goal, Spanyolország, 2003–2008)
- 3. (François-Philippe Gallois: Bagyéli pigmeusok a világ peremén / Les Pygmées Bagyéli à la Lisière du Monde, Franciaország, 2005–2009)
- 4. (Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)
- 5. (Liebheit Melanie: Újjászületés Vesztfáliában / Wiedergeboren in Westfalen, Németország, 2007–2008)
- 6. (Richard Komárek: Hudacek és Rein urak gyűjteménye / Sběr pana Hudečka a pana Reina, Csehország, 2009)
- 7. (Jablonska Linda: Üdvözöljük Észak-Koreában! / Vitejte v KLDR!, Csehország, 2008)
- 8. (Osgyáni Gábor: Hatszáz év után az első, Magyarország, 2009)
- 9. (Kovács Kristóf: Malaccal teljes, Magyarország, 2007)
- 10. (Kim Longinotto: Bevállalós nénikék / Rough Aunties, Nagy-Britannia, 2009)