sex hikaye

Dialektus: Kilesett életek

10 rövid dokukritika

2010. július 15. - filmhu
4-4  /  10
Dialektus: Kilesett életek

A Dialektus Filmfesztivál alapvetően egy európai dokumentum- és antropológiai filmfesztivál, amelyet idén hatodszorra rendeztek meg Budapesten 2010 júniusában. A fesztiválhoz tavaly óta doku-kritikusi workshop is csatlakozik, amelyen fiatal filmesek, kritikusok, a dokukemtumfilm iránt érdeklő filmbarátok vesznek részt. A workshop munkája során a résztvevők feltárják dokumentumfilmekről való beszéd, a dokumentumfilm-kritika sajátos szempontjait, illetve egyéni írásgyakorlatra is sor kerül. A workshop célja, hogy az Európában egyre erősödő dokumentumfilmes vonulatok mellé segítsék fölsorakoztatni a műfaj iránt elkötelezett, a formanyelvi, fogalmi, történeti sajátosságokat értő elméleti szakembergárdát. A workshop vezetője Varga Balázs és Blaskó Ágnes voltak, a kurzus során született legjobb írások alant olvashatók.

 

 

(Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)


Keresztes Gergő: Láthatatlan indigó

Nem túlzás, hogy Rimner Gábor a CIA magyar kémeként a Kádár-rendszer legféltettebb titkairól tudósított: meglepő részletekben bővelkedő élettörténet az övé, amely több ponton is felülírja a „puha” diktatúráról bennünk élő, felületes ismereteket.

Papp Gábor Zsigmond magát  virtigli kém-mozinak álcázó dokumentumfilmje vállaltan szubjektív rekonstrukció: a Kémek a porfészekben első kézből, szuggesztív módon ábrázolja egy ügynök mindennapi tevékenységét.

kemek_a_porfeszekben_01_500_2

 


Az archív anyagokkal (így reklám- vagy oktatófilmekkel) korábbi filmjeiben is ironikusan operáló, azok jelentését folyamatosan kifordító alkotó ezúttal egy felettébb karizmatikus karaktert állított a középpontba: a néző a magyar származású CIA-ügynök visszaemlékezéseiből rekonstruálhatja a történetet, miközben elbeszélését az imperialista kémeket bemutató ismeretterjesztő filmek teszik idézőjelbe.

A kémfilm zsánerelemeit felettébb hangulatos módon kiaknázó Kémek a porfészekben – fentebb leírt saját vállalását tekintve – kifejezetten stílusos vállalkozás, ám a történetmesélés nézőpontját meghatározó alapvető döntések némileg talán vitathatók.

kemek_a_porfeszekben_03_500_1

 


Papp Gábor Zsigmond filmje sokkal inkább Rimner Gábor történetének exkluzivitására épít: a Kémek a porfészekben döntően a konspiráció mikéntjére és heroikusságára fókuszál, miközben egy idegen ország részére katonai információt kiadó ügynök munkája nemzetbiztonsági kockázattal jár, és kényes etikai kérdéseket vet fel.

Épp ezért nem biztos, hogy szerencsés – bár kétségtelenül izgalmas és provokatív –, ha egy dokumentumfilm ilyen fokon azonosul főhősének nézőpontjával.    

(Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)





4-4  /  10

nka emblema 2012