Dialektus: Kilesett életek
10 rövid dokukritika
A Dialektus Filmfesztivál alapvetően egy európai dokumentum- és antropológiai filmfesztivál, amelyet idén hatodszorra rendeztek meg Budapesten 2010 júniusában. A fesztiválhoz tavaly óta doku-kritikusi workshop is csatlakozik, amelyen fiatal filmesek, kritikusok, a dokukemtumfilm iránt érdeklő filmbarátok vesznek részt. A workshop munkája során a résztvevők feltárják dokumentumfilmekről való beszéd, a dokumentumfilm-kritika sajátos szempontjait, illetve egyéni írásgyakorlatra is sor kerül. A workshop célja, hogy az Európában egyre erősödő dokumentumfilmes vonulatok mellé segítsék fölsorakoztatni a műfaj iránt elkötelezett, a formanyelvi, fogalmi, történeti sajátosságokat értő elméleti szakembergárdát. A workshop vezetője Varga Balázs és Blaskó Ágnes voltak, a kurzus során született legjobb írások alant olvashatók.
Berta János: Gólöröm helyett…
Mindig tisztelettel állunk azok előtt, akik saját, személyes traumák elszenvedése után nem csupán lábra tudnak állni, hanem (számunkra) emberfelettinek tűnő akaratról és erőről tanúskodva kiemelkedőt alkotnak.
A Gólöröm című film hősei amputált végtagú focisták. A sierra leonei polgárháború sebesültjei vérre menő harcot folytatnak a focipályán: ki kaparintja meg a mankók erdejében a labdát, kinek sikerül a félkarú kapusnak gólt lőni. A film azt a hihetetlen szenvedélyt, a játék (és a győzelem) iránt érzett elkötelezettséget mutatja be, amely ezeknek a háborús sebesülteknek a mindennapjait meghatározza.
Sajnos azonban Agusti Sergi filmje némely esetben sokkal emelkedettebb szintre helyezi a játékosokat, illetve cselekedeteiket, mint ahol azok feltehetően vannak: az állóképek kimerevítése, elszíntelenítése és a sokkoló hatást kelteni szándékozó zene, hangeffektusok használata sokkal inkább a pátoszt, a brutális életszituációt és a sajnálatot hangsúlyozza, mintsem azt az izzadságszagú, de valóságos (és éppen ezért emberfeletti) küzdelmet, ami a sportemberek mindennapjait jellemzi.
A „valóság” így is elég abszurd és érzékletes: hiszen a fura, kényszerből ugrándozó mozgás, vagy a kar nélkül a labda után vetődő játékos látványa tökéletesen (és intenzívebben) mutatja meg a néző számára a játékosok helyzetét, mint ezek a stilizált, patetikus állóképek. Sokkal átélhetőbb az a kép, amelyen premier plánban látunk két lábat, majd a kamera finom távolodásával érzékeljük, hogy a két lábhoz nem egy, hanem két törzs tartozik, mint azok a kimerevített képek, amelyeken valaki éppen labdába rúg. A némi politikai áthallástól sem mentes filmben (Kelet legyőzi Nyugatot – akár a polgárháborúban szemben álló felek valós metaforái is lehetnének) számomra sokkal többet árul el a homokba rajzolt focipályán, léptekkel kimért kapura törő csoport küzdelme és sikerélménye egy-egy gól vagy csel után, mint ennek stilizált ábrázolása.
Ezek nélkül a képek nélkül is érzékeljük, milyen kivételes emberek ezek a sierra leonei fiúk, és nem csupán mi, hanem saját társadalmuk is: úgy veszik körbe a drukkerek a focistákat, mintha csak Beckham állna a Milan vagy a Galaxy szurkolóinak gyűrűjében. A kevés verbális megszólalás is ezt támasztja alá: olyan focistákról van szó, akik a kapusnak direkt arra az oldalára rúgják a 11-est, ahol hiányzik a karja – mert így könnyebb gólt rúgni. Kár, hogy ezt a filmkészítők ezt nem ismerték fel, és megragadtak saját csodálkozásuknál, fennkölt hatáskeltésüknél ahelyett, hogy a focisták emberi mivoltára koncentráltak volna. Fontosabbnak tűnik a megdöbbentés, mint a kollektív gólöröm…
(Agusti Sergi: Gólöröm / One Goal, Spanyolország, 2003–2008)
Címkék
kukkolási jegyzőkönyv , gólöröm , kémek a porfészekben , újjászületés vesztfáliában , üdvözöljük észak-koreában , hatszáz év után az első , malaccal teljes , bevállalós nénik- 1. Dialektus: Kilesett életek
- 2. (Agusti Sergi: Gólöröm / One Goal, Spanyolország, 2003–2008)
- 3. (François-Philippe Gallois: Bagyéli pigmeusok a világ peremén / Les Pygmées Bagyéli à la Lisière du Monde, Franciaország, 2005–2009)
- 4. (Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)
- 5. (Liebheit Melanie: Újjászületés Vesztfáliában / Wiedergeboren in Westfalen, Németország, 2007–2008)
- 6. (Richard Komárek: Hudacek és Rein urak gyűjteménye / Sběr pana Hudečka a pana Reina, Csehország, 2009)
- 7. (Jablonska Linda: Üdvözöljük Észak-Koreában! / Vitejte v KLDR!, Csehország, 2008)
- 8. (Osgyáni Gábor: Hatszáz év után az első, Magyarország, 2009)
- 9. (Kovács Kristóf: Malaccal teljes, Magyarország, 2007)
- 10. (Kim Longinotto: Bevállalós nénikék / Rough Aunties, Nagy-Britannia, 2009)