Dialektus: Kilesett életek
10 rövid dokukritika
A Dialektus Filmfesztivál alapvetően egy európai dokumentum- és antropológiai filmfesztivál, amelyet idén hatodszorra rendeztek meg Budapesten 2010 júniusában. A fesztiválhoz tavaly óta doku-kritikusi workshop is csatlakozik, amelyen fiatal filmesek, kritikusok, a dokukemtumfilm iránt érdeklő filmbarátok vesznek részt. A workshop munkája során a résztvevők feltárják dokumentumfilmekről való beszéd, a dokumentumfilm-kritika sajátos szempontjait, illetve egyéni írásgyakorlatra is sor kerül. A workshop célja, hogy az Európában egyre erősödő dokumentumfilmes vonulatok mellé segítsék fölsorakoztatni a műfaj iránt elkötelezett, a formanyelvi, fogalmi, történeti sajátosságokat értő elméleti szakembergárdát. A workshop vezetője Varga Balázs és Blaskó Ágnes voltak, a kurzus során született legjobb írások alant olvashatók.
László Gyopár: Jó dolgok a szemétdombon
Bűnösök. Szeretnivalók? Félünk tőlük, pedig megbocsájtanivalók… na meg akasztófára. Nem, egy a biztos: „kameravégre valók”. Két, a társadalom szemétdombjára került mihaszna öregember portréját mutatja be a cseh Richard Komárek dokumentumfilmje, a Hudacek és Rein urak gyűjteménye (2009).
A kétesen tisztes öregurak a hulladéktelepen kajtatva rendezgetik be otthonukat – már amikor épp van ilyen. Törött csészék, tiszta jó szőnyegek, de szépséges giccsfestmények, könyvek is kikerülnek a konténerből. A torzonborz Rein úr a szikár entellektüel, méretes ódon pápaszemmel az orrán. Egész könyvtára van már. Hudacek úrnak a szeme sem áll jól abban a kerek tésztaképében, nagy kópé – még embert is ölt. Tizenöt évet ült érte. Most volt nejével kínlódik, néha visszafogadja, hogy aztán az mindenéből kifosztva rossz sorsára hagyja. Olyan emberek, tehát, akiket a többségi társadalom egy kézlegyintéssel elintéz. Javíthatatlanok.
A téma – mondhatni – az utcán hever, a rendező felszedi (őket), és a két jómadarat rábírja, meséljék el nem mindennapi életük érdekes élményeit. A visszaemlékezésekből ott helyben rendes kis szkript készül, és a nem épp finom szalonokba illő sztorik újrajátszása megkezdődik. Tudjuk, a dokumentumfilmben manapság ez megengedett kreatív eljárás, és itt ritka ügyességgel használják fel. A jelenetek leplezetlenül megrendezettek, a filmkészítő pimaszul játszik a műfaji megszorításokkal, összemossa a fikciós és a nem fikciós bemutatást – a főszerepeket magukra a mákvirágokra osztva. Paróka és rendőri, esetleg orvosi egyenruha kerül rájuk. Látszik, a bevállalós humor kivédi a görbe tükörben – azaz a kamera lencséjén – képződő jelentést, csak mi látjuk groteszk karikatúráik szívbe markoló tragédiáját. Szomorú, de vicces. Vagy vicces, de szomorú? Ők csak röhögnek.
A bennük bujkáló hitványság, amely életüket is kisiklatta, néha megkérdőjeleződik a film során. Vesztesek, de nem teljesen. Cinkos nevetésük az olyan életművészeké, akik kiesvén az úgynevezett normális emberek tisztességes hadából, észrevették, és ki is élvezték a civilizált, programszerű életet élőket szorongató korlátok megszűnését. A „társadalom szeméttelepén” bizonyos tekintetben az anarchisták szabadságára bukkannak, ám nem a rossz szándék, inkább a komolytalanság és a jellemgyengeség jegyében gyakorolják azt.
„Szarok mindenre!” – fakad ki helyenként Hudacek úr – „nem tudom, mihez kezdjek, ez túl sok.” Ekkor már nincs lakása, a szabadban hál, főz – abban, amiben mosakszik. Biza a rendőrség is körözi. A régi jó barátság is szakadozóban, sejtjük, nem először akad össze a két sorstárs gondozatlan bajusza, és nem is utoljára. Ám a film kész – a hecc jól sikerült, nevetnek, élvezik. Hudacek úr a keserűbb, mondja, ő semmit sem nyert a film készítése során. Lehet vagy 60 éve, hogy nem tudja, mit kezdjen az életével, szinte a kamerába mondja: segíts, mondd meg, mit tegyek, mit akarsz, hogy mondjak? Így aztán elismétli, mint az iskolások: „többé nem lopok” – de persze ő sem hiszi, mi sem hisszük – a kamera sem hiszi. Otthagyja, a földön kuporogva.
Rein úrnak elmondása szerint még az önbizalma is gyarapodott a projekttől. De hát ő amúgy is szeret szórakozni. Élete arról beszél: talán egy kicsit túlságosan is…
Ez nem is dokumentumfilm – észleli a műfajelméleti problematikát –, ez inkább amolyan visszaemlékezés, vagy részletek egy ember életéből. Csöndesen tiltakoznék: ez dokumentumfilm. Mégpedig a javából.
(Richard Komárek: Hudacek és Rein urak gyűjteménye / Sběr pana Hudečka a pana Reina, Csehország, 2009)
Címkék
kukkolási jegyzőkönyv , gólöröm , kémek a porfészekben , újjászületés vesztfáliában , üdvözöljük észak-koreában , hatszáz év után az első , malaccal teljes , bevállalós nénik- 1. Dialektus: Kilesett életek
- 2. (Agusti Sergi: Gólöröm / One Goal, Spanyolország, 2003–2008)
- 3. (François-Philippe Gallois: Bagyéli pigmeusok a világ peremén / Les Pygmées Bagyéli à la Lisière du Monde, Franciaország, 2005–2009)
- 4. (Papp Gábor Zsigmond: Kémek a porfészekben, Magyarország, 2009)
- 5. (Liebheit Melanie: Újjászületés Vesztfáliában / Wiedergeboren in Westfalen, Németország, 2007–2008)
- 6. (Richard Komárek: Hudacek és Rein urak gyűjteménye / Sběr pana Hudečka a pana Reina, Csehország, 2009)
- 7. (Jablonska Linda: Üdvözöljük Észak-Koreában! / Vitejte v KLDR!, Csehország, 2008)
- 8. (Osgyáni Gábor: Hatszáz év után az első, Magyarország, 2009)
- 9. (Kovács Kristóf: Malaccal teljes, Magyarország, 2007)
- 10. (Kim Longinotto: Bevállalós nénikék / Rough Aunties, Nagy-Britannia, 2009)